بیمه تکمیلی به چه دردی میخورد؟

کمتر از یکماه دیگر تا پایان قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی که هرساله از سوی کانون عالی بازنشستگان با شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان منعق می شود نمانده است. جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی از خدمات و پوشش درمانی این بیمه ناراضی هستند و تا کنون مسئولین کانون عالی بازنشستگان به این نارضایتی ها بی توجه بوده اند.

به گزارش صدای بورس،بازنشستگان در سنی قرار دارند که بیشتر از گذشته به مراقبت و خدمات درمانی نیاز دارند و باید به‌طور مداوم وضعیت سلامتی خود را زیر نظر داشته باشند. انجام آزمایشات مختلف و خرید داروها و خدمات درمانی تأمین اجتماعی نیز پاسخگوی نیازهای آنان نیست و آن‌ها ناچارند از مراکز خصوصی نیز خدمات دریافت کنند. این هزینه‌های سنگین درمانی بر بازنشستگانی که حقوقشان حتی پاسخگوی هزینه‌های روزمره زندگی‌شان نیست، فشار زیادی وارد می‌کند.

سعید تبریزیان، از فعالان جامعه بازنشستگی با اشاره به نارضایتی بازنشستگان از پوشش دهی بیمه تکمیلی بازنشسته ها گفت: عدم پوشش کامل خدمات درمانی این بیمه موجب نارضایتی بازنشستگان شده است.بسیاری از بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تخصصی با بیمه آتیه سازان قرارداد ندارند یا قراردادهایشان با مشکل مواجه است.

این فعال بازنشستگان ادامه داد:دوندگی زیاد و طولانی برای دریافت خدمات از دیگر مشکلات بازنشستگان است .آنها مجبورند برای دریافت هزینه‌های درمانی، مدارک پزشکی خود را به دفعات به بیمه آتیه سازان رائه دهند و مدت‌ها منتظر بازپرداخت هزینه‌ها باشند.

تبریزیان با اشاره به کسر فرانشیز بالا و افزایش تعرفه‌های درمانی گفت: هزینه‌ های درمانی که بازنشستگان باید از جیب خود پرداخت کنند، بسیار بالاست.

او عدم پوشش داروهای خاص و تجهیزات پزشکی را یکی دیگر از ضعف های این بیمه دانست و افزود: بسیاری از داروهای خارجی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران مزمن، تحت پوشش بیمه آتیه قرار ندارند.

تبریزیان تاکید کرد: بسیاری از بازنشستگان شرایط رفت و آمد به مراکز درمانی را ندارند و باید خدمات درمانی در منزل بگیرند، بیماران بستری و نیازمند مراقبت‌های ویژه در منزل، از خدمات بیمه آتیه بی‌بهره هستند.

این فعال جامعه بازنشستگان بیان می کند: تضاد منافع و زدوبندهای سیاسی در انتخاب بیمه گر باعث شده تا قرارداد بیمه تکمیلی با شرکت آتیه سازان، بدون برگزاری مناقصه و به صورت یکجانبه توسط کانون عالی بازنشستگان منعقد شود.

او معتقد است :عدم پاسخگویی مناسب به مشکلات بازنشستگان توسط کانون‌های بازنشستگی و نمایندگان بیمه آتیه، به مشکلات بازنشستگان دلیلی موجهی برای تغییر این بیمه برای سال آینده است.

تبریزیان با اشاره به تاخیر در پرداخت حق بیمه به شرکت بیمه گر گفت: سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه‌های کسر شده از حقوق بازنشستگان را به موقع به شرکت آتیه پرداخت نمی‌کند که این امر منجر به قطع خدمات درمانی می‌شود.

علاوه بر این بازنشستگان معتقدند که سازمان تامین اجتماعی با تحمیل بیمه تکمیلی آتیه سازان، از مسئولیت قانونی خود در ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان شانه خالی کرده و مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است.

تبریزیان میگوید:اجرای کامل ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی و ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان یکی از مهم ترین و برحق ترین خواسته بازنشستگان است.

اوتاکید کرد:بیمه تکمیلی بازنشستگان باید در شرایط منصفانه وآزاد برای انتخاب بیمه گر صورت گیرد و علاوه بر این به افزایش پوشش خدمات درمانی و کاهش هزینه‌های فرانشیز توجه ویژه شود. ضمن اینکه پاسخگویی شفاف و سریع به مشکلات بازنشستگان داشته باشد.

این اعتراضات نشان می‌دهد که وضعیت درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی بحرانی است و نیازمند توجه جدی مسئولان و تصمیم‌گیران است.

منبع: رکنا

کد خبر 504394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =