بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

باتوجه به روزهای سختی که بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۳ تا این لحظه سپری کرده، به نوعی می‌توان گفت که تابستان پر حاشیه‌ای برای این بازار بوده است.

به گزارش صدای بورس،باتوجه به روزهای سختی که بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۳ تا این لحظه سپری کرده، به نوعی می‌توان گفت که تابستان پر حاشیه‌ای برای این بازار بوده است. مهمترین معضل بازار بیچاره سرمایه این است که هنوز تکلیف سیاست‌گذار با این بازار مشخص نیست و فقط در حد شعار از این بازار حمایت می‌کند. معضلی که از سال ۹۸ گریبانگیر این بازار بوده و استخوان‌هایش را شکسته است.
در روزهایی که بحث دریافت وام میلیاردی اعضای هیأت مدیره سازمان بورس تیتر یک تمام رسانه‌ها شده بود، حرف و حدیث‌های زیادی در مورد استعفای مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به میان آمد و سرانجام در روز ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۳ خبر استعفای او به‌طور رسمی اعلام و درنهایت با آن موافقت شد.
مجید عشقی از مهر ماه ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۳ سکاندار سازمان بورس بود و براساس آمارهای موجود در این بازه زمانی بازدهی طلا ۲۱۳ درصد، سکه ۲۶۹ درصد، مسکن ۱۶۸ درصد و دلار ۱۱۸ درصد بوده است. در حالی که در همین مدت زمانی شاخص کل بازدهی ۵۰ درصدی از خود ثبت کرده است. در این میان برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که اگر بازدهی بازارهای مالی را از سال ۹۸ تاکنون در نظر بگیریم، بازدهی بازار سرمایه خوب بوده است. البته در مقابل عده دیگر از صاحبنظران این نظر را رد می‌کنند و می‌گویند بازدهی بازار متعادل بوده است. بر این اساس نگاهی داشتیم به بازدهی بازارهای مالی از سال ۹۸ تا ۵ ماهه سال ۱۴۰۳.

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

دلار که در سال ۹۸ کار خود را با محدوده ۱۲ هزار تومان آغاز کرد، در انتهای سال به محدوده ۱۴ هزار تومان رسید و بر این اساس بازدهی ۱۵ درصدی را ثبت کرد. طلای ۱۸ عیار هم در ابتدای این سال در محدوده ۴۰۰ هزار تومان معامله شد و در پایان سال به محدوده ۶۰۰ هزار تومان رسید، در این راستا بازدهی ۴۱ درصدی داشت. معامله سکه بهار آزادی هم از ابتدای سال با محدوده ۴ میلیون تومان آغاز شد و در محدوده ۵ میلیون تومان سال را به پایان رساند، بر همین مبنا بالغ بر ۳۳ درصد بازدهی کسب کرد.
درخصوص مسکن هم براساس آمارهای بانک مرکزی در ابتدای سال ۹۸ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در تهران محدوده ۱۱ میلیون تومان بوده و در پایان سال ۹۸ برابر متوسط قیمت خرید و فروش برابر ۱۴ میلیون تومان و تعداد معاملات انجام شده در پایان ماه سال ۱۳.۳ هزار فقره بوده است. طبق این اطلاعات بازدهی مسکن در تهران در طول ۱۲ ماه، ۲۹ درصد بوده است. اما در این میان، بازدهی شاخص کل بازار سرمایه در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۸۶ درصد بوده است.

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

در سال ۹۹ دلار بازدهی ۶۰ درصدی از آن خود کرد به طوری که ابتدای سال معاملات آن در محدوده ۱۴ هزار تومان شروع شد و در پایان سال به محدوده ۲۳ هزار تومان رسید. طلای ۱۸ عیار هم در این سال با حدود ۶۱۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد و در انتهای سال ۹۹ به محدوده یک میلیون تومان رسید و بر این اساس بازدهی ۷۶ درصدی را ثبت کرد. سکه بهار آزادی هم در ابتدای سال حدود ۶ میلیون تومان بود و در پایان عدد ۱۰ میلیون تومان را ثبت کرد، بر همین مبنا بازدهی سکه بهار آزادی در سال ۹۹ بالغ بر ۸۱ درصد بوده است. مسکن هم طبق آمار بازدهی ۸۳ درصدی کسب کرد.

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

در سال ۱۴۰۰ بورس و دلار بازدهی چندان رضایت بخشی نسبت به ۲ سال قبلی کسب نکردند. به‌طوری که دلار در این سال با ۲۵ هزار تومان کار خود را آغاز کرد و در محدوده ۲۶ هزار تومان سال را به پایان برد. بر این اساس تنها توانست بازدهی ۴ درصدی از آن خود کند. در این میان بازدهی طلای ۱۸ عیار و سکه بهار آزادی به ترتیب ۱۴ درصد و ۱۰ درصد بوده است. به‌طوری که معاملات طلای ۱۸ عیار در این سال با حدود یک میلیون تومان آغاز شد و در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ به پایان رسید. سکه بهار آزادی هم که در ابتدای سال در محدوده یک میلیون تومان معامله شده، در پایان سال به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ تومان رسید. در همین مدت زمانی مسکن به بازدهی ۱۰/۲۷ درصد و شاخص کل بورس به بازدهی ۴/۴ درصد رسیدند.

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

با نگاهی به بازدهی بازارها در سال ۱۴۰۱ متوجه می‌شویم که سکه بهار آزادی سال را در محدوده ۱۲ میلیون تومان آغاز کرد و در محدوده ۲۸ میلیون تومان دفتر معاملات آن بسته شد، بنابراین باتوجه به این آمار توانست بازدهی ۱۳۶ درصدی را کسب کند. دلار هم در محدوده ۲۶ هزار تومان سال معاملاتی خود را آغاز کرد و در ارتفاع ۴۸ هزار تومان بسته شد، بر این اساس بازدهی ۸۳ درصدی را کسب کرد. طلای ۱۸ عیار هم به بازدهی ۱۱۱ درصدی رسید، به طوری که در ابتدای سال قیمت آن حدود یک میلیون و ۲۰۰ تومان بود و در انتهای سال به محدوده دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. مسکن هم طبق آمار بازدهی ۷۵ درصدی را کسب کرد. این در حالی است که شاخص کل بورس در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۱ درصد بازدهی داشت.

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

در سال ۱۴۰۲، طلا بهترین بازدهی را در میان سایر بازارها داشت. در این سال طلای ۱۸ عیار معاملات خود را در محدوده قیمتی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز کرد و در انتهای سال به سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید، بر همین مبنا بازدهی ۲۳ درصدی کسب کرد. دلار هم در ابتدای سال حدود ۵۰ هزار تومان بود و در پایان سال دفتر معاملاتی‌اش در محدوده ۶۰ هزار تومان بسته شد. در این راستا توانست به بازدهی ۱۹ درصدی برسد. سکه بهار آزادی و مسکن هم هر کدام به ترتیب ۲۲ درصد و ۱۶.۸ درصد بازدهی کسب کردند. به طوری که معاملات سکه با قیمت ۲۹ میلیون تومان آغاز شد و در محدوده ۳۶ میلیون تومان به پایان رسید. اما در این میان شاخص کل بورس در همین مدت زمانی تنها ۱۰ درصد بازدهی ثبت کرد.

و اما ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

در این مدت تنها طلای ۱۸ عیار توانست بازدهی قابل قبولی نسبت به سایر بازارها کسب کند. در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری معاملات طلا در محدوده قیمتی سه میلیون و ۲۷۰ تومان آغاز به کار کرد و مرداد را با قیمت سه میلیون و ۵۷۵ هزار تومان به پایان برد و بر همین مبنا به بازدهی ۹ درصدی رسید.سکه بهار آزادی اما بازدهی ۴ درصدی کسب کرد به طوری که در ابتدای سال ۳۶ میلیون تومان بود و در محدوده قیمتی ۳۷ میلیون تومان دفتر معاملاتی این بازار در مرداد بسته شد.دلار هم بازدهی منفی به ثبت رساند. در ابتدای سال در محدوده ۶۱ هزار تومان کار خود را آغاز کرد و مرداد را با قیمت ۵۸ هزار تومان به پایان رساند بنابراین بازدهی منفی ۶ درصدی را کسب کرد. این در حالی است که همانطور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد؛ سال ۱۴۰۳ تا اینجای کار برای شاخص کل بورس چندان رضایت بخش نبود و به بازدهی منفی ۹ درصدی رسید.

شاخص کل فقط ۲ بار برنده بود

بازار ۹۹ پیشخور کرده بود؟

باتوجه به این گزارش؛ تنها در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ توانست بیشتر از سایر بازارها بازدهی بالاتری داشته باشد و در سال‌های دیگر به‌طور میانگین حدود ۱۰ درصد نوسان داشت. بر اساس آمار؛ از سال ۹۸ تا ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بازدهی شاخص کل بورس ۱۰۳۶ درصد بوده است که در مقایسه با سایر بازارها بیشترین بازدهی را داشته است. به طوری که در این مدت زمانی طلای ۱۸ عیار ۷۳۵ درصد، دلار ۳۴۹ درصد، سکه بهار آزادی ۷۳۳ درصد و مسکن ۷۸۵ درصد بازدهی کسب کردند. گفتنی است براساس آمار؛ ورود و خروج نقدینگی حقیقی در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منفی ۱۰۰ درصد بوده و در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۵ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ هم منفی ۹۹ درصد بوده است. البته در این میان باید اشاره کرد که برخی کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در طول دوره‌ای که مجید عشقی سکاندار سازمان بورس بود به بازار تأمین مالی و بازار صندوق‌های درآمد ثابت تبدیل شده بود و عملاً توجهی به خود سهام و ارزندگی آنها نمی‌شد.

  • همراز فیروزی - خبرنگار

  • شماره ۵۵۶ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 503477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =