وعده رشد اقتصادی ۸ درصدی چگونه ممکن است؟

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور، گفت: بهترین منابع جذب سرمایه در کشور بازار سرمایه، مولد سازی دارایی های دولت، منابع راکد و بلوکه شده در دست مردم است که می‌تواند منابع خوبی برای سرمایه گذاری باشد.

وحید شقاقی‌شهری، در گفت و گویی با «صدای بورس» دیدگاه خود مبنی بر سخنان رئیس جمهور در راستای بازگشت ثبات به بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد و گفت: ابتدا بایدبه این نکته توجه داشت بازار سرمایه در وضعیت ارزنده ای است. اما چند مسأله مهم مانع رشد بازار بود که به نظر می‌رسد دولت و وزارت اقتصاد تصمیماتی مبنی بر حمایت از بازار سرمایه گرفته اند.

وی ادامه داد: از این مسائل می‌توان به کاهش فاصله نرخ دلار نیما و بازار آزاد، بازگشت اعتماد به بازار سهام با کنترل تصمیمات خلق الساعه، تقویت نظارت ها و بحث برنامه محوری در حوزه نرخ سود اشاره کرد که وزیر اقتصاد به صراحت اشاراتی مبنی بر این داشت که افزایش نرخ سود به صلاح تولید کشور و حتی در کنترل تورم هم اثر گذار نخواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: موضوع بعدی صحبت های رئیس جمهور در خصوص بحث تامین مالی رشد ٨ درصدی اقتصاد بود که در برنامه هفتم منابع مالی این رشد اعلام نشده بود. لذا مجمع تشخیص در ماده ١١٩ قانون برنامه هفتم دولت را ملزم به این کرد که منابع مالی آن را بررسی کند. برآوردها بر این اساس است که رشد ٨ درصد نیازمند، سالانه ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه است که بخشی از این سرمایه از منابع داخل و بخش دیگر نیز از فضای بین الملل تامین شود.

شقاقی شهری بهترین منابع جذب سرمایه را اینگونه شرح دادو گفت: باید توجه داشت بهترین منابع جذب سرمایه در کشور بازار سرمایه، مولد سازی دارایی های دولت، منابع راکد و بلوکه شده در دست مردم است که می‌تواند منابع خوبی برای سرمایه گذاری باشد. جذب سرمایه خارجی در دولت به راحتی صورت نمی‌گیرد و طی سال های اخیر کمتر از ١،۵ میلیارد دلار به صورت سالانه جذب شده که عدد قابل قبولی نیست.

وی در پایان گفت: رفع تحریم ها و بازگشت ثبات به کشور نیاز به زمان زیادی دارد و راحت ترین مسیر برای جذب سرمایه های خارجی جذب سرمایه ایرانی های خارج از کشور است که دولت می‌تواند با اعتماد سازی بسیاری از ایرانیان مشتاق را به سرمایه گذاری داخلی ترغیب کند که الزاماتی همچون ثبات وپیش‌بینی پذیری اقتصاد، اعتماد به مجموعه نهاد های دولتی و خصوصی و بهبود اقتصاد کلان و محیط کسب و کار را می‌طلبد.

کد خبر 502803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =