توسعه بازار محصولات حلال در اروپا

صنعت محصولات حلال در اروپا در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری گسترش یافته است.

به گزارش صدای بورس، در سال‌های اخیر بازار محصولات حلال در اروپا به شکل گسترده‌ای رشد کرده است. این رشد به دلایل مختلفی از جمله افزایش جمعیت مسلمان و تمایل روز افزون غیرمسلمانان به مصرف غذاهای حلال به دلایل اخلاقی یا اطمینان از سلامت بودن این محصولات است.

غذاهای حلال به‌طور معمول شامل محصولات مختلفی از جمله لبنیات گرفته تا گوشت مرغ، گوسفند، گاو، و گوشت بره است.

دلایل توسعه بازار غذاهای حلال در اروپا

  • مصرف‌کنندگان مسلمان: جمعیت مسلمان به طور مداوم در حال افزایش است و نیاز به غذاهای حلال بیشتر می‌شد. این نیاز باعث افزایش تقاضا برای محصولات حلال شده است.

  • مصرف‌کنندگان غیرمسلمان: تعدادی از مصرف‌کنندگان غیر مسلمان نیز به دلایل اخلاقی، مصرف غذاهای حلال را ترجیح می‌دهند.

در ادامه نگاهی داریم به بازار محصولات حلال در برخی از کشورهای اروپایی:‌

انگلیس

  • ارزش بازار غذاهای حلال در انگلیس در سال ۲۰۲۴ میلادی ۱.۷ میلیارد پوند برآورد شده است.

  • غذاهای حلال تقریباً ۱۵ درصد از ارزش کل بازار غذاهای انگلیس را تشکیل می‌دهد.

  • تخمین زده شده که ارزش بازار غذاهای حلال در انگلیس تا سال ۲۰۲۸ میلادی به ۲ میلیارد پوند افزایش ‌یابد.

برخی از معروف‌ترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های حلال انگلیس:

  • دیش‌روم (Dishoom) رستوران هندی که بریانی بره آن معروف است لندن

  • کافه بونا غذاخوری اتیوپیایی که نان ترش آن به همراه انواع غذاهای گیاهی سرو می‎شود لندن

  • رستوران لبنانی المصار که به دلیل کباب خوشمزه‌اش شناخته شده است لندن

  • غذاخوری زندیا که غذاهای خیابانی هندی چون سمبوسه تند و مرغ کره‌ای سرو می کند بیرمنگام

  • رستوران استانبول گریل که غذاهای خوشمزه ترکیه‌ای را سرو می کند منچستر

  • برخی از معروف‌ترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های حلال در سوئد

  • فالومی (Falloumi): رستوران عربی که فست‌فودهای شرقی با ادویه‌های مخصوص سرو می‌کند. استهکلم

  • هند جنوبی:‌ با طراحی مدرن که انواع غذاهای هندی از جمله ماسالای مرغ و سمبوسه سرو می‌کند. مالمو

  • خانه فلافل شاورما: انواع غذاهای عربی از جمله فلافل را به طرق مختلف و با نوشیدنی‌های گوارا سرو می‌کند. نورشوپینگ

  • بیروت: طیف گسترده‌ای از غذاها مانند کباب، شاورما، دلمه و فلافل را ارائه می‌کند. مالمو

  • تاثیر جنگ غزه بر بازار نوشیدنی در اروپا

    از زمان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اکتبر سال 2023 میلادی، کارزارهای مختلفی برای تحریم برندها و شرکت‌هی حامی اسرائیل به راه افتاده است از جمله شرکت‌هایی چون کوکاکولا و پپسی. در پی همه‌گیر شدن این کارزارها در اروپا به ویژه انگلیس، برخی شرکت‌ها جایگزین برندهای تحریمی شدند. از جمله:

  • کارما: نوشابه‌ کارما (Karma Drinks) که به دلیل تولید نوشابه‌های ارگانیک و اخلاقی شناخته شده با استقبال روبه رو شد.

  • زمزم: نوشابه ایرانی نیز با تحریم برندهای حامی اسرائیل، با اقبال خوبی در بازارهای اروپا از جمله انگلیس روبه رو شد.

  • مککا کولا: نوشیدنی که در سال 2002 در فرانسه راه اندازی شد و از آن زمان در اروپا محبوبیت پیدا کرده است.

  • قبله‌کولا(Qibla Cola): نوشابه گازدار قبله‌کولا که از سال 2003 در انگلیس تولید می‌شود نیز بیش از پیش مورد استقبال مصرف‌کنندگان در اروپا قرار گرفته است. ، (این شرکت تعهده دارد که 10درصد از سود خود را صرف حمایت‌های بشردوستانه کند.)

  • غزه کولا: این نوشیدنی که خط تولید آن از سال 2023 در انگلیس آغاز شده نیز با استقبال خوبی در انگلیس روبه رو شده است.

  • منبع: همشهری
کد خبر 514134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =