راه کارهای متنوع برای تأمین مالی
ناصر آخوندی انتشار اوراق صکوک را یکی از راههای تأمین منابع مالی برای سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: این اوراق به ارزش 3هزار میلیارد ریال جهت تأمین منابع مالی پروژه ترمینال فرودگاه کیش و چهار ساله منتشر شد. وی افزود: سوالاتی در افکار عمومی وجود دارد که اگر اوراق بخواهد 4 سال آینده پس داده شود چه میشود؟ باید در جواب عنوان کرد که این مبلغ تقسیط شده و هر 3 ماه یکبار قسط آن در حال پرداخت است، برای این کار هم داراییهای غیر بازده را که قصد واگذاری آنها را نداشتیم، تضمین گذاشتیم و منابع مالی را با نرخ 18درصد تأمین کردیم. معاون اقتصادی سازمان گفت: با بانکهای مختلف از جمله ملت، تجارت، شهر، صنعت و معدن، جهت تأمین مالی پروژهها تفاهمنامهای امضا کردیم تا پروژههایی که بخواهند از السی داخلی 6 ماهه با نرخ مصوب بانک مرکزی استفاده کنند.
ارائه سهام برخی شرکتها در بورس
وی با اشاره به اینکه اتصال منطقه آزاد کیش به بازار سرمایه از دیگر اقدامات بود، افزود: شرکت سرمایهگذاری بهعنوان هلدینگ پذیرفته شد که سهام آن در دهه فجر در تالار بورس کیش عرضه خواهد شد. این مسئول اقتصادی ادامه داد: 4 شرکت از شرکتهای زیرمجموعه سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان زیرمجموعه همین هلدینگ نیز پذیرفته شدند که اتفاق خوبی برای کیش و الگوی مناسبی برای دیگر مناطق آزاد است.وی عنوان کرد: یکی از این شرکتها کیش ایر است که به زودی 30 درصد آن در بورس واگذار خواهد شد.
اخذ مجوز تأسیس تأمین سرمایه
بر اساس این گزارش، ایجاد دو صندوق با عنوان صندوق سرمایهگذاری زمین و مسکن با هدف جمع آوری سرمایههای خرد کیشوندان و بهره گیری از این سرمایههای خرد و سرگردان در حوزه مسکن با سرمایه ای بالغ بر 700 میلیارد تومان در هر صندوق از دیگر طرحهایی است که آخوندی به آن اشاره کرد.وی گفت: تفاهمنامه ای با بورس انرژی برای عرضه نفت و فرآوردههای نفتی در تالار بورس بسته شده است، اولین عرضه آن احتمالاً در دهه فجر در تالار بورس کیش اتفاق میافتد و میتواند رونق خوبی را ایجاد کند.وی از اخذ مجوز تأسیس شرکت تأمین سرمایه خبر داد و گفت: این شرکت میتواند برای بخش خصوصی بهویژه برای آنهایی که مشکلات مالی دارند تأمین مالی کند، شرکت سودآوری است و میتواند به سرمایهگذاران کمک کند.
روند بورسی شدن کیشایر
آخوندی افزود: سازمان خصوصی سازی مکاتبات فراوانی را برای واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی انجام داده است، در صورت موافقت با این طرح باید 100درصد مالکیت از کنترل منطقه آزاد خارج میشد و معلوم نبود چه آیندهای برای آن رقم میخورد که آن زمان اتفاق نیافتاد. وی ادامه داد: سازمان خصوصیسازی در ابتدای سال 98 نیز مکاتباتی را دوباره انجام داد مبنی بر اینکه سازمان منطقه آزاد کیش موظف است کیش ایر را واگذار کند، پیشنهاد دادیم که 30 درصد شرکت را از طریق فرابورس ارائه دهیم. معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: وارد کردن شرکتی از یک منطقه آزاد به بورس کار بسیار سختی است و برای آن الزاماتی وجود دارد، این کار با تلاش شبانه روزی همکاران در سازمان و دبیرخانه مناطق آزاد محقق شد. وی گفت: قرار شد کیش ایر اصلاح ساختاری بدهد، همچنین بعد از ارزیابی داراییها سرمایه کیش ایر از 105 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان افزایش داده شد.
- شماره 339 هفته نامهاطلاعات بورس - صفحه 7
نظر شما