این خطر عرضه نفت جهانی را تهدید می‌کند

عوامل متعددی بازار جهانی نفت را در ماه‌های پیش رو تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش صدای بورس،عوامل متعددی بازار جهانی نفت را در ماه‌های پیش رو تحت تاثیر خود قرار می‌دهد با این حال علاوه بر تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه کاهش عرضه نفت لیبی به دلیل بسته شدن تمام میادین نفتی در این کشور و توقف کامل تولید و صادرات نفت توسط این کشور به یک نگرانی جدید در بازار نفت تبدیل شده است.


به گزارش رویترز، دنیس کیسلر، معاون ارشد تجارت در BOK Financial، با اشاره به تنش‌های خاورمیانه، قطع تولید لیبی و ذخایر ضعیف نفت در کوشینگ، اوکلاهاما و مرکز ذخیره‌سازی آمریکا گفت: از نظر سرمایه‌گذاران، فعلا خرید کوتاه‌مدت موجه به نظر می‌رسد.
بر اساس این گزارش، شرکت نفتی واها در لیبی، اعلام کرد که قصد دارد به تدریج تولید را کاهش دهد و با اشاره به اعتراضات و فشارها در این کشور، نسبت به توقف کامل تولید لیبی هشدار داده است. شرکت نفت سرت لیبی، یکی دیگر از شرکت‌های نفتی نیز گفته که کاهش نسبی تولید را آغاز خواهد کرد.
بر اساس گزارش اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت لیبی در ماه جولای حدود ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز بود که احتمالا بزودی از بازار حذف شود. جیووانی استانوو، تحلیلگر بازارهای جهانی نفت در این باره گفت: بزرگترین خطر برای بازار نفت احتمالا کاهش بیشتر تولید نفت لیبی به دلیل تنش‌های سیاسی در این کشور است، با این خطر که تولید از سطح فعلی یک میلیون بشکه در روز به صفر برسد.
در این بین هرچند به نظر می‌رسد حمله موشکی مورد انتظار توسط جنبش حزب الله تا حد زیادی خنثی شده است، با این حال پنتاگون اعلام کرد، ایالات متحده همچنان به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهد که تهدید حمله علیه اسرائیل توسط ایران و گروه‌های نیابتی آن هنوز وجود دارد یا خیر.
این در حالی است که دو منبع امنیتی مصر گفتند که هیچ توافق بلندمدتی در مذاکرات صلح بین حماس و اسراییل صورت نگرفته و دو طرف هنوز با چندین سازش ارائه شده توسط میانجی‌گران موافقت نکردند. در همین حال، ذخایر نفت خام در کوشینگ، نقطه قیمت‌گذاری معاملات آتی نفت خام ایالات متحده، به پایین ترین حد در شش ماه گذشته رسیده است. بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رفت ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته حدود ۳ میلیون بشکه کاهش یابد.
پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، گفت که سرمایه‌گذاران نسبت به اقدامات اوپک و متحدانش یا اوپک پلاس که قصد افزایش تولید را در اواخر سال جاری دارد، محتاط هستند.
بیشتر پیش‌بینی کنندگان نفت انتظار دارند رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ حدود ۱ میلیون بشکه در روز باشد. اگر لیبی در یک جنگ داخلی دیگر سقوط کند، تراز سال ۲۰۲۵ می‌تواند با وجود تولید بیشتر عربستان و روسیه بسیار شبیه به سال جاری باشد.
در این میان به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) دامنه را برای افزایش عرضه نفت محدود کرده است و این موضوع بر قیمت نفت فشار می‌آورد، درحالی‌که عرضه ازسوی ایالات‌متحده آمریکا و برزیل رو به افزایش خواهد بود.
بر اساس این گزارش اعضای اوپک‌پلاس همچنین درباره تسهیل کاهش عرضه نفت نگران خواهند بود؛ زیرا اگر این اقدام را در پیش بگیرند، سرعت رشد عرضه از تقاضا فراتر می‌رود و این اوضاع به بی‌ثباتی در بازار منجر خواهد شد و این تصمیم به خود اعضای این ائتلاف بستگی خواهد داشت.
داده‌های هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد چنانچه برنامه شماری از اعضای اوپک‌پلاس برای تسهیل کاهش عرضه از اکتبر امسال آغاز شود، بازارهای جهانی نفت طی سه ماه آینده از کمبود به‌سمت مازاد عرضه می‌رود. اوپک‌پلاس حدود دو سال از افزایش عرضه نفت خودداری کرده است تا قیمت‌ها را افزایش دهند.
با کاهش عرضه اوپک‌پلاس به‌دلیل تضعیف اقتصاد چین و در پی آن کاهش تقاضای سوخت و نفت این کشور آسیایی، رشد قیمت نفت خام در سال جاری میلادی مهار شد و این موضوع بازار نفت را درباره اینکه آیا اوپک‌پلاس بخشی از برنامه کاهش عرضه خود را تسهیل می‌کند یا خیر مردد کرده است.
جدا از شرایط تقاضا، تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، اختلال‌ها در عرضه و شرایط آب‌وهوایی از عوامل تعیین‌کننده قیمت‌های جهانی نفت خام در سال آینده میلادی خواهند بود.
این در حالی است که در سمت تقاضا، افزایش نشانه‌های رشد ضعیف و خطرات در حال ظهور برای بازار کار، گردهمایی سیاست‌گذاران جهانی در کنفرانس سالانه جکسون هول فدرال رزرو آمریکا را تحت الشعاع قرار داده و مسیر تغییر سیاست‌های پولی آمریکا را با توجه بانک‌های مرکزی ایالات متحده و اروپا به کاهش نرخ بهره نشان داده است.
مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، گفت که تصور اینکه چیزی بتواند کاهش نرخ بهره در سپتامبر را از محدوده فعلی ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد از مسیر فعلی خارج کند، سخت است.

شماره ۵۵۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 503011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =