انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی ناچیز در تولید برق دارند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: باید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه بیشتر شود تا بتوان ناترازی‌ها را کاهش داد.

به گزارش صدای بورس، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در دومین همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صنایع اظهار داشت: ناترازی شدید انرژی نیاز به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را جدی‌تر کرده است و باید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه بیشتر شود تا بتوان ناترازی‌ها را کاهش داد.

وی افزود: ۶۰درصد ظرفیت اسمی صنایع کشور به‌دلیل ناترازی آب، برق و گاز هدر می‌رود و این امر کاهش تولید و افزایش تورم را به‌دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور ۱.۲ درصد است؛ این در حالی است که کشوری نظیر آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۵ درصد برق تولیدی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا برای سال ۲۰۲۴ هم برنامه دارد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در تولید برق خود به ۳۰ درصد افزایش دهد.

نجفی عرب با بیان اینکه "چین در سال ۲۰۲۳ سهم حدود ۱۵درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق داشته است و برنامه دارد امسال این سهم را به ۳۵ درصد برساند."، گفت: همچنین سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق ژاپن ۱۵ درصد است.

وی اضافه کرد: عربستان سعودی برنامه‌ریزی کرده است تا سال ۲۰۲۳ میلادی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق خود را به ۶۰ درصد برساند، اروپایی‌ها هم در سال ۲۰۲۴ سهمی ۳۱درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: با وجود ناترازی شدید انرژی در کشور، انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی ناچیز در تولید برق دارند و این درحالی است که ظرفیت‌های بی‌نظیری در انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد.

وی ادامه‌داد: برخی کشورهای منطقه نیز برنامه دارند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خود را به ۵۰ درصد افزایش دهند، اما ایران همچنان عقب‌افتادگی دارد.

نجفی عرب ایجاد انگیزه برای فعالان این عرصه و سرمایه‌گذاران را موضوعی مهم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: ناترازی برق در شهرک‌های صنعتی حدود یک‌هزار مگاوات است که می‌توان با توسعه تجدیدپذیرها این میزان را کاهش داد.

نجفی عرب همچنین گفت: به‌تازگی و بر اساس اعلام دیوان محاسبات، میزان بدهی دولت به صنعت برق به ۱۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ باید اقتصاد برق را اصلاح کرد و مطالبات بخش خصوصی را پرداخت تا به توسعه صنعت برق بینجامد.

منبع:تسنیم

کد خبر 504405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =