۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
 بازار موبایل یخ زد

در نیمه اول سال جاری، ۵ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۴۴۶ دستگاه گوشی تلفن همراه به صورت تجاری و مسافری از گمرکات کشور ترخیص و به داخل کشور وارد گردید.

به گزارش صدای بورس،ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در ۲ رویه تجاری و مسافری یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، واردات گوشی تلفن همراه به کشور در دو رویه تجاری و مسافری در ۶ ماهه امسال از لحاظ تعداد ۱۶ درصد و از حیث ارزش ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش حاکیست، از مجموع گوشی تلفن‌همراه وارداتی به کشور در این مدت ۵ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۰ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۶۶ هزار و ۴۸۶ دستگاه به ارزش ۸۹ میلیون و ۳۰۹ هزار دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

براساس این گزارش در این مدت واردات گوشی تلفن همراه در رویه تجاری از لحاظ تعداد ۱۵ درصد و از حیث ارزش ۴ درصد کاهش و در رویه مسافری از لحاظ تعداد ۳۸ درصد و از حیث ارزش ۴۱ درصد کاهش داشته است.

شایان ذکر است، آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت شامل ردیف تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی های تلفن همراه هوشمند و کد تعرفه ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیر لمسی می باشد.

به طور کلی، واردات موبایل به عنوان یکی از کالاهای پرطرفدار و تکنولوژیکی، تأثیرات گسترده‌ای بر بازار موبایل داخلی دارد. این تأثیرات می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد و به عوامل مختلفی همچون حجم واردات، نوع گوشی‌های وارداتی، سیاست‌های دولت، نرخ ارز و قدرت خرید مصرف‌کننده بستگی دارد.

کارشناسان بر این باورند که واردات موبایل باعث افزایش تنوع مدل‌ها، برندها و ویژگی‌های گوشی‌های موجود در بازار می‌شود. این امر به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا با توجه به نیازها و بودجه خود، انتخاب‌های بیشتری داشته باشند.

از طرفی با این کار رقابت بین واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و در دسترس‌تر شدن گوشی‌های هوشمند برای عموم مردم کمک کند.

اما نباید فراموش کرد که واردات بی‌رویه موبایل می‌تواند به تولیدکنندگان داخلی آسیب برساند و از رشد آن‌ها جلوگیری کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 504406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =