به گزارش صدای بورس، در دیدار هیئت هندی با جمعی از مدیران گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور داشتند چگونگی روند همکاریها در راستای نیل به اهداف مشترک راهبردی در خصوص توسعه کریدور ترانزیتی شمال - جنوب با توجه به پتانسیلهای موجود در بندر چابهار، مشارکت در سرمایه گذاری بین کشتیرانی و طرف هندی در زمینه اسکراپ یارد و ساخت کانتینر و همچنین سایر امکانات و ظرفیتهای طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این دیدار طرفین ابراز امیدواری کردند که با توجه به وجود منافع مشترک در گسترش روابط و همکاریهای فی مابین، اهتمام ویژه بر رفع مشکلات موجود و سرعت بخشیدن به اهداف از پیش برنامه ریزی شده داشته باشند.
همچنین مرتفع ساختن موانع موجود در برخی از بنادر کشور هند که امور ترمینال داری آن توسط بخش خصوصی انجام میشود، مورد تأکید ویژه قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: هندیها از چه مسیری چابهار را دور زدند؟
در این دیدار امید گلزاری معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی این شرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در توسعه سواحل مکران و به ویژه بندر چابهار، با اشاره به اقدامات راهبردی که توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون و به ویژه در سه ماه اخیر در بندر چابهار صورت پذیرفته، اظهار داشت: قطعاً با اهتمام و اراده طرفین و با ظرفیت سازی مناسب و فعال کردن کریدور شمال- جنوب، میتوان ساختار و ماهیت حمل و نقل را دگرگون کرد به گونهای که همگان شاهد دستاورد چشمگیر این اقدام با مسیری ایمن، هزینهای پایین و زمان اندک باشند.
به گزارش مهر، لازم به توضیح است که شرکت IPGL هند، اپراتور و بهره بردار خارجی بندر چابهار است و این بندر با توجه به موقعیت استراتژیکی که در مبادلات تجاری ایران دارد، در شرایط کنونی میتواند بیش از هر زمان دیگری در اقتصاد کشور نقش آفرینی کند.
همچنین این بندر به واسطه برخورداری از عمق مناسب، میتواند با کمترین هزینه و با تجهیزات لازم، پذیرای انواع شناورها به خصوص شناورهای اقیانوس پیما و کانتینربر باشد و به دلیل اهمیت سوق الجیشی، این بندر میتواند وابستگی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس را کاهش دهد.
نظر شما