آیا صندوق های زعفران راه خود را از بورس جدا می کنند؟

با نزدیک شدن به فصل برداشت گمانه زنی ها برای میزان تولید زعفران و قیمت آن در بازار سنتی و آتی افزایش پیدا کرده است. بازار طلای سرخ را می توان بازار برنده سال ۱۴۰۲ دانست.

روز گذشته با انتشار اخبار حوادث لبنان، بورس کار خود را با قرمزی ۹۰درصدی و محدودیت دامنه نوسان آغاز کرد؛ این در حالی بود که صندوق های زعفرانی نهال و سحرخیزدر محدوده مثبت ۳ درصد معامله شدند.البته معاملات در گواهی سپرده ها و قرارداد های آتی زعفران در بورس کالا متعادل و در منفی های اندک در حال معامله بود.

با نزدیک شدن به فصل برداشت گمانه زنی ها برای میزان تولید زعفران و قیمت آن در بازار سنتی و آتی افزایش پیدا کرده است. بازار طلای سرخ را می توان بازار برنده سال ۱۴۰۲ دانست؛ این کالای کشاورزی در بازه زمانی ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای فروردین ۱۴۰۳ رشد ۱۷۰ درصدی را در گواهی سپرده سحرخیز تجربه کرد و همچنین رشد ۱۳۵ درصدی را در صندوق نهال شاهد بوده ایم؛ یعنی رشدی بیش از طلا، دلار،بورس و بیت کوین که به علت سرمای زمستان سال ۱۴۰۱ و گرمای تابستان ۱۴۰۲ بود. زعفران در طول ۴ سال گذشته از حدود قیمت کیلویی ۸ میلیون تومان به ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون رسیده است.

براساس نرخ های ۷ مهر گواهی سپرده زعفران سحرخیز با قیمت۹۴،۵۰۰ تومان به ازای هر گرم و سررسید های آتی زعفران نگین آبان، دی، اسفند به ترتیب با قیمت های ۸۱،۱۵۰ و۸۴،۰۰۰ و۹۲،۵۵۰ در حال معامله هستند. سررسید زعفران نگین تحویل اسفند ماه ۱۴۰۳ از ۲۰شهریور تا ۱۴ اسفند ماه قابل معامله خواهد بود. شایان ذکر است زعفران نگین تحویلی این قرارداد در سررسید، زعفران نگین برداشت ۱۴۰۳ در انبار های جدید است.

در آخرین عرضه سبد زعفران سازمان تعاونی روستایی که در روز سوم مهر برگزار شد ؛ یک تن زعفران با قیمت پایه ۹۰ میلیون تومان و تسویه نقدی اعتباری عرضه شد که ۴۰۰ کیلوگرم در زمان عرضه و ۶۰۰ کیلوگرم در مچینگ معامله شد.

زعفران کیلویی چند؟

قبل از بررسی قیمتی زعفران باید به این نکته توجه داشت که زعفران به عنوان کالای کشاورزی قابلیت تحلیل دقیقی ندارد و سیستم عرضه و تقاضا در آن دخالت دارد که در سمت تقاضا با مواردی همچون نوسانات نرخ ارز، تعرفه های گمرکی کشورهای وارد کننده و موانع صادراتی و عرضه کشورهای رقیب در بازار روبرو هستیم و در سمت عرضه شرایط آب و هوایی، فصل کاشت و برداشت و مقررات و دستورالعمل ها دخالت دارند.

پیش بینی می شود از اواخر مهر محصول نو وارد بازار شود. طبق گفته مسئولین کشاورزی استان خراسان به عنوان قطب تولید زعفران با توجه به شرایط مساعد بارش در فصل بهار انتظار می رفت تولید زعفران به بیش از ۴۰۰ تن برسد، اما به دلیل تنش های گرمایی در مرداد ماه، این میزان حداکثر به ۳۵۰ تن خواهد رسید؛ و رشدی ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل که تولیدی معادل ۲۳۸ تن داشتیم؛خواهیم داشت.

زنگنه عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تایید پیش بینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید زعفران وثبات قیمتی دلار درمحدوده ۶۰ هزار تومان در حال حاضر کف قیمتی ۹۰ میلیون تومانی را برای حمایت معرفی کرد و افزود احتمال تجربه قیمت های بالای ۱۰۰ میلیون تومان تا انتهای سال نیز وجود دارد.

وی در ادامه افزود: تمام دنیا خالی از زعفران است. تمام زعفران را از بورس خارج کرده ایم و تنها ۴.۵ تن داخل بورس است و بازار آماده جهش قیمت است.

راه‌های کسب سود از نوسانات قیمتی زعفران

۱.خرید و فروش در بازار سنتی

۲.خرید و فروش با هدف صادراتی

۳. خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی برکالا(گواهی سپرده)

۴.خرید و فروش صندوق‌های کالایی

۵.خرید و فروش قراردادهای آتی زعفران

۶.خرید و فروش قراردادهای اختیار معامله زعفران

درخشش طلای سرخ در قرارداد های آتی

بررسی معاملات هفتگی بازار مشتقه بورس کالای ایران نشان می دهد حدود ۵۳ هزار قرارداد آتی به ارزش ۴۹۷ میلیارد تومان در هفته ی ابتدایی پاییز منعقد شد که ۸۱ درصد این معاملات با حجم ۴۶ هزار قرارداد و ارزش ۴۰۱ میلیارد تومان مربوط به زعفران بود. پیش بینی می شود با نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران شاهد نوسانات و ارزش معاملات بیشتری در بازار آتی زعفران بود.

آیا صندوق های زعفران راه خود را از بورس جدا می کنند؟

رضا محمدی اکباتان کارشناس مشتقه

کد خبر 504728

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =