آیا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع سهامداران است؟

کارشناس بازار سرمایه، ضمن تشریح تصمیم شورای عالی بورس با عرضه خودرو در بورس کالا، این تصمیم را به نفع تولید کننده و سهامداران دانست.

احسان عسگری در گفت‌وگو با «صدای بورس»، در خصوص تصمیم شورای عالی بورس با عرضه خودرو در بورس کالا ، گفت: بحث محدود کردن عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت انجام شد و شورای عالی بورس هیچ دخالتی در این خصوص نداشت اما امیدواریم وزیر اقتصاد و دارایی بتواند در سطح سران قوا عرضه خودرو را مانند سیمان و فولاد و سایر کالاها به انجام برساند.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت بورس کالا بازاری شفاف است و قیمت گذاری در این بازار براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد و از همه مهمتر عملیات سفته بازی و دلال بازی کاهش می یابد و این به نفع تمامی ذی نفعان اعم از شرکت های تولیدی و مصرف کنند خودرو خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به نفع خودروسازان و سهامداران این شرکت ها باشد و همچنین باعث رشد سودآوری شرکت های خودرویی شود چرا که خودروسازان می توانند محصولات خود را به قیمت حاشیه بازار بفروشند و در نتیجه سود آوری شرکت افزایش خواهد یافت و از زیان انباشته سال هایی که این صنعت با آن رو به رو بوده است کاسته و این صنعت را سرو سامان دهد.

عسکری گفت: به طور یقین مطلوب شدن وضعیت صنعت خودرو و قطعات می تواند به کمک بازار سرمایه آید چرا که یکی از سهم های تاثیر گذار در این بازار به شمار می آید.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به بازار سنتی خودرو کمک کند؟ گفت: عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به بازار سنتی فروش خودرو سروسامان دهد چرا که مصرف کننده می تواند خودرو صفر را با قیمت کارخانه و شفاف و بدون واسطه خریداری کنند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت بخشی از دولت علاقه خاصی براین دارد که صنعت خودرو را در انحصار خود داشته باشد و قیمت های دستوری را اعمال کند که این موضوع به نفع اقتصاد کشور نیست چرا که هر زمان قیمت گذاری دستوری در هر حوزه و صنعتی اعمال می شود آن صنعت را در واقع تعطیل و ضعیف کرده است اگر بخواهیم اقتصاد کشور را نجات دهیم باید به سمت حذف قیمت گذاری دستوری و بازارهای دلالی و سفته بازی گام برداشت.

کد خبر 506435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =