بورس در احتضار 

در هفته کم حجم و با دامنه یک درصدی منتهی به چهارشنبه ۱۸ مهرماه بازار به حالت احتضار درآمده است.

به گزارش صدای بورس ،در هفته کم حجم و با دامنه یک درصدی منتهی به چهارشنبه ۱۸ مهرماه بازار به حالت احتضار درآمده است و ارزش معاملات خرد به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است. شاخص کل ۱۵ هزار واحد کاهش داشت و به ۲ میلیون و ۹۹ هزار و ۸۳۷ واحد رسید و شاخص هم‌وزن نیز افت داشت و با از دست دادن کانال ۷۰۰ هزار واحدی به ۶۹۶ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات خرد باوجود رشد ۱۰ درصدی نسبت به هفته قبل همچنان نسبت به میانگین ماه‌ها و سال‌های اخیر عدد نازلی است. در این هفته هم خروج پول اشخاص حقیقی را از بازار شاهد بودیم و حدود ۲ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شد.
به گفته مدیران بورس کالا نقره به زودی از طریق معاملات گواهی سپرده، قراردادآتی، اختیار معامله و صندوق کالایی مبتنی بر نقره در بورس کالا راه اندازی می‌شود.
«وسنا» اعلام کرد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها را در دست اقدام دارد. خراسان قصد افزایش سرمایه ۵۷۰ درصدی را از سود انباشته دارد. «دپارس» که زمزمه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت را داشت افزایش سرمایه ۱۵۷ درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران را دارد. «شاملا» هم افزایش سرمایه سنگین ۱۷۵۲ درصدی از سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی سهامداران را اعلام کرد. «تماوند» هم ۵۰ درصد از محل آورده نقدی سهامداران افزایش سرمایه خواهد داشت. «عالیس» ۱۹۹ درصد افزایش سرمایه از محل دارایی‌های ثابت را دارد. «دکوثر»، «دپارس» و «داوه» افزایش نرخ داشتند. «کپشیر» هم نرخ ایزوگام خود را افزایش داد. «خزامیا» هم نرخ فروش پادرا را افزایش داد. «کفرا» قصد فروش کارخانه تولید دولومیت کلسینه و معدن دولومیت خود را دارد.
در اتفاقی مهم برای بیمه و بانک پارسیان بلوک مدیریتی شرکت فرآوری معدن اپال کانی پارس(سهامی عام) به کنسرسیومی متشکل از فولاد مبارکه و گسترش صنایع معدنی کاوه پارس واگذار شد. «واحیا» مجددا بلوک «وحیا» متعلق به شرکت زیرمجموعه مهندسی قائم سپاهان را آگهی کرد. زمزمه‌هایی از پذیرش کنوانسیون FATF به گوش می‌رسد. بانک دی قصد فروش بلوک ۳۷ درصدی نماد «بوعلی» را دارد.
طبق اعلام سرپرست شرکت صنایع ملی پتروشیمی، پنج شرکت متانولی برای تولید بنزین در سامانه مجوزها ثبت‌نام کرده‌اند و مقرر شده به تولیدکنندگان بنزین از متانول، تخفیفی ۱۶ تا ۱۷درصدی در خوراک اعطا شود تا بازدهی بهتری داشته باشند. «وکغدیر» در راستای تثبیت کنترل خود بر نما «فولاژ» اقدام به خرید ۲.۳۷ درصد از سهام این شرکت کرد. «رمپنا» و «غملی» قرارداد معامله دامپ تراک بستند.
در بورس کالا همچنان شاهد رقابت در محصولات سیمانی بودیم و قیمت شمش آلومینیوم هم با رقابت جالبی همراه بود
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ترتیبات اجرایی مرتبط با «آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گام» بابت پیش پرداخت تخصیص ارز واردات را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. رئیس سازمان بورس از رایزنی با مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای حمایت از حقوق سهامداران خبر داد.
در بازارهای جهانی به دنبال تحولات خاورمیانه و همچنین وضعیت ناامید کننده اقتصاد چین، نرخ کالاها به شدت نوسان داشت. قیمت هر اونس طلا که در ابتدای هفته در آستانه ورود به محدوده ۲۷۰۰ دلاری بود به ناگاه با سقوط همراه بود و در زمان نگارش این گزارش ۲۶۳۰ دلار در حال مبادله است.
قیمت نفت برنت هم بعد از رشد قابل توجه در ابتدای هفته در آخر هفته با افت مواجه شد و به ۷۶.۷ دلار در بشکه رسید. قیمت مس هم به محدوده ۹۵۰۰ دلار در تن رسید، قیمت روی، سرب و آلومینیوم هم با افت مواجه شد و به ترتیب ۳۰۲۵،۲۵۴۱، و ۲۰۶۵ دلار در تن معامله شد.
نرخ دلار اسکناس در مرکز مبادله ایران به ۵۰ هزار تومان افزایش یافت؛ ارزی که در مرکز مبادلات برای برخی از کالاها جهت واردات نیز در نظر گرفته می‌شود. رشد مداوم و آهسته دلار سامانه نیما ادامه دارد و به ۴۷.۴۰۰ تومان رسیده است. قیمت دلار در بازار آزاد ۶۳ هزار تومان و قیمت هر سکه امامی نیز به ۴۹ میلیون تومان رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

  • شماره ۵۶۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 505664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =