سقوط قیمت مسکن قطعی است؟

آخرین گزارش رسمی دولت از رشد مصالح ساختمانی خبر می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، در سال ۱۴۰۱ شاهد ریزش قیمت مسکن خواهیم بود؛ آن هم در شرایطی که قیمت مسکن تابع چهار پارامتر قیمت زمین، قیمت مصالح، قیمت عوارض شهرداری و قیمت نیروی کار است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هر ۴ عامل، شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم.

براساس گزارش مرکز آمار ایران مربوط به پاییز ۱۴۰۰، سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید درجه یک ۷.۹ درصد، ماسه شسته ۲۹.۶ درصد، آجر ماشینی سوراخدار سفید ۸.۱ درصد، تیرآهن نمره ۱۴ حدود ۹.۴ درصد، میلگرد ساده نمره ۱۸ و کمتر ۶ درصد، سیمان پرتلند تیپ دو ۷.۱ درصد و گچ ۵.۷ درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

اگرچه هنوز آمار رسمی‌ای درباره قیمت مصالح ساختمانی منتشر نشده، اما روایت سازندگان مسکن، از ادامه رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی ۱۴۰۰ حکایت دارد. بر همین اساس، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرده؛ افزایش قیمت میلیگرد به کیلویی ۱۷ هزار تومان و همچنین قیمت فولاد و سیمان با رشد چند برابری باعث شده که هزینه تمام شده ساخت مسکن افزایش یابد و همین امر خود در آینده بازار ساخت وساز مسکن تاثیر گذار خواهد شد.


بیشتر بخوانید: کرکره بازار مسکن، نیمه باز است


سعید آسویار، کارشناس بازار مسکن نیز با اشاره به رشد تا ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته تاکید کرده؛ کسانی که در اواخر سال گذشته اقدام به خرید مسکن کردند، به نظر من برنده شدند؛ چرا که قیمت تمام شده ساخت در سال جاری افزایش می‌یابد.

آسویار بیان کرده؛ قیمت مصالح ساختمانی ۵۰ درصد و عوارض شهرداری ۴۰ درصد افزایش یافته است. زمین شهری قابل ساخت نیز وجود ندارد. بنابراین قیمت زمین بالا می‌رود. نرخ دستمزد هم در ظاهر ۵۷ درصد رشد داشته اما عملا وقتی وارد نیروی کار می‌شود به ۷۰ تا ۱۰۰ درصد می‌رسد؛ زیرا سازنده‌ای که به طور مثال ۱۰۰ نفر پرسنل در پروژه خود دارد در مواقع بیکاری و بارندگی باید دستمزد بدهد.

به گزارش خبرآنلاین، وی در تشریح وضعیت بازار ساخت و ساز در اواخر سال گذشته گفته؛ از نیمه دوم اسفندماه، دلالان آهن، کاشی، ‌سرامیک و به طور کلی مصالح ساختمانی از فروش خودداری می‌کردند؛ زیرا اگر می‌فروختند باید در اردیبهشت با قیمت‌های بالاتری همان کالاها را می‌خریدند.

کد خبر 450382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    8 6
    با بررسی سه سال گذشته خرید و فروش در تهران و شهرهای دیگر میتوان بطور قطع به یقین گفت که رکود سنگین مسکن و در امتداد آن ریزش شدید قیمتها آغاز خواهد شد مردم عادی گول دلالان این بازار را نخورند اونا در طول سه چهار سال گذشته با خرید و دست بدست کردن بین‌الدلالین اًتار مخربی در افزایش قیمتها داشتند الان هم با جو روانی قصد فروش واحدهایی رو دارند که احتکار کرده اند از ترس ریزش قیمتها و ترس از پرداخت مالیات بر واحدهای خالی در صدد خروج از بازار مسکن هستند که هوشیاری مردم بسیار اثر گذار خواهد بود
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 1
    پس وقتی حقوق کارگران ۵۰ درصد بالا میرود مسکن هم بالا میرود چطور وزیر مسکن میگوید مسکن ارزان میشود
  • علیرضا US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 1
    قیمت مسکن شهری آنقدر با نرخ دلار بالا رفته که خانواده های مصرف کننده مسکن سالها از خرید مسکن جا مانده اند ، حالا شما از افزایش قیمت مصالح صحبت کن ، نتیجه ، رکود سنگین ، و درواقع دیگر مسکن شهری از خریدو فروش خارج خواهد شد و کرایه و رهن غالب میشود
  • مریم IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 2
    این اظهار نظرهای شکمی رو باور نکنید که زمین نیست فقط برای سود خودشونه تورم = رکود
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    1 0
    دارو ها تو نخوردی یا مواد مصرفی اشکال داشت .
  • علی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 2
    شتر در خواب ببیند پنبه دانه
  • ایرانی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    بر دروغ گو لعنت
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    متاسفانه با گفتن حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه و امسال با این وضع مزد مصالح مثل همیشه شاهد افزایش قیمت حتی بیشتر از قبل اپارتمان خواهیم بود بخصوص در شهرهای بزرگ. هیچکس در واقع امکان پراید ٢٠٠میلیونی در ذهنش نمیگنجید اما شد! حالا هم مسکن همینطور میشود و میبینیم که چگونه معامله هم خواهد شد . ثروتمند که کمتر از سود قبلی نمیفروشه چون عمدتا نیازی نداره صبر میکنه بعد از سه ماه چهارماه ٦ماه با انفجار تقاضا با قیمت چند برابری میفروشه و خریدار هم هست !
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    چند ساله این حرف را میگن 4 سال پیش با 200 میلیون یه 60 متری میشد تو پیروزی خرید الان همونو باید 370 میلیون رهن کنید
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    گفتن حکم تخلیه ندین خیلی از مالک ها ترسیدن و از اجاره دادن واحد صرف نظر کردن فایل اجاره کم شد و قیمت ها رفت بالا .... گفتن مالیات کرایه خونه همین حرف پارسال 50 درصد گذاشت روکرایه ها امسال هم که کرونا تموم شده بود خسروی دوباره یه حرفی زد که کرایه ها بالاتر بره چی گفته بود حالا: مالکان حق دریافت حکم تخلیه را ندارند یعنی دوباره خیلی ها خونه اجاره ندن تا به مشکل قضایی نخورن
  • طالع IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    تقاضا یک میلیون و دویست هزار واحد در سال صدور پروانه ساخت کمتر از ششصد هزار واحد درسال که از این تعداد کمتر از دویست هزار پروانه منجر به ساخت میشود و نصف این عرضه میشود حالا شما حساب کن چطور میخواد ریزش کنه از متری یک ونیم میلیون هی گفتین ریزش نخریدیم الان متری بالای ده تومن فقط رهنش میشه