۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
سود اوراق بدهی چقدر است؟

مهم‌ترین جذابیت اوراق بدهی در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار، تضمین پرداخت سود است. به‌ این معنا که دارنده اوراق اطمینان دارد که سود مشخص و تضمین ‌شده‌ای را به‌عنوان سود علی‌الحساب، در فواصل زمانی معین، دریافت می‌کند.

به گزارش صدای بورس،اگر برایتان این سؤال پیش‌آمده که چه کسی پرداخت سود را تضمین می‌کند، باید توضیح دهیم که پرداخت حداقل سود اغلب اوراق‌ توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر یا حتی خود دولت تضمین می‌شود. بنابراین خریدار این اوراق اطمینان دارد که در سررسیدهای مشخص سود تعهد شده را دریافت می‌کند.

سود پرداختی در اوراق بدهی به چه شکل است؟

به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • سود اوراق صکوک

نرخ سود کنونی اوراق صکوک در مقایسه با سایر اوراق بهادار تعیین و مشخص می‌شود. در حال حاضر که نرخ سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت وضعیت مشخصی دارند، نرخ صکوک اجاره باید به صورتی تعیین شود که برای سرمایه‌گذاران به ‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری جذاب باشد و به همین دلیل، اوراق صکوک تا کنون با نرخ‌های ۱۷ و ۵/۱۷ درصد منتشر شده‌اند. نرخ بازده اوراق صکوک در سایر بازارهای مالی جهان، بنا به ساختار و نوع صکوک، متفاوت است. در بعضی مدل‌های صکوک، پرداخت حداقل نرخ سود به سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود، این در حالی است که بعضی دیگر، هیچ تضمینی برای پرداخت سود ندارند.

  • سود اوراق مشارکت

به اوراق مشارکت سود ثابتی به‌صورت علی‌الحساب تعلق می‌گیرد که در مقاطع مختلفی از سال پرداخت می‌شود. سود قطعی اوراق هم از محل سود طرح مورد مشارکت به ‌تناسب قیمت اسمی و مدت ‌زمان سرمایه‌گذاری در اوراق، تعیین و به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. اگر سود طرح، کمتر از سود علی‌الحساب پرداخت ‌شده باشد یا طرح زیان‌ده باشد، دستگاه صادرکننده اوراق مسئول آن بوده و سود علی‌الحساب پرداخت‌شده، قابل تعدیل یا استرداد نیست. صادرکنندگان اوراق، متعهد به پرداخت سود علی‌الحساب در موعدهای مقرر و بازپرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسید و سود قطعی آن در فاصله زمانی پنج ماه بعد از سررسید هستند. این تعهدات، در مورد اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی اعم از آن‌که دولت یا یکی از دستگاه‌های اجرایی مجری آن باشد، توسط دولت تعهد و تضمین می‌شود و در مورد اوراق مشارکت منتشرشده توسط دستگاه‌های عمومی (به‌استثنای طرح‌های عمرانی) یا خصوصی، شخص حقوقی دیگری با عنوان ضامن، تعهدات ناشر را تضمین می‌کند. در مورد اوراق مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک به‌ عنوان ناشر پرداخت، اصل و سودهای متعلقه را در سررسیدهای مقرر، از طریق بانک‌های عامل تضمین می‌کند.

منبع:آموزش مفید

کد خبر 506464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =