راهنمای استفاده از درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا) با هدف ارائه خدمات الکترونیک یکپارچه به (سهامداران، ناشران، صندوق ها، سبدگردان و ارکان بازار سرمایه) تسهیل‌گری ویژه ای را برای جامعه سهامداری شکل داده است. به‌زودی با رونمایی از نسخه جدید درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا)، دسترسی تسهیل شده و امکانات جذاب تری برای جامعه سهامداری بازار سرمایه ایران شکل خواهد گرفت.

به گزارش صدای بورس،روابط عمومی سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه با هدف ارائه خدمات الکترونیک یکپارچه به سهامداران، ناشران، صندوق ها، سبدگردان و ارکان بازار سرمایه از طریق نسخه تحت وب بدون نیاز به مراجعه حضوری به ذینفعان سجامی شده برای حفظ شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح برای تسهیل‌گری در دسترس همه سهامداران قرار دارد.

مراحل ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه(دارا)

ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه(دارا) برای همه ذی‌نفعان سجامی شده (حقیقی/حقوقی) با کدملی/شناسه ملی/شناسه فراگیر، رمز عبور و کد تائید پیامک شده امکان‌پذیر است.

۱.در صورتی که کاربر برای بار اول وارد درگاه می‌شود، برای استفاده از طریق مرورگر به نشانی: ddn.csdiran.ir/auth/register مراجعه و کدملی/شناسه ملی/ کد فراگیر خود را به همراه متن امنیتی وارد کند.

۲.برای احراز هویت یک کد تائید به شماره موبایل ثبت شده در سامانه سجام، ارسال خواهد شد و کاربر کد تائید را در قسمت مربوطه وارد می‌کند و سپس شخصا به تعریف رمز عبور اقدام کند. باید توجه داشت رمزی که انتخاب می‌شود، رمزی ثابت است که در دفعات بعدی نیز، رمز ورود کاربر به درگاه یکپارچه است. لذا کاربر می‌بایست نهایت دقت را در به خاطر سپردن رمز داشته باشد.

رمز عبور انتخابی باید حداقل ۸ کاراکتر باشد و شامل حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و کاراکترهای نگارشی موجود در صفحه کلید باشد.

۳.برای دفعات بعدی ورود به درگاه پس از مراجعه به نشانی: ddn.csdiran.ir و درج کدملی/شناسه ملی/کد فراگیر و رمز عبور تعریف شده به‌صورت صحیح، کد تائید پیامک خواهد شد و کاربر می‌تواند وارد درگاه خود شود.

۴.چنان‌چه به هر دلیلی رمز عبور خود را فراموش کردید، با مراجعه به نشانی: ddn.csdiran.ir/auth/forgot-password و درج کدملی/شناسه ملی/ کد فراگیر و متن امنیتی وارد مرحله بعدی شوید. کد تائید جهت فراموشی رمز عبور به شماره تلفن همراه ارسال می‌شود که با وارد کردن در بخش مربوطه، امکان تعریف رمز عبور جدید میسر خواهد بود.

سرویس های درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه «دارا»

داشبورد سهامدار: ارائه خدمات الکترونیکی به سهامداران حقیقی و حقوقی

هدف، ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری با رویکرد اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع به سهامداران حقیقی و حقوقی است. از جمله این خدمات می توان به «مشاهده وضعیت سبد دارایی شامل نام و نماد دارایی، تعداد، قیمت و ارزش آن، درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر» اشاره کرد.

هم‌چنین «اخذ برگه سهم، گردش معاملات، اطلاعیه‌های صادر شده ناشران اوراق بهادار، گزارش سودهای پرداخت شده، مشاهده دارایی سهام عدالت ، مشاهده علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد، مشاهده سهام فریز و امکان شرکت در مجامع شرکت‌های ناشر موجود در سبد دارایی به صورت الکترونیک (غیرحضوری) ، مشارکت در پذیره نویسی حق تقدم» از دیگر کارکردهای این سامانه است.

در این سامانه امکان مشاهده پروفایل اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به‌روز رسانی اطلاعات، فراهم است.

داشبورد ناشر : ارائه خدمات الکترونیک به ناشران و صندوق های بازار سرمایه

هدف ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری در بستری امن و مطمئن، در سریع‌ترین زمان ممکن به ناشران و صندوق ها به عنوان ذی‌نفع استراتژیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بازار سرمایه است.

باید به این نکته اشاره کرد که ارتباط الکترونیک با ناشران و صندوق‌ها، فرآیندهای مرتبط با عملیات زیرساختی ثبت و سپرده‌گذاری، برگزاری مجامع، توزیع سود، پذیره نویسی، افزایش سرمایه و گزارش‌گیری را سرعت می‌بخشد و با کاهش محسوس چرخه انجام فعالیت‌ها، بر بهره‌وری بازار سرمایه تأثیر شگرفی خواهد داشت.

داشبورد سبدگردان : ارائه خدمات الکترونیکی به شرکت‌های سبدگردان

در داشبورد سبدگردان، هدف ارائه «خدمات الکترونیک در قالب ایجاد قرارداد، متمم افزایش و کاهش، تمدید قرارداد و فسخ قرارداد سبدگردانی» است. بر این اساس، سبدگردان قادر است گزارش های مربوط به «دارایی، سودهای پرداخت شده، معاملات و نقل انتقالات کدهای سبد تحت مالکیت خود» را در این داشبورد مشاهده کند.

داشبورد ناظر: ارائه خدمات الکترونیکی به ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی

افزون بر این در داشبورد ناظر، هدف ارائه «خدمات الکترونیک و غیرحضوری برای ارتقاء دقت و سرعت فعالیت‌های نظارتی به ارکان بازار سرمایه، سایر نهادهای ذی‌صلاح اعم از دفتر ریاست جمهوری، وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و مانند آن» است. از جمله این خدمات می‌توان به «اعطای دسترسی جهت اخذ گزارش‌های متنوع بنا به نیازهای مختلف هر یک از این نهادها به صورت الکترونیک» اشاره کرد.

میز خدمت الکترونیک

استقرار میز خدمت الکترونیک در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا) با توجه به گستردگی ذینفعان در سراسر کشور دارای مزایای فراوانی چون ارائه خدمات غیر حضوری در حوزه «عملیات سهامداری و حقوقی، سهولت و قابلیت در دسترس بودن، امکان پیگیری درخواست، پاسخگویی مکانیزه و سریع، رسیدگی به درخواست ها در اسرع وقت، تسریع در امور محوله و چابکسازی سیستم» در ارائه خدمات هرچه بهتر به ارباب رجوع، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک شهری و سایر خدمت دیگر در پی خواهد داشت.

در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (دارا) و در بخش «میز خدمت الکترونیک» این امکان را به کاربر می‌دهد که امور مربوط به «اصلاح مشخصات، رفع ممنوع از فروش، دریافت پرتفو متوفی، تشکیل پرونده انتقال دارایی متوفی، گواهی تمکن به زبان انگلیسی ، امور قهری، امور توثیق، امور توقیف و امور وکالت» را به صورت غیرحضوری پیگیری کند.

منبع:سنا

کد خبر 511907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =