صنعت برق، مثل ایرانسل عمل کند

چرخه اقتصادی حوزه برق و انرژی باید دست خود مردم باشد. در حال حاضر دولت خود را تولید کننده، خریدار و توزیع کننده برق قرار داده است.

چرخه اقتصادی حوزه برق و انرژی باید دست خود مردم باشد. در حال حاضر دولت خود را تولید کننده، خریدار و توزیع کننده برق قرار داده است و وزارت نیرو بزرگترین بدهکار در حوزه برق است. در حالی که دولت نباید نقشی جز نظارت کیفی در این بخش داشته باشد. بخش خصوصی باید انواع برق‌ها را تولید کند و مردم مستقیما با تولیدکننده‌ها خرید و فروش انجام دهند. مدل این‌کار می‌تواند مثل همراه اول، ایرانسل و رایتل باشد که عده ای می‌توانند برق دائمی یا اعتباری خریداری کنند و کنتورها هم باید هوشمند شود. مردم قیمت واقعی برق را پرداخت می‌کنند و تولیدکننده‌ها هم مستقیما پول خود را از مصرف کننده دریافت می‌کنند و دیگر دولت بدهکار بزرگ، وجود ندارد.
در حقیقت مشکل صنعت برق این است که سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند، زیرا خریدار محصول آنها دولت بدهکار است. این مشکل در سرمایه‌گذاری انرژی‌های حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر است و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. دولت در حوزه برق باید تصدی گری خود را کنار بگذارد و قیمت برق باید به صورت واقعی عرضه شود. در کل دنیا هم اینگونه است. برق‌های تجدیدپذیر به قدری ارزان شده که دیگر تولیدکنندگان از مصرف کنندگان تقاضا دارند به صورت رایگان برق مصرف کنند. قبل از حضور محرابیان در وزارت نیرو، انرژی‌های تجدیدپذیر رشد زیادی پیدا کرده بود و مورد استقبال همه بود. اگر پنل‌های خورشیدی ۵ کیلو وات بر هر پشت بام خانه ای قرار می‌گرفت هر خانه ای هم در ساعت ۱ کیلو وات بیشتر مصرف ندارد، بنابراین هر خانه، برق ۵ خانه را می‌توانست تأمین کند. الان تولید در کشورهای اروپایی با انرژی‌های تجدیدپذیر تقریبا منفی شده است، ولی در کشور ما سخت گیری می‌شود. زیرا دولت باید حتما در چرخه اقتصادی برق و انرژی باشد و باید بدهکار مردم باشد، فحش خوری خوبی هم دارد و همیشه هم با ناترازی انرژی روبه‌رو است، چرا!؟
مدیران بسیار خوبی در حوزه برق وجود دارند اگر دولت از تفکرات این افراد استفاده کند مشکلات زودتر قابل حل است. دولت با دستورالعمل‌های مختلف مردم را از انرژی‌های تجدید پذیر دور می‌کند در واقع ضد ارزش تولید عمل می‌کند. دولت باید قانونی وضع کند که مردم آزادانه به سمت انرژی تجدیدپذیر بروند. دولت یکبار برای همیشه از صنعت برق بیرون بیاید و قیمت‌ها هم واقعی شوند.

  • کریم کبیری - کارشناس صنعت برق و انرژی

  • شماره ۵۶۱ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 506217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =