پرتفوی بورسی «پارسان» چقدر تغییر کرد؟

ارزش پرتفوی بورسی پارسان در شهریور ماه با رشد ۶۴ هزار میلیارد ریالی به ۱،۸۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. عمده پرتفوی در گروه پتروشیمی و تولیدکنندگان اوره متمرکز است.

به گزارش صدای بورس،شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان از زیرمجموعه های وغدیر است که در تابلو فرعی بازار اول بورس با نماد پارسان داد و ستد می شود. پارسان سرمایه ۴۰.۵ هزار میلیارد ریال دارد و پرتفوی آن عمدتا از حوزه پتروشیمی و پالایشی متمرکز است. سهام پارسان در شهریور ماه بازده بیش از ۸ درصدی داشته است.


ارزش پرتفوی بورسی پارسان در شهریور ماه با رشد ۶۴ هزار میلیارد ریالی به ۱،۸۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. عمده پرتفوی در گروه پتروشیمی و تولیدکنندگان اوره متمرکز است. شپدیس، شیراز، کرماشا و خراسان چهار پتروشیمی اوره ساز کشور هستند که سهام کنترلی و مدیریتی آن در اختیار پارسان است. سهام مدیریتی پتروشیمی پارس و پتروشیمی زاگرس نیز در مالکیت پارسان است. همچنین شرکت نفت و گاز پارسیان سهامدار عمده پالایش نفت تبریز و پالایش نفت شیراز است و سهام مدیریتی پالایش نفت بندرعباس را نیز در اختیار دارد. با این حال نیمی از پرتفوی مربوط به پتروشیمی پردیس است و اوره سازها مجموعا وزن بیش از ۶۰ درصدی در پرتفوی پارسان دارند. پالایشی هم وزن اندکی بیش از ۲۰ درصد در پرتفوی نفت و گاز پارسیان در اختیار دارند. پرتفوی غیربورسی پارسان بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال است و عمده آن متمرکز بر پتروشیمی کیان و یوتیلیتی دماوند و سرمایه گذاری هامون سپاهان است.
پارسان در شهریور ماه بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال سهام واگذار نمود و سود ۱.۸ هزار میلیارد ریالی کسب کرد. سهام خریداری شده خارج از بورس و محدود به کمتر از ۱ هزار میلیارد ریال بوده است.
پارسان تا پایان شهریور که عملا پایان سال مالی آن نیز به شمار می رود، موفق به کسب ۱۳۷ هزار میلیارد ریال سود نقدی گردیده است. سود عمده شرکت های سرمایه پذیر به جز شپدیس شناسایی شده و سود پتروشیمی پردیس نیز پس از پایان سال مالی شناسایی می گردد.
نسبت قیمت به ناو پارسان به مراتب از هلدینگ های نفت، گاز و پتروشیمی دیگر مانند تاپیکو و فارس پایین تر و حدود ۷۰ درصد است. این شرکت سیاست تقسیم حدود ۹۰ درصدی در سال های اخیر داشته است.

پرتفوی بورسی «پارسان» چقدر تغییر کرد؟

کد خبر 504636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =