مصرف نفت چین تا سال ۲۰۲۷ به اوج خود می‌رسد

غول پالایشگاه دولتی سینوپک چین اخیرا اعلام کرد که مصرف نفت چین تا سال ۲۰۲۷ به اوج خود خواهد رسید.

به گزارش صدای بورس، غول پالایشگاه دولتی سینوپک چین اخیرا اعلام کرد که مصرف نفت چین تا سال ۲۰۲۷ به اوج خود خواهد رسید، زیرا تقاضای گازوئیل و بنزین در بزرگترین واردکننده نفت جهان ضعیف شده است؛ کاهشی که امسال بازارهای جهانی نفت را متزلزل کرده است. سینوپک گفت که اوج سال ۲۰۲۷ بیش از ۸۰۰ میلیون تن متریک یا ۱۶ میلیون بشکه در روز نفت خام خواهد بود.
وانگ پی، معاون مدیر کل مؤسسه تحقیقات اقتصادی و توسعه سینوپک در این باره با اشاره به این که بخش انرژی چین در سال ۲۰۲۵ با ابهام جدیدی مواجه است می‌گوید: بازگشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب به کاخ سفید، چشم انداز تشدید تنش‌های تجاری و اختلال احتمالی در صادرات نفت ایران را افزایش می‌دهد و احتمالا اعمال تحریم‌ها علیه ایران صادرات تقریباً ۱.۵ میلیون بشکه نفت این کشور را در روز که عمدتاً به چین و پالایشگاه‌های آن صادر می‌شود، تحت الشعاع قرار داده و شاید به صفر برساند.
وانگ در جریان رویداد چشم انداز سالانه سینوپک در پکن گفت: ما می‌خواهیم به همه یادآوری کنیم که به عدم قطعیت سیاست ترامپ در قبال ایران توجه کنند. او افزود، با این حال، ترامپ همچنین می‌تواند تنش‌ها را در اوکراین و خاورمیانه کاهش دهد و برخی ریسک‌ها را حذف کند.
به گفته تحلیلگران، با توجه به تغییر روش سیستم حمل و نقل جهان به سمت خودروهای الکتریکی و افزایش تولید کامیون‌هایی که سوخت آنها با گاز طبیعی مایع (LNG) است، حرکت چین به سمت تقاضای بیشتر نفت، صنعت را غافلگیر کرده است، زیرا واردات نفت خام در مسیر اوج خود در سال ۲۰۲۵ قرار دارد.
سینوپک گفت که اوج ۸۰۰ میلیون تنی سال ۲۰۲۷ در مقایسه با رقم ۷۵۰ میلیون تنی که در سال ۲۰۲۴ مصرف می‌شود، نشان می‌دهد اختلاف تقاضا چیزی بیش از ۵۰ میلیون تن نیست که می‌تواند زمینه را برای تغییر مسیر کاهشی برای نفت رقم بزند.
سینوپک گفت: با استفاده گسترده تر از LNG و وسایل نقلیه الکتریکی که تقاضا برای بنزین و گازوئیل را کاهش می‌دهد، بخش پتروشیمی در نهایت نفت بیشتری نسبت به بخش حمل و نقل مصرف خواهد کرد و ۵۵ درصد از مصرف نفت در سال ۲۰۶۰ را به خود اختصاص خواهد داد که از ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۴ بسیار بالاتر است.
انتظار می‌رود تقاضای سوخت دیزل در سال ۲۰۲۵ با ۵.۵ درصد کاهش به ۱۷۴ میلیون تن برسد، زیرا کامیون‌های با سوخت LNG در حدود ۲۲ درصد از فروش کامیون‌ها را در سه فصل اول سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده و این در حالی است که انتظار می‌رود تقاضا برای بنزین در سال ۲۰۲۵ با ۲.۴ درصد کاهش به ۱۷۳ میلیون تن برسد و خودروهای برقی حدود ۲۶ میلیون تن یا ۱۵ درصد از مصرف بنزین را جایگزین کنند. به این ترتیب انتظار می‌رود از بین سه محصول اصلی پالایش شده، تنها مصرف سوخت هواپیما در سال آینده با ۷ درصد رشد به ۴۵.۵ میلیون تن برسد.
سینوپک، بزرگترین پالایشگاه آسیا، همچنین گفت که مصرف گاز طبیعی چین ممکن است زودتر به اوج خود برسد، اما در سطحی بالاتر از پیش‌بینی سال گذشته است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، مصرف گاز طبیعی چین به ۵۷۰ میلیارد متر مکعب بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ برسد.

کد خبر 512842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =