درخواست ۲ کشور دیگر برای پیوستن به بریکس

بر اساس داده‌های منتشرشده، سریلانکا و کوبا در خواست عضویت خود در بریکس را مطرح کرده‌اند.

به گزارش صدای بورس، ویجیتا هرات، سخنگوی دولت این کشور جنوب آسیا گفت: سریلانکا قصد دارد درخواست رسمی عضویت در بریکس را در نشست آتی این گروه در شهر کازان روسیه ارائه کند.


وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم درخواست عضویت سریلانکا در بریکس را ارائه دهیم و در دیدار اخیر با وزیر امور خارجه هند، خواستار حمایت هند از عضویت خود در بریکس شدیم.

سخنگوی کابینه همچنین بیان کرد آنورا کومارا دیسانایاکه، رئیس‌جمهور سریلانکا نمی‌تواند در این اجلاس شرکت کند بنابراین وزارت امور خارجه در سطح رسمی شرکت خواهد کرد. آرونی ویجواردان، وزیر امور خارجه، نماینده این کشور خواهد بود.

علی صبری، وزیر امور خارجه سریلانکا در ماه مه اعلام کرد که کشورش به دنبال عضویت در بریکس است و از هند درخواست حمایت خواهد کرد. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در کلمبو در اول اکتبر دعوت مسکو را برای شرکت در نشست بریکس در کازان به رئیس‌جمهور این کشور ارائه کرد.

گروه بریکس از زمان ایجاد در سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲ بار گسترش یافته است. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به چهار کشور موسس - برزیل، روسیه، هند و چین - پیوست سپس در سال ۲۰۲۴ مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عضویت بریکس درآمدند.

امسال، روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را بر عهده دارد و اجلاس سران این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر برگزار خواهد شد.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، مسکو از ۳۶ رهبر خارجی برای شرکت در نشست کازان دعوت کرد و ۱۸ نفر از آنان مشارکت خود را اعلام کردند.

وی تصریح کرد: به غیر از ۹ کشور عضو این گروه، رهبران کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و سران کشورهایی که ریاست سازمان‌های منطقه‌ای تاثیرگذار در آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه را بر عهده دارند، شمال شرق آسیا و همچنین سران کشورهایی که به دنبال عضویت در بریکس یا همکاری با این گروه هستند نیز دعوت شده‌اند.

بیزنس گزارش کرد، کارلوس پریرا، مدیر کل بخش عمومی امور دوجانبه وزارت امور خارجه کوبا اظهار کرد: کوبا در پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، درخواست رسمی برای عضویت در برجام را به‌عنوان یک کشور شریک ارائه کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 505572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =