بانک مرکزی سقف جدید کارت به کارت را اعلام کرد

براساس اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش های بانکی روزانه با توجه به نوع تراکنش متغیر است.

به گزارش صدای بورس،انتقال وجه از طریق کارت به کارت یکی از رایج‌ترین روش‌های پرداخت در جامعه امروز است. اما بانک مرکزی برای جلوگیری از پولشویی و سفته‌بازی، محدودیت‌هایی را در قالب سقف کارت به کارت در نظر گرفته است. مبلغی که می‌توانید روزانه از طریق کارت به کارت انتقال دهید، به عوامل مختلفی از جمله نوع بانک، روش انتقال (از طریق گوشی، خودپرداز، اینترنت و ...) و سیاست‌های بانک مرکزی بستگی دارد.

محدودیت‌های انتقال وجه از طریق کارت به کارت، بسته به روش انجام تراکنش متفاوت است. به عنوان مثال، سقف انتقال وجه با استفاده از عابربانک با سقف انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی متفاوت خواهد بود.

بر اساس این دستورالعمل، تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند سقف روزانه انتقال وجه از طریق درگاه‌های اینترنتی خود را برای افراد حقیقی ۱۰۰ میلیون ریال (۱۰ میلیون تومان) تعیین کنند. همچنین، برای افراد حقیقی فاقد پرونده مالیاتی، سقف ماهانه انتقال وجه اینترنتی یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.

این محدودیت‌ها شامل تمامی روش‌های انتقال وجه از جمله کارت به کارت اینترنتی می‌شود و به صورت یکسان برای همه بانک‌ها اعمال خواهد شد. انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزارهای پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است و کنترل محدوده اعلام شده بر عهده موسسه اعتباری صادر کننده کارت است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپردازها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

شاید برایتان پیش آمده باشد که زمان انتقال پول با تلفن همراهتان با این پیام مواجه شده باشید: سقف کارت به کارت به اتمام رسید! کارت به کارت موضوعی مهم در تراکنش‌های بانکی است که سرعت معامله‌های کوچک را افزایش می‌دهد. این تبادل جدید کار بسیاری از ما را ساده کرده و به ندرت نیاز داریم که حضوری به بانک برویم. بانک مرکزی برای کنترل تبادلات مالی و جلوگیری از کلاهبرداری یا پولشویی، سقف کارت به کارت مشخصی را برای حساب‌های بانکی در نظر گرفته است.

اطلاع از سقف تراکنش بانکی به مشتریان کمک می‌کند تا هر روز عملیات بانکی خودشان را کنترل کنند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای انجام تراکنش‌های ضروری داشته باشند. در این مقاله اطلاعات کاملی درباره سقف کارت به کارت بانکی در سال ۱۴۰۲ بیان می‌کنیم. پس با تومن همراه شوید.

منظور از کارت به کارت چیست؟

بانکداری الکترونیک یک راه‌حل عالی برای بی‌نیازی از رفتن به شعبه‌های بانک است. در کارت به کارت بانکی این امکان وجود دارد تا از کارت‌های بانکی مختلف به شماره منحصربه‌فردی که بر روی هر کارتی وجود دارد، پول انتقال داده شود. در حال حاضر امکان کارت به کارت از اپلیکیشن‌های مالی مختلف، دستگاه خود پرداز و سایت‌های مختلف وجود دارد.

سقف کارت به کارت در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در حال حاضر سقف انتقال کارت به کارت سالیانه و براساس میزان تورم، وضعیت اقتصاد و زیرساخت‌های موجود در نرم‌افزارها و بانک‌ها تعیین می‌شود. سقف کارت به کارت ۱۴۰۲ به‌طور متوسط در هر روز، حداکثر ۱۰ میلیون تومان است که البته در نرم‌افزارهای مختلف مبلغ آن متفاوت است.

امکان کارت به کارت از ۳ طریق امکان‌پذیر است:

کارت به کارت از طریق عابر بانک (ATM)؛

انتقال وجه به کارت دیگران از طریق نرم‌افزارهای بانکی یا پرداخت‌یارهای واسط مانند آپ، دیجی‌پی و…؛

کارت به کارت از طریق وب‌سایت بانک‌های عامل.

باید توجه داشت که سقف کارت به کارت در هر موردی متفاوت است و بستگی به شرایط و مجوز بانک مرکزی و زیرساخت‌های بانک عامل دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

۱- سقف کارت به کارت با گوشی (نرم‌افزارهای موبایلی)

منظور از کارت به کارت با گوشی استفاده از نرم‌افزارهای بانکی (موبایل بانک) یا نرم‌افزارهای پرداخت‌یار واسط است. در حال حاضر سقف کارت به کارت با نرم‌افزارهای همراه بانکی که فرایند احراز هویت آن‌ها در بانک عامل انجام شده باشد تا سقف ۱۰ میلیون تومان است.

سقف کارت به کارت با آپ، دیجی‌پی و… تا ۵ میلیون تومان است. البته به شرطی که شماره تلفن همراهی که رمز دوم برای انتقال وجه بانکی به آن ارسال می‌شود و شماره حساب متعلق به یک نفر باشد.

۲- سقف کارت به کارت از خود پرداز

اگر برای انتقال وجه به کارت دیگران به پای دستگاه عابر بانک (ATM) می‌روید تا سقف مبلغ ۱۰ میلیون تومان امکان کارت به کارت در هر روز را خواهید داشت. البته برخی از شعب منتخب بانک‌ها در دستگاه‌های خودپردازی که در داخل شعبه دارند سقف کارت به کارت را افزایش می‌دهند تا از ازدحام جمعیت در باجه‌ها جلوگیری کنند.

۳- سقف تراکنش بانکی از طریق وب‌سایت بانک‌ها

اگر مشتریان اینترنت بانک را فعال کرده باشند از طریق وب‌سایت بانک‌ها، امکان کارت به کارت را خواهند داشت. البته سقف کارت به کارت اینترنتی با رمز دوم فعال در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است.

اگر چه سقف کارت به کارت اینترنتی با سقف کارت به کارت با گوشی یا سقف کارت به کارت در خودپرداز یکسان است، اما عدم نیاز به مراجعه به عابر بانک یا استفاده از گوشی همراه موجب می‌شود تا افراد بسیاری از این شیوه برای تبادلات مالی خود استفاده کنند.

۴- سقف انتقال وجه با شماره شبا

سقف کارت به کارت در حدود ۵ میلیون یا ۱۰ میلیون تومان برای بسیاری از تراکنش‌های خُرد روزانه کفایت می‌کند. اما بسیاری از بازاریان یا تجار با مبالغ تراکنشی بیشتری سر و کار دارند و سقف کارت به کارت برای آن‌ها مناسب نیست.

سیستم انتقال وجه پایا/ ساتنا برای چنین افرادی کاربرد زیادی دارد. سقف انتقال وجه با شماره شبا از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک در اکثر بانک‌های کشور، ۱۰۰ میلیون تومان است.

بدین ترتیب افراد این امکان را خواهند داشت تا در هر روز مبلغ بیشتری را به حساب سایر افراد انتقال دهند. در انتقال وجه با شماره شبا از طریق سیستم پایا حداقل وجه قابل انتقال ۱۵ میلیون تومان و حداکثر آن ۵۰ میلیون تومان است. اما در انتقال وجه پایا از یک ریال تا کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان قابل انتقال است.

انتقال مبلغ در ساتنا سریع‌تر از پایا بوده و حتی بسیاری از تراکنش‌های ساتنا در لحظه به حساب مقصد منتقل می‌شوند، ولی در انتقال پایا برای انتقال وجه بین ۲ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز است.

منبع: خبر آنلاین

کد خبر 504118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =