تقویت توان بازارساز با افزایش درآمدهای ارزی

معاون پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است راه‌اندازی بازار ارز توافقی مزایای بسیاری برای کشور دارد.

به گزارش صدای بورس،مهدی هادیان معاون پژوهشی و عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه راه‌اندازی بازار ارز توافقی مزایای بسیاری برای کشور دارد، گفت: هر چقدر که بتوانیم نیازهای ارزی بیشتری را در بازار رسمی پوشش دهیم، سازکار مدیریتی موفق‌تری در بازار ارز خواهیم داشت.


وی بیان داشت: یکی از گلایه‌های صادرکنندگان کوچک و دانش بنیان‌ها این بوده که آن‌ها مانند شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، نفت، گاز و... از یارانه استفاده نمی‌کنند، بنابراین نباید ارزهای صادراتی خود را به نرخ ارز نیمایی عرضه کنند.

معاون پژوهشی و عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی عنوان کرد: صدای این تولیدکنندگان به خوبی شنیده شد و در نتیجه بانک مرکزی تصمیم به راه‌اندازی بازار ارز توافقی گرفت که براساس سازکار آن، معاملات با نرخ توافقی و نزدیک به بازار آزاد انجام می‌شود.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی تصریح کرد: در این شرایط صنایع هایتک که صادرات محور هستند، ارزهای خود را در بازار ارز توافقی عرضه می‌کنند.

هادیان اظهار کرد: بازار ارز توافقی ایجاد انگیزه می‌کند تا شرکت‌هایی که می‌توانند خلق ارزش (نه اینکه خام فروشی کنند) و کالاهای اولیه را به فناوری‌های پیشرفته تبدیل کنند، بدانند با توجه به خلق ارزشی که کرده‌اند، ارزهای خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند؛ بنابراین یکی از مزیت‌های بازار ارز توافقی این است که جلوی خام فروشی گرفته می‌شود و انگیزه برای تولید نیز بیشتر خواهد شد.

معاون پژوهشی و عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی عنوان کرد: در سال‌های اخیر شاهد گشایش‌هایی در بازار نفت بودیم که توانستیم صادرات را چندین برابر کنیم و این موضوع موجب شد تا دسترسی دولت و بانک مرکزی به منابع ارزی نیز بیشتر شود. وقتی درآمدهای ارزی بیشتر می‌شود امکان واردات کالاهای اساسی و کالاهای سرمایه‌ای مانند ماشین‌آلات صنعتی هم افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که ورود ارز به کشور افزایش می‌یابد، توان بانک مرکزی و وزارت صمت برای پوشش نیازهای ارزی واردکنندگان و تولیدکنندگان بیشتر می‌شود، بنابراین کشورمان با پشتوانه بیشتری می‌تواند سیاست‌های ارزی معطوف به بنیان‌های اقتصادی را هدایت کند، همین موضوع موجب خواهد شد تا بازار ارز به ثبات واقعی و مداوم دست یابد.

به گفته هادیان، هر چقدر درآمدهای ارزی بیشتر شود، بهتر می‌توان بازار ارز را با وجود تعدد التهاب‌های سیاسی مدیریت کرد، چون دسترسی بازارساز یا همان بانک مرکزی به ذخایر ارزی بیشتر می‌شود و با دست بازتر سیاست‌های خود را اجرایی می‌کند.

منبع:ایبنا

کد خبر 504494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =