صندوق سرمایه گذاری مختلط و همه چیز در مورد آن

صندوق مختلط تلفیقی از صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهامی است. این صندوق ویژگی کسب بازدهی مناسب در شرایط سودآور بازار و امکان کاهش ریسک در شرایط رکود را دارد. اگر مشتاق این هستید که بدانید صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟ و نسبت به دیگر صندوق‌ها چه معایب و مزایایی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

به گزارش صدای بورس،صندوق سرمایه گذاری مختلط نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که معمولا دارایی‌های خود را با نسبت ۴۰ تا ۶۰ درصد در بازار سهام و ۴۰ تا ۶۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و… سرمایه‌گذاری می‌کند.

هرچه مقدار سرمایه‌گذاری در بازار سهام بیشتر باشد انتظار سودآوری بیشتر می‌شود و به‌دلیل طبیعت نوسانی بازار سهام میزان ریسک‌ افزایش می‌یابد. از سویی دیگر در بازار رکودی، مدیر صندوق می‌تواند با ایجاد تغییر در ترکیب دارایی‌های صندوق و سرمایه‌گذاری بیشتر در اوراق با درآمد ثابت نسبت به سهام، ریسک را در این صندوق کاهش دهد.

صندوق سرمایه گذاری مختلط که معادل انگلیسی آن balanced fund است، از ترکیب سهام و حق تقدم با اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و سایر اوراق بدهی تشکیل می‌شود. متناسب با سیاست صندوق این نسبت می‌تواند از حداقل ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام تا حدااکثر ۶۰ درصد را شامل شود. مابقی سرمایه‌گذاری نیز در سپرده‌های بانکی، اوراق با درآمد ثابت و سایر اوراق بهادار خواهد بود.

ترکیب دارایی‌های یک صندوق سرمایه گذاری مختلط با ۶۰% سرمایه‌گذاری پرتفوی در سهام، ۲۵% در اوراق با درآمد ثابت، ۱۰% در سپرده‌های بانکی و یا به‌صورت وجه نقد و ۵% به صورت سپرده طلا در تصویر زیر نمایش داده شده است.

این صندوق نیز مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد از جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران، در انواع اوراق بهادار با رعایت نسبت‌هایی که در امیدنامه و اساسنامه برایشان تعیین شده است سرمایه‌گذاری می‌کنند. اوراق بهاردار خریداری شده هر روز، مورد محاسبه قرار می‌گیرند و کاهش و یا افزایش ارزش آنها در میزان سوددهی و سرمایه‌ سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد. علاوه براین افزایش‌ها و کاهش‌ها، کارمزدهایی هم وجود دارد که از محل دارایی‌های صندوق کم می‌شود.

از مزایای صندوق سرمایه گذاری مختلط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- امکان کسب بازدهی بیشتر و ریسک کمتر

۲- سود بیشتر در دوران رونق

۳- زیان کمتر در دوران رکورد

۴- مدیریت تخصصی

۵- نقدشوندگی بالا

همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند با مراجعه به سایت معتبر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، اقدام به خرید (صدور) واحدهای سرمایه‌گذاری نمایند.

واحدهای سرمایه‌گذاری به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم می‌شوند. میزان سوددهی، ضرر و تمامی امتیازات صندوق برای هر دو حالت برابر است. تنها تفاوت سرمایه‌گذاران عادی و ممتاز در این است که با سرمایه‌گذاری به میزان مشخصی در واحدهای ممتاز امکان حق رای برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود. در حالیکه سرمایه‌گذاران عادی تنها امکان فروش (ابطال) واحد سرمایه‌گذاری خود را دارند.

برای ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط کافیست یک واحد سرمایه‌گذاری (unit) تهیه کنیم که باتوجه به شرایط بازار می‌تواند با دامنه کوچکی نوسان داشتـه باشد.

کد خبر 505773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =