دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

به گزارش صدای بورس - مسعود دانشمند درباره اثرگذاری احیای برجام و رفع تحریم‌ها بر روی فعالیت بنادر و احتمال برگشت لاینرهای خارجی به بنادر ایران اظهارداشت: توافق دیر و یا زود به سرانجام می‌رسد اما آثار و تبعات تحریم‌ها در طول این سال‌ها بر روی تجارت ایران، عقب ماندگی در ایجاد، ساخت و تکمیل زیرساخت‌ها بوده‌است. در این سال‌ها باید بنادر کشورمان زیرساخت‌های خود را برای پذیرش کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های کانتینر بر و امکانات برای تخلیه و بارگیری مهیا می‌کردیم تا با استانداردهای بین المللی و جهانی تطبیق پیدا کند.

وی تاکید کرد : در حالی که کشتی‌های کانتینربر در بنادری مانند شانگهای، هنگ‌کنگ و سنگاپور ۵۰ کانتینر در ساعت عملیات دارند و در حوزه خلیج فارس بنادری مانند جبل علی ۲۵ کانتینر در ساعت عملیات دارند در بندر عباس ایران که بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود سرعت عملیات برای ۱۲ کانتینر در ساعت است.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: با این شرایط فرض کنیم اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شود، خطوط کشتیرانی برای ورود به بندر عباس یا سایر بنادر کشور با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند که اولین مشکل معطلی کشتی‌ها در بنادر ایران است.

دانشمند افزود: هر کشتی برای ورود به بنادر ایران برای تردد بین لنگرگاه تا اسکله با معطلی و اتلاف زمان مواجه خواهد بود و اساسا ورود و خروج کشتی در بنادر ایران با معطلی انجام می‌شود که این معطل زمانی به معنای افزایش هزینه برای کشتی و خطوط کشتیرانی است.

وی گفت: مشکل دیگر تعرفه‌های غیر واقعی بندری است. در حال حاضر هزینه‌ها و تعرفه‌های بندری ایران برای کشتی‌های کانتنربر نسبت به کشورهای منطقه گران است. بنادر باید به جای اعمال تخفیفات مقطعی، تعرفه‌ها را اصلاح کند.


بیشتر بخوانید : تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر


دانشمند افزود: با مقایسه‌ای بین تعرفه‌های بنادر منطقه و کشورمان می‌توان میزان تفاوت هزینه‌های عوارض بندری را دید. در حال حاضر با این سطح از کیفیت ارائه خدمات و اتلاف زمان، عوارض و تعرفه‌های بنادر کشورمان نسبت به بندر جبل علی دو برابر است. از سوی دیگر سرعت عملیات در بنادرمان بسیار پایین‌تر از بنادر کشورهای منطقه است و قاعدتا با این سطح از خدمات، این میزان تعرفه‌ها منطقی و به صرفه‌ است.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل گفت: از آنجایی که سرعت عملیات در بنادر ایران پایین است، از این جهت هم هزینه‌ای بارِ کشتی می‌شود، اما موضوع مهم نبود برنامه مشخص برای تردد کشتی‌ها به مقاصد بعد از ایران است. کشتی در بنادر ایران اطلاعی از زمان خروج از بنادر را ندارد این در حالی است که کشتی‌هایی لاینری دقیقا باید بدانند چه تاریخی از بندر ایران خارج و چه تاریخی به بندر بعدی می‌رسند چراکه هر میزان تاخیر در بندر بعدی، هزینه و خسارتی به کشتی‌ها و لاینرها وارد می‌کند و نظم عبور و مرور کشتی‌ها را بر هم می‌زند.

وی ادامه داد: از این رو کشتی‌ها ترجیح می‌دهند وارد بنادر ایران نشوند و بار مربوط به ایران را در بنادر امارات تخلیه و بارگیری کنند، حال اینکه این موارد دیگر ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد.

دانشمند با بیان اینکه عدم مدیریت یکپارچه در بنادر ایران باعث گران شدن هزینه‌های بندری در کشورمان شده، اظهار داشت: باید ساختار اداره بنادر ایران تغییر کند از الگوهای بندرداری جهانی بهره ببریم. به این شکل که برای مثال در بخش کانتینری بنادر به شرکت‌ها اجاره واگذار دهند و آن شرکت در شرایط کاملا رقابتی سقف تعرفه‌ها و سطح خدمات را تعیین کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند، تاکید کرد: تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت با احیای برجام لاینرها و کشتی‌های خارجی در بنادر ایران پهلو بگیرند، اظهارداشت: تخلیه و بارگیری محموله‌ها و بار ایران در بنادر امارات به دلیل تحریم‌ها نیست چراکه اقدامات برای دور زدن تحریم‌ها در همان مبدا بار انجام می‌شود و تخلیه و بارگیری مجدد کالا ایرانی در بنادر امارات احتمال دور زدن تحریم‌ها را کمتر می‌کند چراکه در امارات هم شرکت‌ها تابع قواعد تحریم هستند و در این صورت یک گیت کنترل و نظارت اعمال تحریم‌ها را اضافه کرده‌ایم و واقعیت این است که تخلیه و بارگیری کالای ایرانی در بنادر امارات به دلیل عدم انضباط، عدم واقعی بودن نرخ تعرفه‌ها و اتلاف زمان در بنادر ایران برای لاینرها است.

به گزارش ایلنا - وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که این افزایش هزینه‌ها را مصرف کننده نهایی با ضریب‌بالاتر می‌پردازد و به همین دلیل است که شرایط رقابتی را از دست می‌دهد.

کد خبر 457925

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • آخرین جزییات از صادرات دام زنده

    آخرین جزییات از صادرات دام زنده

    رییس هیئت مدیرت انجمن صنفی گاوداران گفت: شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند.

  • خبر خوش کشتیرانی برای ملوانان

    خبر خوش کشتیرانی برای ملوانان

    کشتیرانی به زودی طرحی را برای تبدیل وضعیت آن دسته از ملوانانی که با شرکت‌های خارجی از گروه کشتیرانی طرف قرارداد هستند اجرایی می کند تا طبق شاخص‌های کارآمدی، آموزش و سابقه تبدیل وضعیت شوند.

  • فرصت جام‌جهانی را از دست دادیم

    فرصت جام‌جهانی را از دست دادیم

    رییس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی اظهار داشت: درباره قطر موضوع تنها از دست دادن فرصت‌ها نیست و تحریم‌ها باعث شدند که قطر به شناورهای ایران اجازه تردد در بنادر خود را ندهد و تجارت بندری سنتی با قطر هم به مشکل خورد به طوری که تا سال گذشته شناورهای باری ایران از ۴ بندرگاه قطر تنها اجازه تردد به یک بندرگاه را آن هم با شرایط سختگیرانه داشتند.

  • جزئیات تازه در خصوص ماجرای ۳۰ کانتینر مخفی در گمرک بوشهر

    جزئیات تازه در خصوص ماجرای ۳۰ کانتینر مخفی در گمرک بوشهر

    پیگیریهای میدانی نشان میدهد، در ماجرای ۳۰ کانتینر بلاتکلیف در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که در سفر رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر رسانه ای شد جزئیات تازه ای مطرح شده که حائز اهمیت است.

  • بازار ارز به توافق بدبین شد

    بازار ارز به توافق بدبین شد

    بازار امروز دوشنبه ۳۱ مراد ماه شاهد افزایش چشمگیر قیمت دلار، سکه و طلا بود .

  • مسافران چقدر عوارض خروج از کشور پرداخت کردند؟

    مسافران چقدر عوارض خروج از کشور پرداخت کردند؟

    براساس عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در شش ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۸۵ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است.

  • وعده خوش خاندوزی درباره کاهش قیمت ها | گرانی کم می شود؟

    وعده خوش خاندوزی درباره کاهش قیمت ها | گرانی کم می شود؟

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه الزام ثبت سفارش برای ساماندهی واردات و جلوگیری از رسوب کالاها، اصلاح اساسی در حوزه تجارت است درباره کاهش میزان تورم و وضعیت قیمت‌ها گفت: شرایط جامعه به لحاظ بی‌ثباتی قیمت‌ها و گرانی‌ها در ماه‌های آینده قطعا بهتر می‌شود.

  • سیل اخیر زاهدان ۳۰۰ تن برنج خسارت زد

    سیل اخیر زاهدان ۳۰۰ تن برنج خسارت زد

    مدیرکل گمرک زاهدان با بیان اینکه برخی صاحبان کالا اقدام به ویرایش ثبت سفارش محموله برنج خود کردند اما این موارد تایید نشده و محموله‌ها در محوطه گمرک دپو شده است، گفت: ۲۰ روز قبل از بارش‌ها هشدارهای لازم به شرکت انبارهای عمومی داده شد.

  • ده سیاه چاله مدیریتی در ایران 

    ده سیاه چاله مدیریتی در ایران 

    به وفور دیده می‌شود مدیری راجع به فرد یا موضوعی دستوری کتبی یا شفاهی می‌دهد که توسط زیرمجموعه انجام نمی‌شود و آب از آب هم تکان نمی‌خورد؛ زیرا به سرانجام رسیدن این دستورات یا اساسا توسط مدیر سازمان پیگیری نمی‌شود و یا از کانال انحصاری دفتر یا یک فرد خاص می‌گذرد که بعضا با کارشکنی و شیطنت آنان مواجه می‌گردد.

  • حواشی ثبت‌سفارش در گمرک خیس!

    حواشی ثبت‌سفارش در گمرک خیس!

    در جریان آبگرفتگی گمرک زاهدان و خسارت به محموله‌های برنج، بحث برنج‌های بدون ثبت‌سفارش مطرح شد؛ آنهم در شرایطی که محموله‌های موجود در این گمرک از مرز زمینی وارد و تخلیه شده‌اند، یعنی مرزهایی که ورود کالا بدون ثبت سفارش از آنها ممنوع است.

  • فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    به دنبال انباشت کالا در گمرک زاهدان و اتفاقات اخیر پیش آمده، گمرک به شرکت‌های حمل و نقل اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی و حل مشکل از اظهار کالای ترانزیت داخلی به مقصد گمرک زاهدان اکیدا خودداری شود.

  • پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای بورس

    پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای بورس

    وزیر اقتصاد گفت: هیأت دولت مصوب کرد ۲.۵ همت برای سال ١۴٠٠ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد که از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن خسارت های ناشی از سیل و زلزله را جبران کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =