مالیات بر تراکنش‌ها عملیاتی می‌شود/ قانونی که روی زمین مانده بود

دریافت مالیات از دستگاه‌های پوز و حساب‌های بانکی موضوع جنجالی این روزهای جامعه شده به همین خاطر سازمان امور مالیاتی در این‌باره شفاف‌سازی کرده است.

صدای بورس- میثم قریشی؛ امیرحسین سید صالحی، عضو اسبق شورای عالی مالیاتی گفت: با توجه به اینکه در گذشته سازمان امور مالیاتی به اطلاعات تراکنش‌های بانکی و خرید و فروش مودیان دسترسی نداشت، نمی‌توانست به درستی مالیات‌ستانی انجام دهد اما در حال حاضر با توجه به استفاده مودیان از دستگاه پوز برای انجام معاملات خود، سازمان می‌تواند شواهدی از درآمد کسبه داشته باشد. البته این را نباید به عنوان تنها عامل شناسایی در نظر گرفت.

عضو سابق شورای عالی مالیاتی افزود: امسال سازمان امور مالیاتی با دسترسی به حساب اشخاص، تراکنش‌های بانکی افراد و با توجه به طرح جامع مالیاتی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اطلاعات خرید و فروش افراد را به دست آورده و سقف جدید ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش را برای مالیات‌های مقطوع تعیین کرده است. یعنی فروش ریالی تمام اقلام سطح‌بندی شده است و تا ۱ میلیارد تومان، سه برابر مالیات سال قبل یا ۵ میلیون تومان، از ۱ تا ۳ میلیارد تومان، سه برابر مالیات سال قبل یا ۱۰ میلیون تومان مالیات و از ۳ تا ۴.۸۰۰ میلیارد تومان، سه برابر مالیات سال قبل یا ۱۵ میلیون تومان، هر کدام بیشتر باشد مالیات دریافت می‌شود. وی تصریح کرد: مودیان می‌توانند از فرم تبصره ۱۰۰ (مالیات مقطوع) استفاده و مالیات خود را بر اساس شاخص تعیین شده توسط امور مالیاتی پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید:

جزئیات برنامه دولت و بانک مرکزی برای مهار تورم


با توجه به اطلاعات مودی مالیاتی در سامانه موضوع ماده ۱۶۹ و انتخاب مالیات مقطوع توسط مردم، سامانه میزان مالیات را حساب می‌کند و به افراد اطلاع می‌دهد اما اگر مودی به این مالیات اعتراض داشته باشد، می‌تواند از سیستم خارج شود و نسبت به تسلیم اظهارنامه خود اقدام کند.

نکته‌ای که مودیان باید به آن دقت داشته باشند، این است که یا باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم، یا فرم تبصره ۱۰۰ را پر کنند و مالیات مقطوع را بپذیرند در غیر این صورت طبق ماده ۱۹۲ مالیات‌های مستقیم، مشمول ۳۰ درصد جریمه می‌شوند.

کد خبر 453250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =