لیست بلند بالای مشکلات از زبان رییس سازمان  بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تهیه لیست بلند بالای مشکلات بازار سرمایه خبر داد و گفت: قصد داریم تا پایان سال ۱۷ مورد از مهمترین مسائل و مشکلات بازار را حل کنیم .

به گزارش صدای بورس، حجت اله صیدی رئیس سازمان بورس در همایش بزرگداشت روز کارگزار گفت: یکی از اولین کارهایی که در سازمان انجام داده ایم مسائل بازار سرمایه و سازمان را لیست کرده ایم که لیست بلندبالایی بود که حدود ۷۵ مشکل آن اولویت داشت.

وی ادامه داد: در ۶ماهه پایانی سال در نظر داریم که ۱۷ مورد از مهمترین مسائل را بررسی و برطرف کنیم.

رییس سازمان بورس در ادامه با تاکید براینکه بنابراین سطح کارایی و شفافیت باید بیشتر شود، افزود: برای ۶.۵ درصد رشد اقتصادی نیاز به حداقل ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که در این میان نقش بازار سرمایه ۵۰درصد است.

صیدی ادامه داد: این سرمایه گذاری را باید بازار پول و بازار سرمایه تسهیل کند. برای اینکه سرمایه تشکیل شود باید از حقوق سرمایه گذار صیانت شود. همچنین باید بازار سرمایه جذاب باشد و کسی از رفتن به سمت بورس وحشت نکند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: یکی دیگر از اقدامات که در هفته اخیر در حال انجام آن هستیم مقررات زدایی از قوانین بازار سرمایه است و در تدوین مقررات بازار سرمایه حتما با مشارکت کانون و فعالان بازار سهام این کار را انجام می‌دهیم.

صیدی گفت: کارگزاری‌های فعال امروز در حال متنوع کردن فعالیت‌های خود هستند و بعضا برخی به گروه‌های مالی تبدیل شده‌اند. ما باید کاری کنیم که هرکسی شرایط دریافت مجوز را داشته باشد بتواند فعالیت کند و بقا کار آن به میزان فعالت آن بستگی داشته و هر کسی که شرایط مطلوب داشته باشد بتواند نهاد مالی خود را تاسیس کرده و فعالیت کند.

رییس سازمان بورس گفت: برای ما در بازار سرمایه به عنوان نهاد تنظیم‌گر و ناظر، افتخار نیست که دیر و سخت مجوز بدهیم. باید کاری کنیم که هر کسی شرایط دریافت مجوز را دارد دریافت کند و باقی به خود شرکت بستگی داشته باشد که چقدر بتواند کار کند. در حال حاضر ماموریت ما این است که مجوز ها راحت تر داده شوند.

وی تاکید کرد : باید بورس های کالایی را توسعه دهیم همچنین بحث ناترازی انرژی و درآمد نفت که همه از آن ناراضی هستند، یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکل در بازار سرمایه یعنی بورس انرژی و بورس کالاست.

صیدی گفت: برای اینکه سرمایه‌گذار به این بازار جذب شوند ما به افزایش کارایی بازار نیاز داریم و برای تحقق آن باید همه دست به دست هم دهیم. اما مسئله‌ای که ما فعالان بازار از آن غلفت کردیم این است که ما به جای اینکه پیشرو باشیم، دنباله رو شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر کیک بزرگ بازار سرمایه را بتوانیم محقق کنیم، دیگر دغدغه صندوق توسعه بازار را نداریم. این صندوق برای توسعه بازار تشکیل شده است و اگر در حاکمیت آن اختلاف نظر داریم، نباید آن را تعطیل کنیم چراکه در نهایت مجبوریم یک صندوق دیگر تشکیل دهیم.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: یکی از کارهایی که فعالانه آن را شروع کردیم و توانستیم در بحث بودجه در ستاد اقتصادی دولت درباره آن رایزنی کنیم، به موضوع آثار لایحه بودجه بر بازار سرمایه باز می‌گردد.

وی گفت: همچنین تعامل با سیاستگذار پولی یکی دیگر از مهمترین اقداماتی است که باید با همکاری با یک‌دیگر بازار پول و سرمایه همزمان منتفع شوند. چراکه از طرفی نرخ بهره بالا رفته و از طرف دیگر جذابیت بازار سرمایه کاهش یافته که باید با تعامل با بازار پول بهبود یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه صندوق توسعه و تثبیت بازار، ابزارهای آرامش در بورس هستند، خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ سال پیش در بازار از پدران خود یاد گرفتیم که برای افزایش سود باید بازار را گسترش دهیم. خواهش اولم این است که همه دست به دست هم دهیم تا از این حالت دنباله رو بودن به حالت پیش رو بودن حرکت کنیم. دوم اینکه این جلسات را بیشتر کرده و موارد را یکی یکی مطرح کنیم و کمک کنیم تا حل شوند.

صیدی ادامه داد: مقررات زدایی از بازار سرمایه یکی از نتایجی است که به آن رسیده ایم؛ باید سامانه ها را توسعه دهیم تا سرعت بالا برود. حقوق مالکانه معادن، نرخ خوراک و قیمت‌گذاری دستوری؛ همه اینها مواردی هستند که در بازار کالا اختلال ایجاد کرده‌اند که آثارش در بازار سرمایه مشخص است.

رئیس سازمان بورس،با بیان اینکه اطلاعات رکنی مهم در بازار سرمایه است، گفت: در بازار سرمایه آن چیزی که حرف می‌زند اطلاعات است. باید کیفیت و کمیت آن را بهبود ببخشیم که این فقط برعهده ناشر و حسابرس نیست. اطلاعات را هر چه قابل اتکا تر و تحلیل شده تحویل جامعه دهیم، جامعه بهتر درک می کند و پیش می رود.

صیدی با اشاره به لزوم رفع موانع توسعه بورس‌های کالایی تاکید کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت بازار سرمایه، افزایش توجه به بورس‌های کالایی است. قیمت‌های دستوری و بی‌ثباتی نرخ خوراک و مسائلی از این دست، در کار بورس‌های کالایی اختلال ایجاد کرده، در پی آن هستیم که موانع را بر طرف کنیم‌.

مشکلات صنعت کارگزاری جدا از بازار نیست

عظیم ثابت دبیر کل کانون کارگزاران در همایش بزرگداشت روز کارگزار با بیان اینکه صنعت کارگزاری به عنوان شاخص ترین صنعت مالی ۵۰سال است که در بازار سرمایه فعالیت می کنند، گفت: حدود ده هزار نفر در صنعت کارگزاری فعال هستند که ۴۲درصد این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی درادامه افزود: مشکلات بازار سرمایه از صنعت کارگزاری جدا نیست و روند سودآوری این صنعت به واسطه کاهش رونق بورس کاهش داشته است.

ثابت با اشاره به اینکه پیگیری های لازم برای رشد سودآوری و برگشت به حالت عادی در حال انجام است، ادامه داد:در خصوص مشکلات صنعت کارگزاری پیشنهاد های کتبی به مدیران بازار سرمایه ابلاغ شده است.

حسین عبده تبریزی کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در ادامه همایش بزرگداشت روز کارگزارگفت: بهتر است قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۸۴ تغییری نکند ، چرا که مشخص نیست از قانون جدید چه چیزی بیرون خواهد آمد.

وی پیشنهاد داد: بهتر است که به قانون سال ۸۴ متمم هایی با توجه به تحولات بازار سرمایه افزوده شود.

تقدیراز پیشکسوتان بازار

لیست بلند بالای مشکلات از زبان رییس سازمان  بورس

در پایان همایش ازاز پیشکسوتان بازار (کارگزاران قدیمی)آقایان احمد سلطانی، محمد ابراهیم قربانی‌فرید، ملک‌محمد یحیاییان ، مسعود عموزاده و خانم نرگس افشار قدردانی شد.

کد خبر 505245

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =