جذابیت،حلقه‌مفقوده سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه/ سبقت بی‌سابقه بازارهای اقتصادی از بورس

بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای اقتصادی از مسکن گرفته تا خودرو برای سرمایه‌گذاری از جذابیت کمتری در شرایط کنونی برخوردار است که برای برطرف شدن این مشکل باید ابزارهای مالیاتی به کمک بورس بیایند.

صدای بورساحمدرضا صباغی؛ دولت جدید باید برای بورس جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد کند تا نقدینگی از بازارهای غیرمولد همچون طلا و ارز،خودرو و مسکن وارد بازار سرمایه شود تا این بازارها در نبود ابزارهای مالیاتی رشدهای تورمی افسارگسیخته نداشته باشند.

مهدی محمودی، مدیرتامین مالی تامین سرمایه پارسیان با اشاره به اینکه مهمترین راهکار دولت جدید برای بازار سرمایه رعایت اصول آزادسازی قیمت‌ها در صنایع مختلف و واگذاری مدیریت‌ها به عموم مردم است،گفت: دولت جدید می‌تواند به جای انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه، صندوق‌های پروژه را راه‌اندازی کند تا پروژه‌های نیمه‌تمام را با عرضه سهام آنها به مردم در قالب صندوق پروژه به اتمام برساند.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم در بخش‌های مختلفی همچون برق، آب، حمل‌ونقل، گاز و انرژی مشکل سرمایه‌گذاری داشتیم و خیلی از این پروژه‌ها را  دولت استارت زد اما به علت نبود منابع مالی کافی برای اتمام آنها به بهره‌برداری نرسید.


بیشتر بخوانید:
ممنوعیت واردات قطعات لوازم خانگی


محمودی تصریح‌کرد: آزادسازی قیمت کالاهای صنایع مختلف همچون خودرو و مصالح ساختمانی می‌تواند گام مهمی در بورس کالا محسوب شود زیرا با این اقدام شرایط این صنایع هم بهتر خواهد شد.

وی گفت: بورس کالا می‌تواند گره‌گشای قیمت‌گذاری برای بسیاری از صنایع مادر و مولد کشور باشد به شرطی که سازوکار آن به درستی اجرایی شود.

مدیرتامین مالی تامین سرمایه پارسیان تاکیدکرد: برای رونق بورس باید نرخ بهره کوتاه مدت بانکی کاهش پیدا کند و سیاست‌های اخذ مالیات بر عایدی و مالیات بر سود سرمایه‌ای در کشور اجرایی شود تا سود کسب شده در  بازارهای اقتصادی همچون مسکن،طلا و ارز و خودرو به شدت کاهش یابد و  موجب هدایت نقدینگی به بازار سرمایه شود.

محمودی افزود: در کل کشورهای دنیا از ابزارهای مالیاتی برای کنترل بازارهای اقتصادی استفاده می‌شود اما در کشور ما بازارهای اقتصادی همچون مسکن،خودرو و طلا و ارز بدون اینکه خریداران آنها مالیاتی پرداخت کنند به سودهای هنگفتی دست پیدا می‌کنند که عادلانه نیست.

مدیرتامین مالی تامین سرمایه پارسیان اضافه‌کرد: برای مثال در شرایط کنونی میانگین قیمت هرمتر مربع مسکن در تهران حدود ۱۵۰۰ دلار است که این نرخ بالاتر از شهرهایی همچون استانبول ترکیه است که مساحت و جمعیتی به اندازه تهران دارند.

وی افزود: آینده بورس روشن است اما اتخاذ سیاست درست در قبال بازار سرمایه از سوی دولت بعد اهمیت ویژه‌ای دارد. افزایش نرخ ارز از اوایل تیرماه امسال اجتناب‌ناپذیر است و اگر نرخ هر دلار را تا پایان سال جاری بین ۲۷ تا ۳۰ هزارتومان درنظر بگیریم می توان به رشد شاخص بورس تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد امیدوار بود.

کد خبر 433499

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =