بانکداری با شبکه های اجتماعی  و فرابانک  در "وبملت" 

راه نسبتاً طولانی درخصوص میزان بلوغ تحول دیجیتال در سطح بانک ها وجود دارد . 

 بحث تحول دیجیتال و در پی آن بانکداری دیجیتال، مدتی است که به صورت جدی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می شود. در این زمینه، وزارتخانه مذکور نسبت به چاپ و توزیع مجلد معرفی ابعاد تحول دیجیتال و راهکارهای پیشنهادی برای تهیه نقشه راه تحول دیجیتال نیز اقدام کرده و از بانک ها خواسته برنامه و نقشه راه این تحول را تهیه و ارائه کنند. مبنای اصلی این موضوع براساس گذر از مرحله "محصول گرایی" به "مشتری گرایی و خدمت محوری" است که درصورت توجه جدی به آن می توان شاهد ایجاد نوآوری در لایه های مختلف کسب و  کار و تامین نیازهای فعالان اقتصادی و سایر متقاضیان از طریق بهبود تجربه مشتری بود . 

این موضوع زمینه ساز آن شد تا وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته با برگزاری جلسات اختصاصی فنی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و بانکی نسبت به ارزیابی اقدامات بانک ها در زمینه بحث تحول دیجیتال و ارائه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال اقدام کند. نتیجه کار بیانگر آن بود که در سال ۹۸ بانک ملت در زمینه همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال در بین بانک های دولتی و خصوصی شده، پیشگام بوده است.

براین اساس، در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران و معاونان وزارتخانه مذکور از عملکرد بانک ملت در این زمینه قدردانی شد.برای تشریح جزییات مسئله مذکور در گفتگویی  نظرات محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت را جویا شدیم  . 

با توجه به کسب رتبه اول در بحث تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، آخرین روندها و دستاوردهای بانک ملت در این حوزه ، چگونه است ؟ 
بانک ملت از سال ۱۳۹۷ با درک اهمیت توجه به مبانی بانکداری و تحول دیجیتال، نسبت به تعریف آن به عنوان یکی از استراتژی های نه گانه بانک اقدام کرد. هم اکنون کارگروه پیاده سازی بانکداری دیجیتال، با حضور مدیران عالی بانک مشغول به فعالیت است و در زمینه مواردی نظیر استخراج متدولوژی تدوین نقشه راه تحول دیجیتال، تعیین ساختار راهبری و نقش ها و مسوولیت های تحول دیجیتال، همسوسازی استراتژی های کسب و کار، بررسی تأثیر بانکداری دیجیتال بر جریان های درآمدی و استخراج پروژه های کلان برای تحول تحقق دیجیتال، در بانک بررسی های لازم را انجام داده یا در حال تکمیل آن است.

در این زمینه بانک ملت چشم انداز، مأموریت، اهداف کلان و محورهای استراتژیک خود را در حوزه کسب و کار و تحول دیجیتال تعریف کرده و در زمینه چالش ها و ریسک های پیش رو برای گام نهادن در این مسیر، شناسایی بازیگران اصلی در این اکوسیستم و نقاط قوت و ضعف آن، مطالعات جامعی را انجام داده است.

همچنین بر اساس  برنامه ریزی صورت پذیرفته، تدوین نقشه راه تحول دیجیتال بانک ملت، به زودی خاتمه می یابد که یک نسخه از آن نیز در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این، بانک ملت با هدف آشنایی هرچه بیشتر در این زمینه و همچنین تغییر مسیر یا سازماندهی مجدد فرآیندها، نسبت به تعریف پروژه های راهبر در زمینه بانکداری دیجیتال اقدام کرده است. این پروژه ها، علاوه بر اینکه تأثیرات درون سازمانی یادشده را به همراه خواهد داشت، باعث می شود که مشتریان نیز متوجه تحولی محسوس در بانک شوند؛ همچنین کارشناسان و مدیران نیز با اجرای این پروژه ها، توانایی ها و قابلیت های موجود در بانک را محک زده و به نقاط ضعف و قوت خود پی می برند.

اشاره داشتید  پروژه ها راهبر  قابل استفاده از سوی مشتریان است ، چه خدماتی با دیدگاه بانکداری دیجیتال برای مشتریان قابل استفاده خواهد بود؟
در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که در تحول  دیجیتال، اصل مهم، استفاده حداکثری از داده های مشتری و توجه بیشتر به بهبود تجربه مشتری در دریافت خدمات بانکی است.  ضمن آنکه سهولت در ارائه خدمات و تنوع کانال های  ارائه خدمات هم باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین پروژه های راهبر باید چنین ویژگی هایی را داشته باشد. دو پروژه بزرگ که در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

ابتدا پروژه اعطای تسهیلات غیرحضوری فرابانک که به جرات می توان گفت در نوع خود بی نظیر است.این پروژه هم اکنون از ابعاد طراحی و تولید سامانه به انجام رسیده و پیش بینی می شود در ماه آینده، مورد بهره برداری قرار گیرد. متقاضیان از طریق این سامانه که به صورت ۲۴×۷ و از طریق محیط بانکداری اینترنتی بانک ملت قابل دسترسی است، می توانند نسبت به ثبت درخواست تسهیلات خود اقدام کنند.

سامانه یاد شده، با دریافت اطلاعات لازم از سایر سیستم ها و همچنین کنترل خودکار شرایط و مقررات، تسهیلات مناسب با وضعیت متقاضی را به صورت هوشمند، پیشنهاد می دهد. در طراحی این سامانه، سعی شده است که حداقل مراجعه مشتری به شعبه وجود داشته باشد. در فاز نخست، مشتری صرفاً یک بار و آن هم برای دریافت تسهیلات به شعبه مراجعه خواهد کرد که البته در فازهای بعدی، این مرحله نیز به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

پروژه دیگر، پروژه بانکداری مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. این پروژه یکی از پروژه های کلیدی بانک ملت است که در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. در این پروژه تلاش بر این است که اکوسیستمی جدید بر پایه شبکه های اجتماعی و توأم با فضای کسب و کاری و به ویژه تکیه بر انجام راحت تراکنش های بانکی در محیط تلفن همراه فراهم ساخته شود. این پروژه در واقع نسل جدید همراه بانک ملت است.

آیا قبلاً هم بانک ملت از این قبیل پروژه ها داشته است؟
بله، در این زمینه به طراحی و تولید سامانه نماچک، پروژه ملی شارژ سهمیه کارت سوخت، طراحی و تولید  APIهای موردنظر برای Fintech ها می توان اشاره کرد که در حال بهره برداری هستد.

در خصوص زمینه و امکانات لازم برای حرکت به سوی بانکداری دیجیتال در کشور چه نظری دارید ؟
همانگونه که اشاره شد؛ اصطلاح بانکداری دیجیتال در واقع یک تحول دیجیتال است که باعث دگرگونی های قابل ملاحظه ای در کسب و کار بانک ها می شود. این مهم باعث می شود که بیشتر از ضرورت توجه به زیرساخت های فنی، به زیرساخت های فرهنگی و آموزشی توجه شود. در واقع این تحول بیش از هر چیز نیازمند آموزش برای کارکنان بانک ها متناسب با شغل و عملکرد واحدهای بانک و همچنین فرهنگ سازی برای مشتریان است.
غفلت از این موضوع، می تواند سایر اقدامات مرتبط با این تحول بزرگ را عقیم سازد. ارزیابی های اولیه از میزان بلوغ تحول دیجیتال در سطح بانک ها بیانگر آن است که راه نسبتاً طولانی در این زمینه وجود دارد.
باید تاکید کنم که بحث امنیت بسیار مهم است و حفاظت و حراست از داده ها و اطلاعات با توجه به ویژگی های بانکداری دیجیتال توجه ویژه ای را می طلبد.

بانک ملت در بخش ارتقای سطح دانش کارکنان و توجه به زیرساخت های فرهنگی چه اقداماتی انجام داده است؟

در این بخش اقدامات بانک ملت، به چند دسته مهم تقسیم می  شود
 برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی در سطوح مختلف؛ به طور مثال برای اعضای هیات مدیره بانک، مدیران ارشد ،مدیران میانی و کارشناسان مرتبط با فرآیند تحول دیجیتال در این زمینه از تجربه متخصصان و استادان داخلی و خارجی به منظور تشریح موضوع و بررسی ابعاد آن، استفاده شده است. همچنین برنامه ریزی جامعی برای ادامه روند مذکور در دستور کار قرار دارد.

راه اندازی مرکز نوآوری پل وینو: هدف از راه اندازی این مرکز کمک به شکل گیری و توسعه پایدار فعالیت های نوآورانه و همگامی با تحولات کسب و کار و فناوری مالی است. همچنین به بسترسازی برای شکوفایی و تجاری سازی نوآوری ها و توسعه خدمات و محصولات و کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک های تخصصی توجه می شود. علاوه بر این از جمله اهداف مهمی که برای این مرکز در نظر گرفته شده، حمایت مالی و پشتیبانی به صاحبان ایده نوآورانه است.

حضور در مراکز علمی و دانشگاهی به منظور بسترسازی جهت توسعه ایده های نو و مشارکت در طرح های نوآورانه؛ در این زمینه هم اکنون بانک ملت با دو دانشگاه بزرگ کشور، از جمله صنعتی شریف و امیرکبیر، همکاری های نزدیک دارد و مراکز نوآوری را در محل این دانشگاه ها برای دانشجویان آماده سازی و افتتاح کرده است.

اگر نکته دیگری مدنظرتان هست بفرمایید.
 بنده همواره به این موضوع تاکید دارم که در پیاده سازی تحول دیجیتال باید صبر و حوصله داشته باشیم. با برنامه حرکت کنیم و از آموختن نهایت لذت را ببریم.  از شکست ها درس بگیریم و از پیروزی ها مغرور نشویم. تحول دیجیتال حرکتی ،پیوسته و مداوم است. 

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۹
     
کد خبر 413216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =