سبقت رقبای صاحب‌نام از برند آمریکایی تسلا

جدیدترین آمار فروش خودروهای برقی در قاره اروپا نشان می‌دهد تسلا از رقبای مطرح خود عقب افتاده است.

به گزارش صدای بورس،داده‌های منتشر شده توسط جاتو داینامیکس نشان می‌دهد ایلان ماسک با موانع زیادی روبرو شده و تسلا در حال عقب افتادن از رقبای خود در اروپاست. بی ام و برای اولین بار در ماه جولای توانست پرفروش‌ترین برند تولید کننده خودروهای برقی اروپا باشد و یکی از دلایل اصلی این پیشتازی را باید استقبال از کراس اور کامپکت iX۲ دانست. بر اساس آمار جاتو داینامیکس، این برند لوکس ساز آلمانی حدود ۱۴۹۰۰ خودروی برقی در این ماه به فروش رسانده که ۳۰۰ دستگاه بیشتر از تسلاست.

بی ام ایکس 2 برقی

داده‌های اولیه از میزان فروش ماه آگوست هم نشان می‌دهد ماسک شرایط خوبی ندارد. فروش این خودروساز آمریکایی در فرانسه حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و این میزان افت در بازار آلمان به دوسوم می‌رسد. با اینکه حذف مشوق‌ها و وضع تعرفه‌های جدید روی تسلا مدل ۳ وارداتی از چین یکی از دلایل اصلی این افت فروش به شمار می‌رود اما تحلیلگران اظهار می‌دارند تسلا حالا چوب سبد محصولات قدیمی خود را در بازاری رقابتی می‌خورد. استیون فن آرسدل تحلیلگر PwC که خودش هم مالک تسلا مدل Y است می‌گوید این خودروساز باید به زودی یک خودروی کوچک‌تر و کاربردی را برای خیابان‌های شلوغ و کوچک اروپا تولید کند و در غیر این صورت خطر از دست دادن بازار برای آن وجود خواهد داشت. او اظهار می‌دارد:

سبد محصولات تسلا ضعف‌هایی دارد. جای تعجب است که تسلا همچنان به اندازه قبل خوب عمل می‌کند اما ادامه فروش این برند بدون حضور در کلاس‌های خودرویی ارزان‌تر سخت خواهد بود.

 سبقت رقبای صاحب‌نام از برند آمریکایی تسلاو

بازار خودرو معمولاً بر اساس ابعاد خودروها به کلاس‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در اروپا این بازار با محصولات کوچکی همچون فیات ۵۰۰ آغاز شده و در رده‌های بالاتر محصولات ساب کامپکت همانند رنو کلیو، فولکس‌واگن گلف کامپکت، تسلا مدل Y میان سایز و… قرار دارند. این کلاس‌ها معمولاً در اروپا با حروف انگلیسی شناخته می‌شوند به گونه‌ای که فیات ۵۰۰ به کلاس A و تسلا مدل Y به کلاس D تعلق دارد. آرسدل ادامه می‌دهد:

اروپایی‌ها به‌طور سنتی استقبال بالایی از خودروهای کلاس B و C به عمل می‌آورند؛ بنابراین کلاس D که تسلا در آن حضور دارد میزان فروش کمتری نسبت به سایر کلاس‌های کوچک‌تر دارد.

 سبقت رقبای صاحب‌نام از برند آمریکایی تسلاو

ماتیاس اشمیت تحلیلگر آلمانی صنعت خودروهای برقی هشدار می‌دهد نباید خیلی به آمارهای فروش استناد کرد چراکه مردم اروپا معمولاً در ماه‌های جولای و آگوست خرید کمتری انجام می‌دهند. به همین خاطر است که ماه سپتامبر حیاتی خواهد بود چراکه نه تنها اروپایی‌ها از تعطیلات بازمی‌گردند بلکه این ماه یکی از بهترین ماه‌ها برای فروش خودروهای صفرکیلومتر محسوب می‌شود. اگر میزان فروش در ماه سپتامبر خوب نباشد، بنابراین به خوبی نشان می‌دهد که تسلا مشکلات عمیق‌تری در اروپا دارد و سبد محصولات قدیمی فقط یکی از چالش‌های آن است. اشمیت ادامه می‌دهد:

ماسک شروع به فهمیدن این موضوع کرده که تسلا نیازمند خودروهای جدید در کلاس‌های مختلف است. سبد محصولات این برند گستردگی کافی را ندارد.

 سبقت رقبای صاحب‌نام از برند آمریکایی تسلاو

بازار خودروهای برقی اتحادیه اروپا بسیار عمیق‌تر و متنوع‌تر از آمریکاست زیرا خودروسازان در قاره همیشه‌سبز باید تعداد معینی خودرو را به منظور دوری از جریمه‌های آلایندگی کربن بفروشند. سال آینده این مرز فروش و استانداردهای آلایندگی بیشتر خواهد شد و بنابراین برندهای عرضه کننده باید تلاش بیشتری داشته باشند تا جریمه‌های سنگین‌تری را متحمل نشوند. وضعیت تسلا به‌طور خاص در بازار بریتانیا افت محسوسی داشته است و فروش آن در ماه قبل یک‌چهارم کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. البته تسلا این بار نمی‌تواند افت بازار خودروهای برقی را مقصر بداند چراکه بریتانیا شرایط متفاوتی نسبت به آلمان دارد و فروش خودروهای بدون آلایندگی در بریتانیا به رکوردهای جدیدی رسیده است؛ اما برخی رقبای کلیدی در را برای بازگشت تسلا باز گذاشته‌اند. گروه فولکس‌واگن نیز شرایط خوبی ندارد و حتی صحبت‌هایی درباره تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه‌های آن انجام شده است. اولیور بلوم مدیرعامل فولکس‌واگن هفته قبل گفت:

خرید خودروهای برقی بجای مدل‌های درون‌سوز بسیار کندتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران پیش رفته است.

فولکس‌واگن تنها خودروسازی نیست که در برنامه‌های برقی سازی محصولاتش تجدیدنظر می‌کند. این ماه ولوو نیز هدف خود برای فروش خودروهای برقی از سال ۲۰۳۰ را کنار گذاشت و بنابراین تسلا می‌تواند انتظار سرمایه‌گذاری کمتر رقبا روی این خودروها را داشته باشد؛ اما همین اقدامات باعث می‌شود چینی‌ها بزرگ‌ترین خطر برای تسلا در اروپا باشند هرچند آن‌ها نیز با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. برای مثال می‌توانیم آلمان را در نظر بگیریم که علیرغم افت فروش خودروهای برقی همچنان بزرگ‌ترین بازار برای چنین محصولاتی در اروپاست. تنها خودروی برقی ساخت چین در آلمان ام جی ۴ هاچبک است که در ماه آگوست فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاهی در اروپا داشته است. البته این امر اتفاقی نیست زیرا ام جی به عنوان برندی با سابقه بریتانیایی شناخته می‌شود و شبکه نمایندگی خوبی دارد. گزینه محبوب دیگر اسمارت است که هم‌اکنون با همکاری مرسدس بنز و جیلی تولید و از چین وارد اروپا می‌شود.

 سبقت رقبای صاحب‌نام از برند آمریکایی تسلاو

اما برندهای چینی فاقد شبکه توزیع مناسب در اروپا هستند و در هشت ماه ابتدایی امسال، بی وای دی سیل به عنوان رقیب محبوب تسلا مدل ۳ در چین فقط فروش حدود ۴۰۰ دستگاهی در آلمان داشته است. آرسدل معتقد است شانس زیادی برای بازگشت تسلا به بازار با تولید خودروهای کوچک‌تر و ارزان‌تر وجود خواهد داشت. او همچنین از حذف تجهیزات و متریال گران‌قیمت به عنوان راه‌حلی برای تولید محصولات ارزان‌تر نام می‌برد. تسلا قبلاً این فرایند را انجام داده و برای مثال از پوشش پارچه‌ای برای محصولاتش در بازار مکزیک استفاده کرده است.

منبع:روزگار خودرو

کد خبر 504052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =