پنج دلیل ثبات بازار ارز با وجود اتفاقات سیاسی منطقه

از دلایلی که امروز شاهد نوسانات ارزی نظیر سال‌های پایانی دولت دوازدهم نیستیم، اجرای سیاست‌ تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی است.

به گزارش صدای بورس، مرتضی عزتی؛ کارشناس مسائل اقتصادی به اتفاقات اخیر منطقه و نوسانات نرخ جهانی طلا و ارز اشاره کرد و اظهار داشت: معمولا در کشور ما یا کشورهای منطقه وقتی اتفاقی یا حادثه‌ای رخ می‌دهد به ویژه اتفاقات امنیتی و سیاسی، بازارهای ارز و طلا تاثیر کوتاه مدت هیجانی را تجربه می‌کنند، این رخدادها انتظارات افزایشی در بازار ایجاد می‌کند البته کوتاه‌مدت بودن این اتفاقات موجب افزایش بی قید و ضابطه بازار ارز و طلا و ... ندارد.


وی افزود: امروز با توجه به همه اتفاقات رخ داده در یک سال و نیم گذشته نرخ ارز آزاد در همان حوالی ۵۹ هزار تومان ثابت است. در این روزهای اقتصاد، ۲ درصد تا ۵ درصد افزایش و کاهش نرخ‌ها و قیمت‌ها عادی است. اگر در یک هفته آینده اتفاق خاصی رخ ندهد امکان دارد نرخ ارز از ماقبل اتفاقات لبنان نیز پایین‌تر بیاید.

عزتی در تشریح علل ثبات بازار ارز تصریح کرد: در این مسئله موارد بسیاری دخیل‌اند. مهم‌ترین عامل از نظر من عرضه و تقاضا است، تقاضای ارز غیررسمی برای قیمتی بالاتر از ۶۰ هزار تومان وجود ندارد، ما تجربه دو سال گذشته را داریم که نشان می‌دهد ارز تا نزدیک ۷۰ هزار تومان هم بالا رفت، اما مردم با کنترل رفتارهای هیجانی اقتصادی، به سمت خرید نرفتند که موجب سقوط قیمت شد.

وی اظهار داشت: این یک عامل بود، اما در این میان از نقش مثبت دولت و بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار، سیاست تثبیت و هم‌چنین تزریق به موقع ارز برای جبران کمبودها و کاستی‌ها در بازار نمی‌توان چشم پوشی کرد.

این تحلیل‌گر اقتصادی اضافه کرد: روند این روزهای بازار نشان می‌دهد قیمت ارز آزاد بالای ۶۰ هزار تومان در کشور متقاضی ندارد، از سوی دیگر پس از سال ۹۸ و آن شوک تحریمی که توسط آمریکا وارد شد، دوباره صادرات کشور ما رشد کرد و اقتصاد به قبل از تحریم‌های ۹۷ نزدیک شد که این موجب فزایش درآمد ارزی کشور شده است.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل دیگر اینکه این که پس از سال ۱۴۰۰ صادرات نفتی و فروش نفتی ایران افزایش پیدا کرد، دولت قبل هم کمی به سمت صرفه جویی رفت که تجمیع این شرایط وضعیت را رو به بهبودی برد و صادرات و واردات ما که در سال‌های ۹۸-۹۹ به ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده بود، اکنون به نزدیک صد میلیارد دلار رسیده است، این مسئله موجب افزایش عرضه به بازار شده و افزایش عرضه نیز باعث می‌شود قیمت ارز کاهشی شده و یا در بدترین شرایط افزایشی نشده و یک روند ثابت را طی کند.

این تحلیل‌گر اقتصادی اضافه کرد: عرضه و تقاضای کنونی ارز نشان می‌دهد اگر اتفاق غیرمنتظره منفی رخ ندهد و یا اگر دولت خود به دنبال افزایش نرخ ارز نباشد، قیمت ارز آزاد را در همین حوالی ۵۹ هزار تومان و کمتر خواهذ ماند.

عزتی این را هم گفت که اخبار مثبتی که از دولت و بانک مرکزی توسط رسانه‌ها به صورت مداوم اعلام می‌شود، در کاهش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست، زیرا اخبار مثبت ذهنیت‌ها را می‌سازد. از طرف دیگر مرکز مبادله ارز و طلا نیز کمک مثبتی به ثبات بازار ارز کرده است، زیرا بیشتر متقاضیان، ارز مورد نظر خود را از آنجا تامین می‌کنند که به تعادل در بازار ارز کمک می‌کند.

منبع: اقتصاد معاصر

کد خبر 504961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =