۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
همتی به رییسی هشدار داد

رییس اسبق بانک مرکزی نوشت: سوال مهم این است که برای جبران قدرت خرید مردم، خصوصا دهک‌های کم درآمد، به خاطر افزایش آتی قیمت کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰، دقیقا چند درصد از مابه‌التفاوت به آن‌ها برگردانده می‌شود؟

به گزارش صدای بورس، عبدالناصر همتی، رییس اسبق بانک مرکزی در مطلبی با عنوان چند نکته درخصوص موضوع حذف ارز ترجیحی نوشت: قبلا گفتم موضوعاتی نظیر حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به خاطر اختلاف زیاد ارز ۴۲۰۰ با نرخ ارزنیمایی و حساسیت و پیچیدگی خاص و نیز آثار سیاسی و امنیتی آن بایستی در چارچوب یک تصمیم منسجم و با اتفاق نظر قوای مختلف کشورمورد بررسی و مداقه قرار گیرد و همراه با تنویر افکار عمومی اجرا شود.

به نظر می‌رسد دلایلی که موجب شد دولت دوازدهم در سال پایانی، علیرغم تمایلی که داشت، نتوانست درخصوص حذف ارز ترجیحی به تصمیم گیری قطعی برسد، همچنان پابرجا است.

این روزها برخی با ضرب کردن میزان تفاوت نرخ ارز ترجیحی (دلار۴۲۰۰ تومان) و نرخ ارز نیمایی (دلار حدود ۲۵هزار تومان) در عدد۱۲ میلیارد دلار (میزان ارز تخصیصی سالانه)، از رانت توزیعی حدود ٢٥٠هزار میلیارد تومان به عنوان مابه التفاوت آن صحبت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

تیغ دو لبه حذف ارز ۴۲۰۰


سوال اینجا است: اگر این حد از رانت درعمل وجود دارد، پس قیمت کالاهایی نظیر روغن، مرغ، تخم مرغ، شیر، دارو و تجهیزات پزشکی و. در بازار بر مبنای نرخ ارز نیمایی شکل گرفته است. در این صورت، نگرانی از حذف ارز ترجیحی به چه دلیل است؟

اگر مبنای قیمت این کالاها در بازار نرخ ارز نیمایی نیست، بنابراین بهتر است مشخص شود قیمت آن کالاها در بازار دقیقا معادل چه نرخ ارزی هستن و بعد از حذف ارز ترجیحی، آن کالاها دقیقا با چه قیمتی وچه قدرگرانتر به دست مردم خواهند رسید؟

همچنین بایستی مشخص شود افزایش قیمت این بخش از کالاها چه تاثیری بر سطح عمومی قیمت‌ها (چه از نظر مستقیم و غیر مستقیم و خصوصا با اثر گذاری برقیمت‌های نسبی) در بازار خواهد داشت؟

به گزارش رویداد۲۴‌، توجه به یک نکته هم ضروری است. ظرف یک‌سال گذشته به خاطر شیوع جهانی کرونا، قیمت بین‌المللی (ارزی) نهاده‌های کشاورزی، گندم وجو و روغن و... بعضا تا ۱۰۰ درصد افزایش داشتند و لذا بخش مهمی از افزایش قیمت داخلی آن‌ها به دلیل افزایش قیمت جهانی آن‌ها بوده است.

کد خبر 444469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 102
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    23 18
    بنده اقتصاد خوانده ام و با نظر آقای همتی موافقم، فقط در صورتی ارز 4200 حذف شود که قیمت‌ها از اینی که هست تجاوز نکند و البته که روند کاهشی قیمت‌ها هم تا حد معقول شروع بشود چون گرانی بیشتر از این بنفع اولا کشور و دوما مردم نیست، لطفا با بررسی بیشتر این موضوع، با مشاوره مستقیم کارشناسان دلسوز واقعی کشور اقدام لازم و مقتضی صورت گیرد. شیرمحمدی
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      خدمتتون عارضم بنده سوپر مارکت دارم و با حذف ارز ۴۲۰۰ و تغییر قیمت از مصرف کننده ب تولید کننده روی جلد محصولات شاهد حداقل ۲۰٪ گران تر شدن جنس ها هستم. مثلا برا فرض مثال نوشابه کوکا که ۱۴۳۰۰ روی اون قیمت داشت الان قیمت تولیده کننده خورده ۱۰۷۰۰ ولی به دست مغازه دار ۱۲۵۲۰ میرسه دقیقا خود شرکت این قیمت میده ک میگه اون تفاوت قیمت واسه هزینه حمل و نقل و مالیات هستش ینی همه چیو دارن از ملت میگیرن و مغازه دار هم باید درصدی بکشه روش که پول برق هزینه مالیات سالانه و سود خودش رو از اون پول دربیاره. حالا شما خودتون قضاوت کنید این طرح چ کمکی میکنه ب مردم. و بعدا توی امارها میخان بگن ما قیمت رو یکسان کردیم و اوردیم پایین اینم نمونه قیمت رو جلد محصول🙂
    • US ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      با ارز ۴۲۰۰چیزی بدست ملت نمی‌رسه،مردم همه چیزو با ارز آزاد میگیرن بس چرا یه عده با این ارز کالا وارد کنن بعد با ارز آزاد بدن دست مردم این ۴۲۰۰فقط پرکردن جیب یه عده است ،فقط من موندم چرا اجازه میدم همتی وامثالش نظر بدن کسایی که کشور یه جا دوزدیدن.....
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      بنده اقتصاد نخواندم و با نظر همتی هر چند درست باشد مخافم.چرا که اگر کل طبیب بودی سر کچل خویش دوا نمودی.مگر توی فاجعه اقتصادی دولت قبل ایشون این کاره نبودند که مردم به فجایع اقتصادی رسیدند؟!
    • ناشناس آملی IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      با ارز۴۲۰۰ سال۹۸و۹۹گل وبلبل بود؟آقای اقتصاددان. نجات کشور از نظراقتصادی تک نرخی ارز وجمع کردن بساط سوبسیدهاست .دزدان ازاین طریق مملکت را بلعیدند. بانکها تاجرنشونددولت کارخانه را به مردم واگذارکند.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      ببخشید،شما با ...همتی،بی سواد،مختلس و خائن چه نسبتی دارید؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      اگه جنابتان هم مثل ....همتی اقتصاددان باشید وضعیت اقتصادی مملکت خیلی زود درست می شه.
  • علی US ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    38 15
    نمی‌دونم واقعا از ارز ۴۲۰۰ چی گیر مردم اومده آنقدر اصرار دارند، ما که همه خریدمون با دلار ۳۰ تومان تنظیم شده، حتی دارو و نان و مرغ
    • بهروز IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      چرا موافقید. این ارز ارزان برای چی هست. واردات گندم که خود دولت وارد میکند . برنج و گوشت و مرغ هم که قیمت جهانی هست البته شاید هم گرانتر . مقداری داروی خاص که خود دولت میتونه وارد کنه‌ ‌‌. وقتی کوشت و لبنیات قیمتش بارقیمت جهانی یکی هست. چی ارزی . اقای رییسی باید این ارز رو خذف کنه‌ تا جلوی عده ای دزد گرفته بشه . ارز ۴۲۰۰ میگیرند میرن رژ لب و لولزم ارایشی و.... غیرو وارد میکنن‌ . انشالله که خذف بشه. اقای همتی که اقتصاد و ارزش پول ملی رو ترکوند. دیگه چی میگه . اقا جمع کن برو . پدر طبقه حقوق بگیر رو دراوردی .
    • E. S IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      دوست عزیز اقلام ضروری از جمله دارو و مواد غذایی دامی از ارز 4200تومانی و یارانه دولت بحرمند بودند که وقتی حذف بشه وارد کنندگان باید با ارز نیمایی دارو وارد کنند که تقریبا 6 برابر قیمت دارو اگر 6 برابر بشه یعنی فاتحه کسانی که بیمار هستن رو باید خواند...
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      فکر میکنی اینجوریه یه نمونه اش نانه که اگه ارزش حذف بشه با احتساب ارد قیمت آزاد یه سنگک حدود ۹ هزار تومان خواهد بود. که دهک های پایین جامعه رو به شدت تحت تاثیر قرار میده
  • محمد IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    38 11
    رئیس جمهور محترم هر چه زودتر یک گروه زبده و دانشمند برای رفع مشکلات مملکت تشکیل بدهد
    • رحمت IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      به همین خیال باش
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      البته اگر از دانشگاه امام صادق کسی جامانده باشه از قافله ی رییسی!
  • رزمنده IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    24 34
    سلام ودورودبرشما جناب آقای دکتر همتی. جانا سخن اززبان ملت می‌گویی حذف ارز4200 اثرات وحشتناکی برقیمت تک تک کالاها خواهد گذاشت. متاسفانه تیم کنونی اقتصادی دولت بدون مشارکت نظر صاحب نظران ومتخصصین امور اقتصادی عجولانه بدون لحاظ نتیجه تصمیم سازی می‌کنند. یکی ازعیوب بزرگ دولت ها اینه که ماحصل اجرای سیاست های دولت گذشته اگرهم مفیدباشد که هست می‌خواهند کان لم یکن کنند. بیچاره مردم چه گناهی کردند که باید تاوان آزمون و خطا را بدهند. والعاقبه المتقین
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      منافعت به خطر میفته نه؟ تو جزو کسایی بودی که از این آب گلالود حسابی ماهی گرفتی
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      حیف شده جنابعالی در دوران آقای همتی درکنارش نبودی.که حداقل اندکی کمکش کنی. واقعا حیف شده. مهم نیست انشالله دوران بعدی حتما یاری کن ودرکنارش باش.
    • حمید IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      سلام . بزرگوار چرا خود آقای همتی در زمان خودش کاری نکرد و بدترین اتفاقات افتاد که الان به به و چه چه میکنید ؟
    • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      سلام و درور بر همه ی شما..ارز ۴۲۰۰ چه تاثیری در معیشت مردم داره!؟...یک نفر پاسخ دهد... آیاغیر از این است که خودروسازان یا همه ی سرمایه داران از ارز۴۲۰۰ استفاده میکنن جهت واردات ولی قیمت خودرو یا کالای وارداتی با دلار ۳۰هزارتومنی یاقیمت روز دلار در کشور به دست مردم میرسد.. این کار فقط نون پولدارا رو آجر میکنه...همین و السلام
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      جناب دکتر تو ای چند سالی که مقام داشتن چه کار مفیدی انجام دادن رانت ارز 4200
  • ابوالفضل IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    22 3
    چرا نتایج نظرات در سایت غیر آشکار است؟ مگه قرار نیست بقیه افراد نظرات را ببینن؟

    پاسخ سایت: درود ما تلاش می‌کنیم همه نظرات را پوشش دهیم و منتشر کنیم اما بعضی از کامنت‌ها به شدت توهین‌آمیز هستند و قابلیت انتشار ندارند

    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      خوب فحش وتوهین میبرن دیگه .مگه دروغه
    • محمد IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      سلام وظیفه شما انعکاس نظرات مردم است لزوماهمه نباید موافق نظرشماباشندحتی اگر بزعم شماتوهین امیز باشد مگرشما ستادامربمعروف هستید که نظرات رافیلتریاسانسور میکنیدشما یک رسانه هستید نه ستاد امربمعروف ونه اداره ارشاد
  • امین IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    چه باید گفت که در این مملکت نخبه کشی رسم ماست
  • من IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    آقا ممنون از دغدغه مندی شما؛شما برو استراحتت رابکن.
  • A.a IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه می‌تونستی که خودت کاری میکردی پس دیگه خواهشاً نظر نده
  • شیرزاد IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    با سلام به ملت شریف و بزرگ ایران...جناب همتی .شما چه مسیولیتی دارید.به زبان ساده تر اینکه چه کاره هستید که هشدارمیدهید؟؟؟؟؟!.زمانیکه شما در بانک مرکزی بودید پول نو چاپ می‌کردید و بدون اینکه دست مردم برسد راهی چهارراه استانبول میشد.وبا قیمت های نجومی مردم فقط از پشت شیشه نظاره گر بودند.واین عمل شما باتوجه به نداشتن پشتوانه باعث تورم شدید شد.بس است آقا....باتشکر. ایثارگر و فرزند شهید
  • محمدی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    روحانی زرنگی کرد که زیر بار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نرفت این ارز اگر حذف بشود فاجعه اقتصادی درست می کند چون دولت این ما به تفاوت به مردم نمی دهد هیچ وقت دولت اینقدر چاله دارد که این در آمد حاصل از حذف ارز ترجیحی را جای دیگر خرج می کند گور پدر مردم وتورم دولت در تصمیم های اقتصادی بسیار مردد است و کجدار مریض عمل می کند مشاوره رایگان تلفنی می خواهند من در خدمتم برای نجات اقتصاد ایران باید از جان گذشت من که از محسن رضایی میرقائد بهتر هستم
  • عبدالله IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    به نظرم نباید دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ را حذف کند بلکه قیمت آن را به ۳۰۰۰ تومان کاهش دهد و قیمت ها را در بازار کنترل کند و یا یارانه را بر حسب دلار به مردم پرداخت کند.
  • عبدالله IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    به نظرم نباید دولت ارز توجیهی ۴۲۰۰ را حذف کند بلکه قیمت آن را به ۳۰۰۰ تومان کاهش دهد و قیمت ها را در بازار کنترل کند و یا یارانه را بر حسب دلار به مردم پرداخت کند.
  • حیدر۴ IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    آقای همتی چون ارز۴۲۰۰همش توجیبی اطرافیان شماست بایددفاع کنید
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    آقای همتی کار مفیدت تابه حال چی بود خواهشن شرح بده
  • مهدی جانباز IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    بهتر است صدای همتی از گلویش در نشود چون قبلا صدای شما از جای دیگر در امده زمانی که مسند کار بودید اگر عاقل و فهمیده بودید بهتر عمل میکردید راجع ارز که به اندازه چند برابر جمعیت ایران رانت و فساد ایجاد کردید مهدی جانباز مشهد
  • زهرا IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    تازه یاد مردم افتادی آقای همتی
  • رضا حسنوند IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    تو کی هستی که به رئیسی هشدار بدی؟؟؟ آیا این تو نبودی که به روحانی نامه زدی برای کسری بودجه دولت بنزین رو لیتری ۵ هزار تومن بکنن؟؟؟
  • مهدی غریبی. US ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام هم‌به شما آقای همتی احترام میگزارم وهم‌به آقای ریس جمهور ولی به جای تذکر و عیب جویی بیاییم صورت مسئله رو به صورت جدی و به نفع مردم کم‌درآمد و به نفع ملت دربیاریم.
  • محمد IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    بلههه. دکترای اقتصادی کشور داره راهنمایی میکنههه. حرفشو جدی بگیرید😂. یکی نیس بگه اخه عزیز دلم تو دوره روحانی به فنا دادی اقتصادو الان دم از اقتصاد میزنی
  • قنبر IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    اقتصاد دانان ایران تحویل بگیرید.دقت کنید آقای دکتر همتی چی گفته؟؟آقای همتی میگن اصلأ ارز۴۲۰۰تومانی در اقتصاد ایران کارآیی نداشته.می پرسند مگر کالاها با ارز ۴۲۰۰تومانی بدست مردم میرسبده.ایشان خودش رئیس بانک مرکزی بود حقیقت میگن واردات با ارز نیمایی انجام میشده .ارز نیمایی چنددرصدی ارزانتر از ارز آزاد بوده.ای کاش همه حتی نمایندگان مجلس به اظهار ات آقای همتی دقت نمایند.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    ممنون آقای دکتر
  • مجتبی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    حذف ارز ۴۲۰۰ یعنی هرج ومرج در بازار یعنی چندگانگی نه دوگانگی در بازار یعنی پولدارها سروتشون چندین برابر و کارگر وکارمند بدبخت تر حذف ارز ۴۲۰۰ یعنی فلاکت این داستانها چیه اون موقع یارومیگه فلان جنس رو بادلار سی تومن اوردم مالیات و گمرگ ووو بخوره میشه قیمت فضایی خدایا تو بدادمون برس
  • اشکان IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    الان نمی‌خواد دلسوزمردم باشی .وقتی در راس کاربودی روزگارمردم سیاه کردی؟الان میفهمی؟گرگ وقت پیری عاجزمیشود؟نمیخوادازرئیسی انتقادکنی؟بالاترازسیاهی رنگی نیست.
  • ناشناس IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    به نظر بنده آقای همتی سکوت کنند، ایشان امتحان خود را پس داده اند
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    جناب همتی هر وقت شما رو می بینم یاد همت شما در کسری بودجه دولت روحانی می افتم که با بورس جبران کردید یعنی دزی کاملا تمیز و خیلی با صراحت گفتی که با درایت جبران نمودی همیشه نفرین افراد مالباخته ای همچون من پشت سرت هست و خاک بر سرمان که به وعده های شما اعتماد کردیم
  • علی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    الان آقازاده هایی که ارز4200تومن رابانام واردات کالاهایی استراتژیکی میگرنداماباقیمت سی هزارتومانی ان کالاهارامیفروشندوبعضی هم دلاررامی گیرندواردات صوری نمایشی میکنندودلارراسی هزارتومن میفروشندورانت بزرگی ایجادشده منففعت میبردند وهیچ منفعتی عاییدملت ترک ودیگران نمشودبهتراست حذف شودوبادلارازادببینیم واردات میکنندیانه
  • مهدی میلانی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    وقتی اقتصاد ایران درست میشه که برن چن تا اقتصاد دان از آمریکا واروپا بیارن واختیار تام بدن بهشون .والا تا قیام قیامت اگه اقتصاد ما درست نمیشه .
  • ناشناس IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    همه مردم میدانند، که این دولت، مثل دولت های قبل، کاری نمیتواند بکند، واقعا دیگه بریده ایم، خیلی خانواده ها دارند عذاب میکشند، دولت مردان به داد مردم برسید، ازرش پولمون و ببرید بالا،
  • علی ادیبان IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام ایقدر زرنگ‌هستند در همین چند ماه با رها کردن قیمت ها ارز ترجیحی حذف شد رفت همه اینها در لفافه اتفاق افتاده قیپت نان لبنیات و دارو وووووووووو ....وووووو
  • جمشیدی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    عزیزان مبنای محاسبه کالاهای اعلان شده هیچ تطابقی با ارز ترجیحی ندارد بلکه مبنای محاسبه انها ارز نیمایی است لذا حدف ارز ترجیحی بنفع مردم است چون‌ بهانه ای نمیماند واین ماحصل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان میتواند بر حقوق ها منعکس گردد از طرفی اشتباه نکنید سوبسید مواد غذایی نان و جو توسط کشاورزان پرداخت میشود چون قیمت جهانی گندم الان کیلویی ۱۵ هزار تومان است که دولت همین گندم را به نرخ ۵۰۰۰ هزار تومان از کشاورز میخرد پس همین تفاوت توسط کشاورزان جبران میشه نه دولت لذا اقتصاد را بصورت رقابتی ازاد گذاشت تا همه چیز توسط عرضه و تقاضا مشخص بشه و دولت تمام نیرویش را ترمیم حقوق ودریافتی مردم و استخدام و تولید بگذارد
  • محمدولی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    دولت رئیسی کارش درسته. کاش همه دولت های پیشین اینچنین درد مردمو میفهمیدند و اقدام به رفع مشکلات مردم مینمودند. این آقای همتی توی زمان کاریشون چرا اقدام درستی انجام ندادند. حالا شده همه چیز فهم برای دولت و مردم🤔😊
  • احمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    الان اقتصاد کشور معلوم نیست چی به چیه اگه ارز ۴۲۰۰اثرگذاربود قیمتها چند صد برابر نمیشد و نقدینگی هم هیچ تاثیری برآورم ندارد چون ۱۱سال یارانه ثابت گرفتیم پس چرا تورم بیداد کرد یا اینکه معنای کامل تورم فعلا تعریف ناقص دارد بنابراین یارانه نقدی به مردم بهتر است چون هرکس چاله وچوله جداگانه دارد ولی نمایندگان و دیگر گردن کافتان نیازی به حقوق دولت ندارن وگرنه تبلیغات میلیاردی نمی‌کردم بنابراین اینها باید کالای اساسی به جای حقوق بگیرن وزرای استفاده از خودروهای لوکس و خارجی باید مالیات دوبرابر قیمت خودرو سالیانه پرداخت نمایند تا کسریبودجه جبران شود
  • سلیمانی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    جناب اقای دکتر همتی عزیز حرفهای حضرت عالی بسیار متین و مورد قبول اما به عنوان یک شهروند ایرانی سوالی از شما دارم ایا واقعا این عرض ۴۲۰۰۰ریالی که فرمودی نقشی در زندگی مردم داشت یا مستقیما در جیب یک عده دلال و اقازاده ها قرار داشت باید قبول کنی که در دوران ریاست شما خودتان مثل اقای روحانی شنبه متوجه میشدی که چه خبری هست جانم
  • امیر IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    مشکلاتی که این ملت و این دولت دارن دستو پنجه باهاش نرم میکنند همانهایی هست که دولت روحانی و کابینه اش اللخصوص همین آقای همتی باعث و بانی بوجود آمدن این مشکلات هستند حالا چطور نقش دایه دلسوز تر از مادر بازی میکنند و فک میکنند ملت باز فریبشونو میخورند نه آقای همتی این ملت محاکمه ی روحانی شما جهانگیری ظریف و باقی بانیان این مشکلات هستند و بس
  • ع- ت IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    آقای همتی باید بازداشت بشه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    وای خدایی این با چه رویی حرف میزند تمام فلاکت از این نابودها شروع شد چاهی کندند که بیرون امدن از ان را فقط معجزه میخواهد و خودشان‌میدانند چه به سر ملت و دولت های بعد اوردند بخدا شرم برای اقای همتی واژه نامفهومی است کسی که استادش از داشتن چنین شاگردی و چنین افتضاحی بادست او شرم داشت در طی دو سال اخر ریاست روحانی از اصحاب کهف بدتر به سرمان امد خدایی فقط شما سکوت کن سکوت سکوت شرم شرم
  • حسین ثقفی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا دولت می خواد قیمت ارز رو با بازار آزاد تطبیق بده. دولت باید جلوی کسانی که ارز دولتی می گیرند و با مردم دولا پهنا حساب می کنند وایسه اگر دین ندارید آزاده باشید دست از سر این مردم بردارید
  • امین IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    بله یارانه میدم عوضش مرغ کیلویی 100هزارتومان گوشت کیلویی 300 هزار روغن کیلویی 50 هزار و هزاران اجناس دیگه
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    ارزوی همه ملت موفقیت دولت وگشایش اقتصادیست .اماکارسختیه وبااین طرزفکی که حاکم برکشوره هیچ موفقیتی متصورنیست.
  • آتی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    شما رئیس بانک ملی بودی و رییس بانک مرکزی چه گلی به سر مردم و کارمندان زدی غیر از به فکر جیب و پست و مقام بودی
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام جناب رئیسی خودشان کاردان هستند نیاز به تذکر ندارند
  • امیر IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    یکی بره این همتی رو بگیره ارزش پول ملی رو که تا جای ممکن بود آورد پایین حالا میاد به آقای رئیس میگه که چیکار کنه
  • ناصر IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    کل اگر طبیب بودی؛ درد خود دوا میکردی...، خیری از شما به ملت نرسید نتیجش وضع موجوده نه دولت فعلی! از طرفی جواب "نه" از ملت شنیدید، پس بروید با خدای خود خلوت کنید در اموری که هیچگاه آگاه نبودید و نشدید؛ فتوای صد من یه غاز ندهید...فقط سکوت و طلب مغفرت از خدا و این مردم باوفا و نجیب و بســــــــــــــــاز با همه ندانم کاری های شما مسئولین نالایق بی درد!
  • ب ص IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    کالای اساسی کوپنی کنند مثل روغن نان برنج
  • دهک پائین IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام اقای همتی خیلی خوب میدونن که همه ارز4200میرفت توجیب اقای کلیددار ودارودسته اش. قیمتی که ما مردم داریم کالا میخریم ارز24000تومانی هست پس بودونبودش تاثیرچندانی ندارد علم شمااقتصاد دانها هم برای درکوزه خوب است وگرنه توی این 40 سال یه نتیجه ای داشت پس یکباربرای همیشه این تورم راهم به جان میخریم تاازشرعلم اقتصاد دانها راحت شویم.یاحق
  • خسرو IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    ارز ۴۲۰۰ برای آرد و دارو و روغن و نهاده های دامی که برای گوشت است و شامل تمام اقلام خوراکی مردم نمیشود و برای این چند قلم هم میشود کوپن و یا از طریق دیگری کمک کرد پس همه چیز را به این ارز تسری ندهید
  • مسعود IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    این ارز ۴۲۰۰ کل مملکت رو بهم زده و قیمت ها به نظر من با ارز ۲۰ تومنی هست الان تو بازار عرضه میشه همون بهتر که یه باره با ارز ۲۷تومنی عرضه بشه ولی ارز به نام ملت به کام آقازاده هامون نشه
  • زاپاتا US ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    حذف 4200 هم یه ترفندجدید برای خالی کردن جیب مردمه ، وعده حمایت از اقشار کم درآمد هم یه جوکه . نهایت ماهی چهل و پنج تومن دیگه بزارن رو یارانشون اما در عوض از همون روز اول ۴۵۰۰۰ به هزینه روزانه خانوارها افزوده میشه
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    ارز ۴۲۰۰ تومان چه سودی برای مردم داشته سودش فقط به جیب کسانی میره که کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور میکنند و با ارز آزاد به دست مردم میدهند الان هم کسانی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان مخالف هستن که نانشان اجر میشود وگرنه دلسوز مردم نیستن اقای همتی اگر دلسوز بودی زمانی رئیس بانک مرکزی بودی نمیگذاشتی تورم اینجوری مردم را از پای در بیاورد حالا اقای رئیسی رئیس جمهور عزیز میخواد به داد مردم برسد چوب لای چرخ میگذارن و هشدار میدهند
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    آیت الله رئیسی خود گوشی تلفنش موقع تماس درانتظار یاپشت خط.هشدارفعال است.دیگه نیازی به راهنما ندارد. ولی اما جناب آقای همتی ایکاش زمان پست مقام در دوران دولت،ذلت خود به هشدارهای مکرر بیشتر توجه میکردی تا هشداردهنده باشی. خداوندمتعال ازعُمرشما بکاهد برعُمر آیت الله رئیسی بیافزاید.خداوند آیت الله رئیسی را دردیقه ای نود نازل کرد وبه دادمردم رسید.والا تازه جنابعالی آنچه را که ظلم ستم بود برسَرمردم کوتاهی نکردید هیچ ادعای ریاست جمهوری نیز فغان میکردید.به فرض مثال جای خیس کردنتون هیچ چای شیرین هم میخواستید.خداوند عُمری اذت به سیداولادپیامبراکرم (ص) علیه وآله وصعلم عطا کنه.چگونه میتواند اینهمه بی عدالتی را به راه راست هدایت کند. شمابجای هشدار سراغ یک فرغون رفته وبا پراید روی ترازو بگذارسپس بجای هشدار یه دو دوتاچهارتاحساب کن وسپس قضاوت کن. شمابجای هشدار سراغ اون حلقه زنجیرو پاره کنید بلکه اون ریل تندرو ازمدارخاج بشه،دولاراز50تومان بالانره.آیا یک شخص اینهمه گزینه نیازبه هزاران هشدار داره. چگونه تصمیم گرفته باشه که خودشو هشداردهنده قراربده.نکنه مثال کبک که سرشو تا تعح میکنه به برف بعدا..........
  • سجاد IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    با درود ، آقای همتی و عزیزان دیگری که فقط میگید اقتصاد خوندیم و تنها نظرتون اینه که این ارز بمونه آیا میدونید چی به سر تولید کننده آورده و چه مسئله های زیان باری و نا به سامان آور و چه اختلاس های که خود دولت قبل اعتراف کردن از زیر سر این ارز ویران کننده بود ؟! ۱. تولید کننده که قدرت تولید نهاده دامی داشت قدرت مقابله با وارد کننده نهاده دامی اونم با ارز ۴۲۰۰ رو از دست داد و چند صد کارگر بیکار و چندین کارخونه و شرکت تولید کننده تملیکی بانکها شدن ۲. با وجود دادن و داشتن مجوزهای وارد کردن هر گونه مواد غذایی تجهیزات پزشکی و دارو این باعث شد خیییلی از وارد کنندها خویه گرگ بگیرند و اختلاس و سواستفاده کنند نمونه های زیادی وجود داره که با نام بردنشون و جمع‌آوری مدارک و اسناد خیانت هایشان کوهی از اسناد شکل میگیره از معاونین گرفته تا کارمندان و مدیران . ۳. با حذف اختصاصی این ارز برای اقلام بی نیاز یا محدود کردن آن میتونیم قیمت ها را حقیقی و رو به پایین هدایت کنیم و در نتیجه از وارد کردن بی رویه و به باد دادن ارز کشور جلوگیری کرد .
  • Siy DE ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای همتی شما کسی نیستی که در جریان انتخابات داد میزدی ارز 4200 رانت و فساد میاره چون رای گیری به نفع شما نشد رنگ عوض کردی
  • اسلام IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    دلش خوشه ها بگو دیگه چیرو گرون نکردین تموم تورما دوره خودش انجام شد
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    این دولت خودش هم متوجه نیست و سواد و تجربه آنرا هم ندارد که اگر ارز 4200 تومان را بردارد قیمت مرغ بالای 120000تومان قیمت گوشت قرمز بالای 350000 تومان قیمت تخم مرغ بالای 80000تومان خواهد بود مسئله را نمی توانید حل کنید زود سراغ پاک کردن صورت مسئله میروید در حال حاضر اگر از نظریات آقای همتی استفاده نکنید جز به بیراهه رفتن و معیشت مردم را خراب کردن چیزی نصیب این ملت نخواهد شد
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    شما که به دلیل عدم کنترل قیمتها سراغ برداشتن ارز 4200تومان میروید مطمئن باشید با ارز آزاد هم قادر به کنترل قیمتها نخواهید بود بیشتر هدفتان از برداشتن ارز 4200 تومان تامین کسری بودجه از محل تفاوت نرخ ارز میباشد اما به قیمت بدبخت کردن ملت خدا عاقبت این تصمیم گیری ها را ختم به خیر کند و شر مسببان آنرا از سر مردم کم کند آمین
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای همتی که خود در زمان دو سال رئیس بانک مرکزی بودنش دلار از3700تومان به 30000تومان به دستور رئیس جمهور وقت را رسانند باید محاکمه شوند نه اینکه احضار نظر کنند
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    خدا بخیر کند ارز ۴۲۰۰ حذف بشه قیمتها به کجا دیگه میرسد بدبخت تراز این که هست میشیم ، خودشون میخواهند تیشه به ریشه خودشان بزنند نمیدونم از جهل هست یا قصد دیگری در سر...
  • ناصری عبدالکریم IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    نظرحقیراین است که همه چیزآزادباشدولی یارانه همه توجیب مردم تزریق شود دزدی وغارت بیت المال کم خواهدشد‌یک کمیته ای بخواهدوام بگیرد ضامن میخواهند یک نفرپولدارباضامن میلیاردی به جیب میزند اختلاس میگویند ولی یک نفرهزارتومن دیرکنددزدی میگویند
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    دولت از نظر اقتصادی بیمار است و برای بهبودیش اعتقاد به دکتر ندارد.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    پناه میبرم به خداوند عالمیان از شر گرانی فقر نکبت ذلت نادانی حماقت واز شر نامردان
  • امید IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    اینم 7 سال دیگه ریس جمهورمون میشه، حالا لبین
  • حمید IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    مشکل اینجاست که تا طلا و دلار میره بالا قیمت همه چی میره بالا حتی اونایی که ربطی به دلار و طلا ندارن مقصر دولت که جلو ملت و نمیگیره اونایی که از پیش خودشون قیمت گذاری میکنن گرون فروشی میکنن
  • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    انشالله سری بعد به جناب همتی رای میدهبم
  • حسن IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    این عزیزان که این‌قدر توصیه میکنن زمانی مملکت دست شمابودکه فاتحه مملکت روخوندین وحالاهم احتمالاچون هنوزخودتون سرکارهستین وارز۴۲۰۰دیگه به جیبتون نمیره ناراحت هستین
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمیشود ولی به کسی و یا ارگانی هم داده نمیشود و یعنی آرام آرام بدون اینکه کسی متوجه شود حذف میشود فقط شک روانی حذف میشود و گرانیهای وحشتناک متعاقب آن به سراغ جیب مردم میرود. امیدوارم این مطلب را تا سال اینده به یاد داشته باشید🙏
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای رییسی هرچه زودتر برای گرانی ومشکلات مردم فکری کنید وگرنه اعتماد مردم درحال آب شدن هست.
  • محسن IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    ضمن احترام به نظرات هموطنان گرامی. اول اینکه فعلا خبری از حذف ارز نیست و داستانش تموم شد. دوم رئیس جمهور در همه دوره آه خودش تیم اقتصادی داره و هر چیزی که عنوان میشه با توجه به نظرات تیم اقتصادی تصمیم گیری میشه. و عن آن کردن مسائل اقتصادی تا تصمیم گیری بشه زمان‌بره. در آخر از قدیم گفتن کچل اگه دوا داره سر خودش درمون می‌کرد. همتی اگه سواد و تیم اقتصادی داشت زمان خودش اقدام موثر می‌کرد. حالا هم نیاز به هشدار ایشون نیست.
  • عبدلباسط IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    اقای همتی کجا بودی مگه قبلا رئیس بانک مرکزی نبودی دیدیم چه گلی برسر ما اوردی نمیخواد دیگر آتش روشن کنی
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    دلمون خوش بود(به وعده ها، قول ها، قسم هاو... و...دولت سیزدهم که ضرب العجلی تورم. گرانی ومشکلات عدیده راازبین خواهدبود.... اما.... اما همچنان چشم انتظاریم وهمچنان گرانی بیدادمیکند حتی بدترازقبل)پس کدام دولت مقصره؟؟؟؟ نکندمامردم معمولی؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    ایشون میترسه دست شون از بیت المال قطع بشه امثال ایشون باید محاکمه بشوند ارز ۴۲۰۰ از اول به خاطر دزدی طراحی شده بود
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    در زمان دولت قبلی هم بودی که این وضعیت رو بوجود آوردین حالا چی شده چی انتظاری داری جناب حالا حالا ها کارداره تا این وضعیت تکونی بخوره حتی
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    حاکم ناشناس گفته است.در زمان حاکمیت من تمام فاکتورهای برداشت ورود وخروج منابع ومعدنها ودیگر چیزهای مربوط آن را از کسانی که قبل درآنجا سرور بوده اند حداقل تا 50سال قبل را خواهد خواست وآنان موظفند از زیر سنگ هم شده به درستی وبدونه هیچ تقلبی آن را ارایه دهندوگرنه گران برایشان تمام میشود.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    حاکم ناشناس گفته است .در زمان حاکمیت من بانکها ومراگز پول فقط برای نگهداری پول مردم وسود دهی به آنان و وام دستی از مبالغ جمع شده مردم مورد استفاده قرار میگیرد.ودرصدی از سود راهم باید به حساب عمومی حاکم ناشناس واریز کند. .وهرکسی بدونه هیچ ضامنی با داشتن فقط  یک حساب در آنجا میتواند تایک سقف معینی وام با بهره خیلی کم بدونه چون وچرا دریافت کند.و وام های دیگر از طرف خود حاکم ناشناس پرداخت میشود.وتخطی در این امر حتی نارضایتی از یک فرد با اشدترین مجازات همراه خواهد بود.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    شما اگه اقتصاد می فهمیدی اون موقع که رئیس بودی مملکتو به این وضعیت نمی انداختی
  • امیر علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای همتی کاملا درست میگن
  • محمد IN ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    راننده اسنپم و این یعنی فشار روی من زیاده یا توجه به اینکه متاهلم زیادترم هست آقای همتی مگر تا الان با ارز ۴۲۰۰ مایحتاج مردم تامین می‌شده که الان نگران حذف آن شدید؟قیمت مایحتاج سال ۹۶ با دلار آن زمان و یک نسبت تناسب ساده به ما میفهماند که همه ی مایحتاج عمده مردم با دلار ۲۵ و ۳۰ تومان داخل بازار موجود است نه ۴۲۰۰.این ارز فقط باعث رانت و فساد شده پس حذف آن هیچ فشاری روی ما مردم عادی نمی‌آورد و فشار روی دزدها است که دادشان درآمده.در ضمن اگر بلدید در زمان خودتان میخواست کار را درست کنید.
  • ملت IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    چیزی که دراین چندین سال بر ملت وارد شده سال بسال گرانی بوده که مستمرا" ایجاد شده وارز دولتی نیمایی وووو....هر نوعش چیزی دست ملت نبوده وگیرنده ورانت خوارانش خود دولتیها وایل وتبارشون بوده،حالا فقط گرامیهاش مال ملت بدبخت ایران نابودشدست.
  • خودتی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    فکر کنم اگر مرد باشه با مابه التفاوت قیمت چاله های ایجاد شده شما که از بیت المال در حسابها و سهامهای شخصی تان قرار داده اید را پر کن واگر هم نباشد که معلوم است اوضاع همچنان بر مدار روحانی و هیات همراهش می‌چرخد. مهم داشتن مردانگی و نداشتن آن است که در دولت قبل نبود و این دولت هم هنوز خبری نیست.
  • خودتی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    فکر کنم اگر مرد باشه با مابه التفاوت قیمت چاله های ایجاد شده شما که از بیت المال در حسابها و سهامهای شخصی تان قرار داده اید را پر کن واگر هم نباشد که معلوم است اوضاع همچنان بر مدار روحانی و هیات همراهش می‌چرخد و فرق نمیکنم سر خر دست که باشد. مهم داشتن مردانگی ونداشتن آن است که در دولت قبل نبود و این دولت هم هنوز خبری نیست.
  • امیری IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    رانتخورا حق اظهار نظر ندارند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    یعنی این چند هه گرانی ها بخاطر کرونا بوده نویسنده این مقاله یا خیلی بی سواده یا ملتو اسکل فرض کرده، که دراین صورت باید گفت خودتی.
  • پیام یک معلم بازنشسته IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    با سلام خدمت آقای رئیس‌جمهور محترم .در یک ماه اخیر گرانی کالاهای مصرفی مردم بیداد می‌کند. خواهشا بااین گرانی‌ها قاطعانه برخورد کنید .
  • رضا IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    بنده با نظر آقای همتی موافقم . باید قیمتها معلوم شود بعد عرض ۴۲۰۰ تومان حذف شود.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    آفرین آقای همتی . بهتر هست جناب آقای رئیسی و تیم اقتصادی حواسشان جمع باشد، حذف ارز ۴۲۰۰تومانی ،کاری بسیار خطرناک می باشد. فعلا به بازگرداندن پول‌های بلوکه شده و فروش نفت ،مسائل برجام ،باشید .لطفا