هشدار درباره افت فشاره مهمترین منبع گاز کشور

 محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت ضمن اشاره به چالش‌های فعلی و آتی تولید گاز از میدان پارس جنوبی، چهار راهکار پیشنهادی فعالان بخش‌خصوصی برای برون‌رفت از این چالش‌ها را ارائه کرد.

به گزارش صدای بورس،رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و افت تولید احتمالی آن، موضوع تامین پایدار انرژی کشور و ادامه حیات صنایع وابسته به تولیدات این میدان را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس راهکارهای ارائه شده که به همت کمیسیون انرژی و محیط‌ زیست اتاق تهران و طی همفکری با تشکل‌ها و کارشناسان حوزه انرژی تدوین و تهیه شده، تشکیل معاونت عالی انرژی زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری، ورود بخش خصوصی حقیقی به موضوع واردات تجهیزات سنگین و استراتژیک صنعت نفت، خنثی سازی تحریم‌های بین‌المللی و اصلاح سبد انرژی مصرفی کشور به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و اصلاح الگوی مصرف به عنوان راهکارهای برون‌رفت از ناترازی گاز مطرح شده‌است.

بنابر این گزارش معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به نامه رئیس اتاق تهران، از وزیر نفت خواست بررسی این گزارش و راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران در اولویت بررسی قرار گیرد.

رئیس اتاق تهران در نامه ای به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور و محسن پاک نژاد، وزیر نفت با استناد به گزارش کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ارتباط با ناترازی گاز، نتایج حاصل از بررسی کارشناسی پیرامون چالش‌های فعلی و آتی تولید گاز از میدان پارس جنوبی و راهکارهای مورد توجه فعالان بخش خصوصی این حوزه را ارائه کرد.

در این نامه آمده است: میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گاز غنی دنیا است که حجم ذخایر درجای گاز غنی آن حدود ۵۰ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

این میدان در گستره‌ای به پهنای ۹۷۰۰ کیلومترمربع در آب‌های خلیج فارس، مشترک بین کشورهای ایران و قطر واقع شده است.

حدود ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و حدود ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قراردارد. از حجم ذخایر درجای یادشده، طبق برآوردهای اولیه سهم ایران از این میدان حدود ۱۴ تریلیون مترمکعب و سهم قطر حدود ۳۷ تریلیون مترمکعب است. البته در آخرین مطالعاتی که توسط شرکت نفت و گاز پارس صورت گرفته، با تجمیع اطلاعات تولیدی و توصیفی به‌دست آمده از حفر چاه‌های متعدد، حجم ذخایر کشور کمتر از برآورد اولیه و حدود ۱۱.۵ تریلیون مترمکعب تخمین زده شده است.

در حال حاضر این میدان گازی، منبع تامین بیش از ۷۰ درصد از گاز تولیدی کشور است و با توجه به سهم بیش از ۷۰ درصدی گاز طبیعی در تامین انرژی کشور، می‌توان گفت که این میدان به تنهایی بیش از نصف انرژی مصرفی کشور را تامین می‌کند. علاوه بر تامین انرژی، ادامه فعالیت بسیاری از صنایع پایین دستی که خوراک ورودی آنها از این میدان است، نیز وابسته به تولیدات آن است.

به گزارش تسنیم،وی با اشاره به افت فشار این میدان و افت تولید احتمالی آن، موضوع تامین پایدار انرژی کشور و ادامه حیات صنایع وابسته به تولیدات این میدان را از مهمترین نگرانی‌های متخصصان و کارشناسان انرژی و صنعت نفت و گاز کشور در سال‌های اخیر نوشته است: با توجه به مطالعات متعدد و مختلفی که توسط شرکت‌های داخلی و خارجی درباره اجرای پروژه فشارافزایی این میدان در دو سناریو خشکی و فراساحل انجام شده و متاسفانه هیچکدام به مرحله اجرا نرسیده است، نگرانی‌های مذکور همچنان به قوت خود باقی است.

کد خبر 503977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =