راهنمای خرید و سرمایه گذاری در انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual funds) می‌تواند موقعیتی را برایمان فراهم ‌آورد تا ما هم بتوانیم از طریق بازار بورس و به روشی غیر مستقیم اقدام به کسب درآمد کنیم؛ اما برای اینکه یک سرمایه گذاری خوب داشته باشیم، باید با نحوه خرید واحدهای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا باشیم.

به گزارش صدای بورس،با دانستن اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چه چیزی هستند، این سوالات در ذهن ما بوجود می‎آید؟

چگونه اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنیم؟

کدام صندوق سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟

ویژگی‌های بهترین صندوق سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟

انواع صندوق‌های سرمایه‌ گذاری را با توجه به نوع فعالیت و میزان ریسک‌پذیری می‌توان به دسته‌های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و.. تقسیم کرد. برای انتخاب یک صندوق مناسب برای سرمایه‌گذاری باید نکاتی درباره خودمان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بدانیم.

اولین فاکتوری که در هنگام انتخاب و خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کنیم، میزان ریسک‌پذیری است.

توان ریسک‌پذیری در افراد مختلف کاملا متفاوت است مثلا فردی می‌تواند روی سرمایه خود ریسک بالا را بپذیرد و این اتفاق زندگی روزمره او را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ در حالی که ممکن است فرد دیگری با کوچکترین نوسان در بازار، دچار اضطراب شود. پس برای سرمایه گذاری شناخت روحیات خودمان و میزان توقعی که از بازار داریم اهمیت زیادی دارد.

دومین فاکتور که در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید به آن توجه شود بررسی کارنامه صندوق‌های سرمایه گذاری و میزان بازدهی دوره‌ای آن‌ها است.

هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته به کارنامه خود و نوع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، دارای مزایا و معایبی هستند. قبل از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید با دقت درباره آن‌ها مطالعه کنیم تا از تمام جزئیات و شرایط آن‌ها آگاه باشیم.

کدام صندوق برای سرمایه گذاری بهتر است؟

همان‌طور که گفته شد، برای خرید سهام و سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری باید کارنامه صندوق‌ها را بررسی کنیم و از شرایط آن‌ها آگاه باشیم. بنابراین در انتخاب صندوق‌ها باید به موارد زیر توجه کرد:

۱- سود صندوق‌ های سرمایه گذاری

۲- میزان ریسک صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

۳- اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری

در کدام صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت سرمایه گذاری کنم

اگر فرد ریسک گریزی هستید، به سود نقدی ماهانه نیاز یا علاقه دارید و می‌خواهید که هر لحظه امکان برداشت پول خود را داشته باشید، قطعا صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود.

در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت برای سرمایه گذاری علاوه بر استفاده از لیست رتبه بندی صندوق‌های سرمایه گذاری باید به چند موضوع دیگر هم توجه داشته باشید:

۱) آیا صندوق سود ماهیانه دارد؟

دقت کنید که حدود نیمی از صندوق های درآمد ثابت پرداخت سود ماهیانه ندارند، پس اگر به این سود نیاز دارید حتما این مورد را بررسی کنید. استفاده از صندوق هایی که پرداخت سود دوره‌ای ندارند، بیشتر برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری‌های بلند مدت با ریسک کم هستند توصیه می‌شود.

۲) زمان پرداخت سود

همه صندوق ها سود خود را در یک تاریخ مشخص واریز نمی‌کنند. اگر زمان پرداخت سود برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با مراجعه به نمودار قیمت یا سایت هر صندوق تاریخ پرداخت سود را بررسی کنید.

۳) روش سرمایه گذاری در صندوق

صندوق های درآمد ثابت مثل هر صندوق دیگری به دو دسته صندوق های ETF و صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند. سرمایه گذاری در صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال به جز مواردی که امکان سرمایه گذاری آنلاین از طریق سیگنال یا سایت صندوق را فعال کرده‌اند، نیازمند مراجعه حضوری به شعب صندوق می‌باشد.

در کدام صندوق سرمایه گذاری سهامی سرمایه گذاری کنم

صندوق های سرمایه گذاری سهامی یک انتخاب مناسب برای سرمایه گذاران ریسک پذیری است که فرصت کافی برای مدیریت سرمایه در بازار بورس را ندارند.

سرمایه گذاران در این صندوق ها علاوه بر استفاده از نتایج رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری باید به چند نکته دیگر نیز توجه کنند:

۱) صندوق در چه صنایعی سرمایه گذاری کرده است؟

این موضوع برای کسانی که سرمایه گذاری های دیگری در بورس دارند اهمیت دارد.

در صورتی که خود شما هم سرمایه گذاری‌هایی در یک صنعت بورسی دارید، برای کاهش ریسک سرمایه گذاری ترجیحا در صندوقی سرمایه گذاری کنید که بیشترین سهم از سرمایه گذاری های خود را در آن صنعت انجام نداده باشد.

۲) اختلاف NAV و قیمت صدور در صندوق های ETF

در زمان سرمایه گذاری در صندوق های سهامی ETF دقت کنید که اختلاف NAV و قیمت صدور واحدهای این صندوق‌ها زیاد نباشد.

این اختلاف نشان دهنده وجود حباب قیمت است و در صورتی که حباب قیمت افزایش پیدا کند، احتمال کاهش کوتاه مدت قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.

در کدام صندوق سرمایه گذاری طلا سرمایه گذاری کنم

استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، به کسانی که علاقه دارند در طلا و سکه سرمایه گذاری کنند اما نمی‌خواهند هزینه‌های جانبی، ریسک نگهداری و تقلب در خرید و فروش این دارایی‌ها را تحمل کنند توصیه می‌شود.

این صندوق‌ها با سرمایه گذاری در اوراق مالی مبتنی بر طلا و سکه، به شما این امکان را می‌دهند که از نوسانات قیمت طلا و سکه سود ببرید بدون اینکه هزینه‌های خرید و فروش طلا و سکه را داشته باشید.

در انتخاب صندوق سرمایه گذاری طلا به موارد زیر دقت کنید:

عملکرد صندوق در مقایسه با دارایی پایه

قبل از انتخاب صندوق سرمایه گذاری طلا ، عملکرد صندوق‌ها را در مقایسه با دارایی پایه (مثلا طلا ۱۸ عیار) بررسی کنید. برای این مقایسه کافیست در صفحه مربوط به نماد صندوق در اپلیکیشن سیگنال، بعد از انتخاب گزینه مقایسه، دارایی پایه (مثلا طلا ۱۸ عیار) را انتخاب کنید.

حباب قیمت طلا یا سکه

برای انتخاب بهترین زمان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر قیمت طلا و سکه علاوه بر تحلیل تکنیکال قیمت طلا و سکه به حباب قیمتی این دارایی هم دقت کنید. خرید در حباب قیمتی منفی در صورتی که انتظار افزایش قیمت در بازه زمانی مورد نظر برای سرمایه گذاری را داشته باشید به حداکثر شدن سود شما کمک خواهد کرد.

از آن‌جایی که معمولاً در روندهای نزولی بازار طلا حباب سکه کاهش می‌یابد، صندوق‌هایی که سهم بیشتری از پرتفوی خود را به شمش طلا اختصاص داده‌اند، گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

همچنین در روندهای صعودی بازار طلا معمولاً حباب سکه افزایش می‌یابد. در این شرایط، صندوق‌هایی که سهم بیشتری از پرتفوی خود را به سکه اختصاص داده‌اند، می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری باشند.

در کدام صندوق سرمایه گذاری مختلط سرمایه گذاری کنم

صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط با ایجاد تعادل بین ریسک و بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی سعی می‌کنند به عنوان یک دارایی واسط، به نیازهای افرادی که ریسک پذیری متوسط دارند پاسخ دهند.

برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری مختلط باید علاوه بر رتبه‌بندی صندوق‌ها و نکاتی که برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی اشاره شد به میزان ریسک صندوق هم توجه کرد.

ریسک این صندوق‌ها با توجه به سهم دارایی‌های ثابت در سبد سرمایه‌گذاری صندوق برآورد می‌شود. برای بررسی این موضوع کافیست به صفحه هر صندوق در اپلیکیشن سیگنال مراجعه کنید و نمودار دارایی‌های صندوق را بررسی کنید.

مراحل اولیه شروع سرمایه‌ گذاری و نحوه خرید واحد در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

برای ثبت نام در برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری (با شیوه صدور و ابطال) نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌ها و ارائه مدارک شناسایی هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه است.

البته در حال حاضر برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، امکان ثبت‌نام و خرید اینترنتی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. بنابراین اگر قصد ثبت‌نام اینترنتی در صندوق مورد نظرتان را دارید، باید اسکن مدارک شناسایی خود را داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود که قبل از هر چیز اطلاعات مرتبط با ثبت‌نام آن صندوق را مطالعه کنید. اطلاعات مربوط به ثبت‌نام معمولا در بخش «شرایط ثبت‌نام» سایت رسمی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد.

روال و نحوه ثبت‌نام در اغلب صندوق‌ها به همین صورت است به‌جز”صندوق‌های قابل معامله بورسی ETF” که برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری آن‌ها باید از طریق یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار بورس اقدام کرد.

برای خرید واحدهای صندوق‌های بورسی باید کد معاملاتی بورسی فعال داشته باشید و مانند سهام عادی بازار بورس واحدهای این صندوق‌ها را خرید و فروش کنید.

به خاطر داشته باشید وقتی در عملیات خرید (صدور) هر واحد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبلغی پرداخت می‌کنید، ممکن است قیمت آن با قیمت فروش (ابطال) در همان روز برابر نباشد. علاوه بر این در هر خرید و فروش، مبلغی بابت کارمزد صدور یا ابطال هزینه می‌شود. پس برای سود بردن در صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید حتما حداقل مدتی پولتان را درگیر آنها نگه داشته باشید.

منبع:سیگنال

کد خبر 506290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =