سودسهام شرکت‌های حمل و نقل کشور با تعدیل منفی همراه می شود

درحالی که ۱۰ شرکت بورسی و فرابورسی در صنعت در حمل و نقل حضور دارند، یک گروه تحلیلی تاثیر افزایش قیمت گازوییل را بر این صنعت بررسی کرد.

طبق اعلام وب سایت خبری و تحلیلی پاسارگاد تحلیل، در پی افزایش نرخ سوخت بنزین و گازوییل، به‌زودی شاهد افزایش نرخ‌های حمل و نقل خواهیم بود. در این زمینه رییس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه افزایش قیمت گازوییل تنها تاثیر ۳درصدی بر حمل و نقل کالا و مسافر در بخش جاده‌ای دارد، اعلام کرد: «نمی‌توان پیش‌بینی کرد بر سرنرخ کرایه‌ها چه خواهد آمد»؛ اما آنچه که در این بین مسلم است، سودسهام شرکت‌های حمل و نقل کشور با تعدیل منفی همراه خواهد شد.

یکی از کارشناسان مالی در حوزه حمل و نقل هم گفت: اکثر شرکت‌های حمل و نقل در بودجه سال جاری خود افزایش قیمت حمل و نقل را دیده بودند. برای اینکه افزایش نرخ گازوییل در قراردادهای شرکت‌ها با تعدیل قیمت همراه خواهد بود. این تعدیل را نیز معادل افزایش نرخ سوخت محاسبه شده است. از آنجایی که افزایش نرخ سوخت را رقم پایینی محاسبه کرده بودیم و همچنین معتقد بودیم که افزایش نرخ سوخت اثر چندانی در درآمدهای شرکت ندارد. بنابراین درصدی از ارقام قراردادها را افزایش نداده بودیم.

این منبع آگاه افزود: به طور حتم افزایش 500ریالی نرخ گازوییل در هزینه‌ها و درآمدهای شرکت اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اعتراض راننده‌های شخصی در بندرعباس تصریح کرد: باید دید که پس از این اعتراض و اعتصاب‌ها چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و مسوولین چه تصمیمی می گیرند. چرا که در پی افزایش کرایه‌ها، شاهد افزایش نرخ کرایه نبز خواهیم بود.

در این بین با توجه به وخیم بودن وضعیت حمل و نقل در کشور، می‌توان گفت هر زمان با مشخص شدن وضعیت رانندگان شخصی و افزایش نرخ کرایه، سود سهام شرکت‌های فعال در این زمینه با تعدیل منفی مواجه خواهند شد. باید منتظر ماند تا اطلاعات این شرکت‌ها نهایی و منتشر شود.

رییس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای درباره افزایش قیمت گازوییل از 250تومان به 300تومان و برای نیاز اضطراری از 500 به 600تومان٬ گفت: براساس قانون دولت مجاز است قیمت حامل‌های انرژی را تا پایان برنامه پنجم توسعه به 90درصد نرخ فوب خلیج فارس برساند ولی برای گازوییل با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت٬ نرخی حدود 1200 تا 1300تومان است.

پیش از این در تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های سال94 دولت یازدهم، کاهش تورم ذکر شده بود و در ابتدای کار خود تصمیمی به افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی نداشت، اما این اعتقاد که یکی از دلایلی که میزان بهره‌وری در بخش حمل و نقل مناسب نیست٬ پایین بودن نرخ سوخت می‌دانستند. بنابراین این تفکر منجر به افزایش 500ریالی هرلیتر گازوییل شد.

رییس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای با یادآوری اینکه طبق محاسباتی که همکاران ما انجام داده‌اند افزایش قیمت گازوئیل تأثیر مستقیم 2درصدی در حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت و اگر تأثیر تورمی غیرمستقیم افزایش نرخ حامل‌های انرژی را نیز در این بخش محاسبه کنیم این تأثیر کمتر از 3درصد خواهد شد.

کد خبر 387615

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =