افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

در تازه‌ترین گزارش فدراسیون بورس‌های جهان که در ماه سپتامبر منتشر شده، بورس تهران در ماه جولای افتی ۴۱ درصدی در ارزش معاملات نسبت به ماه ژانویه داشته است.

به گزارش صدای بورس، در تازه‌ترین گزارش فدراسیون بورس‌های جهان که در ماه سپتامبر منتشر شده، بورس تهران در ماه جولای افتی ۴۱ درصدی در ارزش معاملات نسبت به ماه ژانویه داشته است. این افت در حالی است که نام فرابورس ایران به مانند دوره‌های گذشته در این گزارش به چشم نمی‌خورد و باوجود پیگیری‌ها از فرابورس ایران، پاسخ قانع کننده‌ای برای این غیبت دریافت نکردیم.

در گزارش فدراسیون بورس‌های جهان (WFE) ارزش بازار داخلی، ارزش معاملات و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این گزارش، بورس‌های جهان در سه منطقه کلی Americas (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی)، APAC (آسیا و اقیانوسیه) و EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) تقسیم‌بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بازار سهام ایران که در منطقه سوم قرار دارد، در یک سال گذشته عملکرد مناسبی نداشته است. با وجود تمام مشکلات جهانی، ارزش بازار کل بورس‌های جهان تا پایان جولای ۲۰۲۴ عددی بیش ۱۰۱ تریلیون دلار شناسایی شده و تعداد شرکت‌های عضو فدراسیون بورس‌های جهان هم به بیش از ۵۴ هزار شرکت رسیده است.

ارزش بورس‌های جهان
اولین منطقه بررسی شده در این گزارش Americas (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) است که به عنوان بزرگترین منطقه بورسی جهان ارزش بازاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد دلار را داشته و نسبت به جولای سال ۲۰۲۳ رشدی ۱۳.۵ درصدی را شاهد بوده است. این منطقه همچنین در عملکرد ماهانه رشدی ۹ درصدی را نسبت به ژانویه سال جاری داشته است. بیشترین رشد ارزش بازار در منطقه Americas متعلق به بورس نزدک است که با ۱۲ درصد رشد ماهانه نسبت به ژانویه به بیش از ۲۶ هزار میلیارد دلار رسیده است. بورس نیویورک هم به عنوان بزرگترین بورس این منطقه با رشد ماهانه ۱۰ درصدی همراه بوده است. بزرگترین بازندگان این منطقه هم نسبت به جولای ۲۰۲۳ بورس‌های کانادا، مکزیک و برزیل بودند که در عملکرد ماهانه به ترتیب با افت ۱۶، ۱۳ و ۹ درصدی همراه بودند. (در جدول شماره ۱ اطلاعات ارزش بازار برخی بورس‌های منتخب این منطقه را مشاهده می‌کنید.)

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

منطقه APAC (آسیا و اقیانوسیه) با ارزش بازاری بیش از ۳۵ هزار میلیارد دلار رشدی ۸ درصدی را در عملکرد ماهانه نسبت به ژانویه ثبت کرده است. ارزش بازار این منطقه نسبت به دوره مشابه سال گذشته هم رشدی ۱.۲ درصدی را تجربه کرده است. بورس پاکستان و هند به ترتیب با رشدهای ۱۵ و ۲۰ درصدی برندگان این منطقه بودند. همچنین بورس‌های قزاقستان و تایوان هم با ۱۸ درصد رشد ماهانه در رتبه‌های بعدی بیشترین رشد این منطقه هستند. بورس‌های داکا و تایلند هم بورس‌هایی بودند که با افت‌های ماهانه ۱۸ و ۳ درصدی بیشترین کاهش ارزش بازار داخلی را داشتند. (در جدول شماره ۲ اطلاعات ارزش بازار برخی بورس‌های منتخب این منطقه را مشاهده می‌کنید.)

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

منطقه سوم که برای بورس ایران اهمیت بیشتری دارد، EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) است که حال چندان خوبی ندارد. ارزش بازار کل منطقه EMEA نسبت به جولای سال گذشته افتی ۶ درصدی داشته و به بیش از ۲۰ هزار میلیارد دلار رسیده است. بورس‌های بلاروس و بوداپست در این منطقه با اقبال روبه‌رو بودند و در عملکرد ماهانه نسبت به ژانویه رشدی ۲۰ و ۵ درصدی داشتند. ارزش بازار داخلی بورس بلغارستان با وجود اینکه در عملکرد ماهانه ۱۴ درصد رشد نسبت به ژانویه داشته اما در عملکرد سالانه وضعیت خوبی ندارد و نسبت به جولای سال گذشته ۴۷ درصد افت ثبت کرده است. بورس سیشل هم در این منطقه عملکرد جالبی نداشته و ارزش بازار داخلی آن در عملکرد ماهانه ۱۶ درصد افت کرده است.
بورس تهران و فرابورس ایران هم در این منطقه قرار دارند. ارزش بازار داخلی بورس تهران در جولای ۲۰۲۴ به بیش از یک هزار و ۵۲۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به جولای سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است و در عملکرد ماهانه هم ۷ درصد افت را تجربه کرده است. (مبنای محاسبه ارزش بازار بورس‌های ایران همچنان دلار موسوم به جهانگیری است). البته بنا به دلایل نامعلوم، گزارش عملکرد فرابورس ایران در گزارش ماه سپتامبر فدراسیون نیز ثبت نشده است. (در جدول شماره ۳ اطلاعات ارزش بازار برخی بورس‌های منتخب این منطقه را مشاهده می‌کنید.)

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

ارزش معاملات بورس‌های عضو WFE
ارزش معاملات در منطقه America در جولای امسال به بیش از ۷ هزار میلیارد دلار رسید که رشدی ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. بورس کاستاریکا در این منطقه با بیشترین رشد ارزش معاملات همراه بوده که ۱۰۰ درصد رشد داشته است. بورس‌های لاتینکس و برمودا هم به ترتیب با ۸۲ و ۷۹ درصد رشد ارزش معاملات همراه بودند. در این میان بورس‌های جاماییکا و میامی با افتی ۶۹ و ۱۴ درصدی در لیست متضرران این منطقه قرار گرفتند. با توجه به آمار منتشر شده توسط فدراسیون بورس‌های جهان منطقه America به عنوان بزرگترین منطقه بورس‌های جهان نسبت به دو منطقه دیگر شرایط بهتری را داراست. (در جدول شماره ۴ اطلاعات تکمیلی ارزش معاملات برخی بورس‌های منتخب این منطقه را مشاهده می‌کنید.)

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

در APAC (آسیا و اقیانوسیه) ارزش معاملات با رشد سه درصدی نسبت به ژانویه ۲۰۲۴ به بیش از چهار هزار میلیارد دلار رسیده است. بورس باکو با رشد ۱۰۷۵ درصدی بیشترین رشد ارزش معاملات را در این منطقه از آن خود کرده است. همچنین بورس‌ها قزاقستان و کلمبو هم رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشتند. بزرگترین بازندگان در منطقه آسیا و اقیانوسیه هم فرابورس چین با ۴۹ افت و بورس داکا با ۳۵ درصد افت بودند. (در جدول شماره ۵ اطلاعات تکمیلی ارزش معاملات برخی بورس‌های منتخب این منطقه را مشاهده می‌کنید.)

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE


منطقه سوم یعنی EMEA اما شرایط خوبی نداشت و ارزش معاملات آن با افتی ۱۱ درصدی نسبت به ژانویه امسال به ۷۴۴ میلیارد دلار رسید. بورس لوساکا در این منطقه بیشترین رشد ارزش معاملات را نسبت به ژانویه داشته است و بورس‌های موریس و تانزانیا هم به ترتیب با ۵۳۴ و ۷۲۴ درصد بیشترین رشد ارزش معاملات را داشتند. بورس سیشل هم با ۱۰۰ درصد کاهش بزرگترین بازنده این منطقه به شمار می‌آید. بورس تهران هم از حال بد این منطقه مستثنی نیست و ارزش معاملات آن نسبت به ژانویه تقریبا نصف شده و به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. ارزش معاملات بورس تهران در این گزارش با افت ۴۱ درصدی همراه بوده است. (در جدول شماره ۶ اطلاعات تکمیلی ارزش معاملات برخی بورس‌های منتخب این منطقه را مشاهده می‌کنید.)

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌ها
معیار دیگری که در گزارش فدراسیون بورس‌های جهان بررسی می‌شود، تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌هاست که به شرکت‌های داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. تعداد تمامی شرکت‌های فعال در بورس‌های عضو WFE به ۵۴ هزار و ۳۲۴ می‌رسد که به تفکیک تعداد شرکت‌های بورس‌های هر منطقه را در جدول شماره ۷ مشاهده می‌کنید.

افت ارزش معاملات بورس تهران در گزارش WFE

  • نگین عظیمی - خبرنگار

  • شماره ۵۵۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 504101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =