تمرکز «تملت» بر جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز 

شرکت تامین سرمایه بانک ملت اواخر سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بازار سرمایه ایران آغاز کرد. در حال حاضر پنج صندوق سرمایه‌گذاری صندوق آتیه ملت،  صندوق اندوخته ملت، صندوق اوج ملت، صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت و صندوق افق ملت در این مجموعه مشغول ‌به فعالیت هستند.  صندوق‌های اوج ملت، آتیه ملت و اندوخته ملت این مجموعه که از نوع با درآمد ثابت هستند و برای مشتریان ریسک‌گریز طراحی شده‌اند، در یک سال گذشته به ترتیب بازده ۲۰، ۱۸ و ۱۷ درصدی داشتند.

به گزارش صدای بورس شرکت تامین سرمایه بانک ملت پس از اخذ مجوزهای لازم، اواخر سال ۱۳۸۹ فعالیت خودش را به‌صورت رسمی در بازار سرمایه ایران آغاز کرد. در حال حاضر پنج صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول‌به فعالیت هستند که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها خواهیم داشت...

صندوق آتیه ملت
نخستین‌ صندوق‌ شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، در مردادماه ۱۳۹۰، آغاز به کار کرد. مدیران آتیه ملت، ۵۶ درصد از پرتفوی صندوق را به بازار بدهی اختصاص داده و باقی را صرف خرید سهام مستعد و سایر دارایی‌ها کرده‌اند و حاصل این استراتژی، کسب حدود ۱۸ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر بوده است؛ این سطح از بازدهی معادل سود سپرده بانکی و در سطح عملکرد بسیاری دیگر از صندوق‌های با درآمد ثابت بازار بوده است. بررسی روند تغییر خالص ارزش دارایی‌های این صندوق حاکی از افتی ۶۰ درصدی در یک‌سال گذشته است.

صندوق اندوخته ملت
اندکی بعد، دومین صندوقِ این شرکت با نام اندوخته ملت و باز هم در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با افتی ۴۴ درصدی، به حدود ۲۴۵۰ میلیارد ریال رسیده است. ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت سبب شده تا تنها ۱۰ درصد دارایی صندوق، به بازار سهام اختصاص یابد و باقی در قالب سپرده بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر حدود ۱۷ درصد بازدهی محقق ساخته است.

صندوق اوج ملت
مدیران تأمین سرمایه بانک ملت، تمرکز ویژه‌ای بر جذب مشتریان محتاط و ریسک‌گریز داشته‌اند و از همین‌رو، سومین صندوق این شرکت، باز هم از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت بود. خالص ارزش دارایی‌های صندوق در یک‌سال گذشته با جهشی ۱۰۶ درصدی، به حدود ۱۵۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. مدیران صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را به میزان ۵/۴۹ و ۴۴ درصد به ترتیب در بازار بدهی و سپرده بانکی داشته‌اند و حاصل این استراتژی هم کسب بازدهی حدود ۲۰ درصدی در یک‌سال گذشته بوده که این نرخ در شرایط فعلی، بالاتر از بازدهی سالانه بسیاری از صندوق‌های مشابه است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت
اسفندماه ۱۳۹۴ چهارمین صندوق این شرکت در گروه صندوق‌های بازارگردانی، شروع به کار کرد. سهام موضوع بازارگردانی این صندوق، بانک ملت، ‌ بیمه ما، واسپاری ملت، به‌پرداخت ملت، صندوق افق ملت و تامین سرمایه بانک ملت است. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته تغییری ۲۸ درصدی داشته و در محدوده ۶۲۰۰۰ میلیارد ریال در نوسان است.

صندوق افق ملت
خردادماه سال ۱۳۹۷، پنجمین صندوقِ این شرکت، این ‌بار اما در گروه صندوق‌های سهامی قابل‌معامله، پای به میدان فعالیت گذاشت. خالص ارزش دارایی‌های صندوق افق ملت در یک‌سال گذشته، با افتی حدود ۱۳ درصدی، اندکی بالاتر از ۳۸۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۹۵ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» داشته است. گرچه همسو با رکود بازار سهام، بازدهی سالانه این صندوق و بسیاری دیگر از صندوق‌های سهامی و مختلط نیز افت محسوسی را تجربه کرد اما در افقی بلندمدت، مدیران صندوق موفق به خلق ۱۳۲۵ درصد بازدهی مرکب در حدود چهار سال فعالیت خود شده‌اند.
در جدول عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت را مشاهده می‌کنید.

تمرکز «تملت» بر جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز 


عملکرد خوب بادرآمد ثابت‌ها

شرکت تامین سرمایه بانک ملت اواخر سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بازار سرمایه ایران آغاز کرد. در حال حاضر پنج صندوق سرمایه‌گذاری صندوق آتیه ملت، صندوق اندوخته ملت، صندوق اوج ملت، صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت و صندوق افق ملت در این مجموعه مشغول ‌به فعالیت هستند. صندوق‌های اوج ملت، آتیه ملت و اندوخته ملت این مجموعه که از نوع با درآمد ثابت هستند و برای مشتریان ریسک‌گریز طراحی شده‌اند، در یک سال گذشته به ترتیب بازده ۲۰، ۱۸ و ۱۷ درصدی داشتند.
همچنین در رابطه با صندوق اوج ملت مدیران صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را به میزان ۵/۴۹ و ۴۴ درصد به ترتیب در بازار بدهی و سپرده بانکی داشته‌اند و حاصل این استراتژی هم کسب بازدهی حدود ۲۰ درصدی در سال گذشته بوده که این نرخ در شرایط فعلی، بالاتر از بازدهی سالانه بسیاری از صندوق‌های مشابه است.
در این بین اما صندوق قابل معامله سهامی افق ملت در سالی که گذشت بازدهی منفی ۸/۷ درصدی را کسب کرد. همچنین صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت نیز بازده منفی ۶/۱۵ درصد را در یک سال گذشته کسب کرده است.

کد خبر 457656

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =