اپراتورهای مجازی به آخرخط رسیدند؟

چند سالی است که اپراتورهای مجازی توانسته‌اند مجوز ورود به بازار اپراتورها را دریافت کنند؛ اما تعداد کمی از آن‌ها عملیاتی شده‌اند و سیم‌کارت‌های‌ خود را به دست مصرف‌کنندگان رسانده‌اند.

به گزارش صدای بورس، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، از علاقه‌مندان دریافت مجوز برای فعالیت به عنوان اپراتورهای مجازی به مشترکان هستند. آنها نقش پررنگی در این زمینه ایفا کرده‌اند و امیدوار بودند تا بتوانند سیم‌کارت خود را روانه بازار کنند.

مجوز ارائه اپراتورهای مجازی (MVNO) در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شد. علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وقت، اعلام کرد که تعداد مشترکان شبکه MVNO کشور در بازه ۱۰ ساله به ۱۲ میلیون مشترک می‌رسد. این عدد بالغ بر ۱۵ درصد مشترکان تلفن‌همراه کشور است.

اما پس از گذشت بیش از شش سال از آن روزها ، بررسی‌ها نشان می‌دهد سه اپراتور اصلی تلفن‌همراه در کشور همچنان حاکمان بلامنازع این بازار به شمار می‌آیند. بسیاری از افراد جامعه هنوز جز همراه اول، ایرانسل و رایتل سیم‌کارت دیگری را به رسمیت نمی‌شناسند و به طور کل با واژه اپراتور مجازی غریبه هستند. اما علت این موضوع چیست و چرا اپراتورهای مجازی نتوانستند سهم قابل قبولی از بازار سیم‌کارت‌ها را تصاحب کنند؟

بازاری که اشباع شده بود

شاهین شیرمحمدی، کارشناس شبکه‌های مخابراتی درپاسخ به این پرسش ، می‌گوید: زمانی که سیم‌کارت‌های MVNO اجازه فعالیت در کشور گرفتند، این بازار اشباع شد و دیگر ظرفیتی برای ورود اپراتور جدید وجود نداشت.

او ادامه می‌دهد: حتی سال‌ها قبل از آن نیز بازار توسط دو اپراتور بزرگ کشور یعنی همراه اول و ایرانسل تصاحب شده بود. اپراتور رایتل نیز جای چندانی در این بازار نداشت. باتوجه به وابستگی آن به دولت و سازمان تامین اجتماعی اما توانست سهمی هرچند ناچیز را به خود اختصاص دهد. حالا حدود سه درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است.


  • بیشتر بخوانید:

وزیر ارتباطات: پهنای باند اینترنت را کاهش ندادیم


بازار رقابتی نیست

شیرمحمدی می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین موانعی که باعث جذب نشدن مشترک توسط MVNOها شد، نبود فضای رقابتی در این بازار است. به طوریکه سیم‌کارت‌های جدید هیچ خدمات و مزیت جدیدی نسبت به سیم‌کارت‌های قدیمی ندارند و به همین دلیل مشترکان دلیلی برای خرید سیم‌کارت MVNO نمی‌بینند.

این کارشناس اضافه می‌کند: وجود قوانین دست‌وپاگیر نیز بر این موضوع تاثیرگذار است. هنگامی که در بحث تعرفه‌گذاری خدمات، سازمان تنظیم مقررات کف و سقف نرخ‌ها را تعیین می‌کند، مسلم است که رقابتی صورت نمی‌گیرد و بازار در دست قدرتمندان این بخش، یعنی سه اپراتور اصلی قرار می‌گیرد.

او اضافه می‌کند: از سوی دیگر خدمات جدیدی وجود ندارد که مجوز آن صادر شده باشد و سه اپراتور اصلی آن را ارائه ندهند. در نتیجه مجازی‌ها نمی‌توانند سرویس‌های منحصربه ‌فردی ارایه دهند تا مشترکان را با این هدف جذب خود کنند.

انصراف اپراتورهای مجازی از ارائه خدمات

او با بیان اینکه بیش از ۲۴ شرکت موفق به دریافت پروانه MVNO شدند، می‌گوید: هم‌اکنون کمتر از نیمی از این تعداد، خدمات ارائه می‌دهند و بیشتر آن‌ها یا از ارائه خدمات در همان ابتدای راه منصرف شدند یا به علت توانایی نداشتن در جذب مشترک، خدمات خود را متوقف کردند.

شیرمحمدی ادامه می‌دهد: البته بعضی از این اپراتورها توانستند به مرحله خدمات‌دهی برسند. از میان آن‌ها تعدادی به ارائه خدمات منطقه‌ای و استانی مشغولند و به طور سراسری در کشور خدمات ارایه نمی‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، MVNO به اپراتوری گفته می‌شود که خدمات خود را با امضای قرار دادای جهت استفاده از سیستم‌های زیرساختی اپراتورهای دیگر، به مشترکان خود ارائه می‌دهد و به طور عامیانه از سخت‌افزار اپراتورهای دیگر جهت ارائه خدمات نرم‌افزاری خود استفاده می‌کند.

کد خبر 452355

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ادبیات ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها باید تغییر کند

    مدیرعامل فرابورس ایران در رویداد ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود:

    ادبیات ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها باید تغییر کند

    مدیرعامل فرابورس ایران عصر دیروز در رویداد ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود به چالش‌هایی که در زمینه ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها وجود دارد، پرداخت. او آخرین وضعیت عرضه اولیه سهام تپسی را تشریح و از اقدامات فرابورس ایران در زمینه تامین مالی استارتاپ‌ها صحبت کرد.

  • لزوم اصلاح ساختار تامین اجتماعی

    لزوم اصلاح ساختار تامین اجتماعی

    در برخی صندوق های نوظهور از قبیل صندوق ملی تامین اجتماعی چین National Council for Social Security Fund (NCFFs)، رویه های جدیدتری نیز بکار گرفته شده است. در این صندوق که از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز به فعالیت کرده و ارزش دارایی های تحت مدیریت آن ۴۴۷ میلیارد دلار برآورد می شود، سرمایه گذاری مستقیم (حضور در بازار اولیه و راه اندازی کسب و کار) به همراه تخصیص ۱۰ درصد از سهام شرکت های دولتی به صندوق به چشم می خورد که نتیجه آن بازدهی ۱۵.۸ درصدی صندوق مذکور در سال ۲۰۲۰ میلادی است (که در نوع خود بسیار جالب است).

  • بازاری با این همه پتانسیل اما غیر قابل اعتماد

    بازاری با این همه پتانسیل اما غیر قابل اعتماد

    به نظر می‌رسد اولین و مهم‌ترین راهکاری که برای ورود مردم به بازار می‌توان یافت، بحث آموزش و شناخت بازار سهام به قشرهای تحصیل‌ کرده است که البته باید به تدریج اتفاق افتاده و تعمیق پیدا کند.

  • نگاهی به عملکرد رایتل در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱/ جهش رایتل در بهار

    نگاهی به عملکرد رایتل در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱/ جهش رایتل در بهار

    شرکت خدمات ارتباطی رایتل در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ که با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده‌است، با وجود پیچیده‌ترین شرایط تحریم‌های ظالمانه با تکیه بر نیروهای متخصص شرکت، دانش بومی و توانمندی داخلی کشور، در صنعت فن محور و دانش بنیان ارتباطات، از نظر شاخص‌های عملیاتی، تولیدی و درآمدی جهش خیره‌کننده‌ای را ثبت کرد و درآمد خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته ارتقا بخشید. این بهبود عملکرد علی‌رغم کاهش شدید محدودیت‌های کرونایی و فعالیت حضوری مراکز آموزشی و دانشگاهی نشان از ثمربخشی پروژه‌های توسعه رایتل دارد.

  • هدیه رایتل به خبرنگاران ۲۰۰ گیگابایت اینترنت

    هدیه رایتل به خبرنگاران ۲۰۰ گیگابایت اینترنت

    رایتل ۲۰۰ گیگابایت اینترنت یک‌ساله به فعالان عرصه رسانه، هدیه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =