ممنوعیت افتتاح حساب گروهی گامی برای شفافیت مالیاتی

ممنوعیت افتتاح حساب گروهی برای کارکنان شرکت‌ها گامی در جهت کنترل فعالیت های اقتصادی و ایجاد شفافیت مالیاتی محسوب می شود.

ـبه گزارش صدای بورس، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی، افتتاح هر گونه حساب برای کارکنان اشخاص حقوقی به صورت گروهی ممنوع است.

در این خصوص رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد با اشاره به این بخشنامه و لزوم آن نکاتی را مطرح کرد.

هادی خانی گفت:بحث ممنوعیت افتتاح حساب گروهی که دنبال می‌شود درست است به هر حال یکی از مباحثی که در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و آیین نامه ماده ۱۴ این قانون صحه گذاشته شده، بحث شناسایی صاحبان حساب و افرادی که فعالیت اقتصادی می‌کنند است.

او می‌گوید:در این قانون باید برای هر یک از اشخاص رتبه ریسک تعریف کنیم به هر حال افرادی هستند که به واسطه نوع فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند در دامنه و شاخص‌های معیارهای تعیین شده قرار گرفته و پر ریسک محسوب می‌شوند و افرادی که پرریسک شناسایی می‌شوند باید برایشان محدودیت‌هایی هم در خصوص فعالیت‌های اقتصادی و هم بانکی بر اساس نوع خدمات و سرویس‌هایی که می‌گیرند اعمال شود.


بیشتر بخوانید: عبور نقدینگی از ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان


حساب گروهی مانع از مدیریت تعیین ریسک افراد می‌شد!

او گفت:زمانی که حساب گروهی تعریف می‌شود به تبع نمی‌توان رتبه بندی و تعیین رتبه ریسک افراد را به درستی مدیریت کرد و عدالت و انصاف به افراد مضنون زیر سئوال می‌رفت و بررسی‌ها مشکل می‌شد .بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص صادر شد تا کمکی به شفافیت بیشتر در کنترل فعالیت اقتصادی و حساب بانکی افراد اعمال شود.

کارشناس مالیاتی نیز در خصوص ممنوعیت ایجاد حساب‌های گروهی و ایجاد این ممنوعیت به مواردی اشاره کرد.

سیاوش غیبی پور گفت:در خصوص ممنوعیت ایجاد حساب گروهی از منظر مالیاتی می‌توان این گونه موضوع را بررسی کرد که در قانون مالیات مستقیم و ارزش افزوده اصولا نسبت به اشخاص دو گونه برخورد انجام می‌شود یا شخص حقیقی است یا شخصیت حقوقی تعریف شده مانند شرکت یا موسسه دارد و برخورد با آن متفاوت است.

او می‌گوید:رسیدگی به تراکنش‌های بانکی به سبب آن که از مرجع بانک مرکزی به سازمان مالیاتی گزارش داده می‌شود وقتی حساب مشترک باشد بدست آوردن میزان کارکرد و درآمد از روی حساب‌های مشترک کارپیچیده‌ای بود و تراکنش‌های حساب‌های مشترک برای افراد مشکل ایجاد می‌کرد. برای شفافیت رسیدگی‌ها ضرورت داشت از تشکیل حساب‌های مشترک برای کارکنان شرکت‌ها جلوگیری شود.

غیبی پور گفت: با این ممنوعیت از لحاظ مالیات هم شفافیت بیشتری ایجاد خواهد شد. قرار است درآینده مالیات بر جمع درآمد ایجاد شود که اگر حساب مشترک به این شکل وجود داشت شرایط بسیار دشوار بود و از این ممنوعیت می‌توان به عنوان حرکت و گامی برای اقداماتی بعدی نام برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،حالا باید دید این ممنوعیت ها تا چه میزان در جهش به سمت شفافیت و مبارزه با پولشویی و رفع مشکلات در این حوزه می تواند کار ساز باشد .

ممنوعیت در افتتاح حساب گروهی برای کارکنان شرکت‌ها گام ابتدای برای شفافیت مالیاتی/بخشنامه ای برای شفافیت بیشتر در کنترل فعالیت اقتصادی و بانکی

کد خبر 458005

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • صاحبان چک برگشتی بیشتر بترسند

    صاحبان چک برگشتی بیشتر بترسند

    در آستانه آغاز هفته دولت، سامانه "محچک" یکی از مهمترین سامانه‌های شبکه بانکی کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مقامات مختلف رونمایی شد.

  • جزئیات ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین حسینی

    بانک مرکزی اعلام کرد:

    جزئیات ارائه خدمات ارزی به زائرین اربعین حسینی

    بانک‌های عامل و صرافی های مجاز، مکلف‌اند نسبت به پرداخت ارز اربعین به میزان هر متقاضی ۱۰۰ دلار به نرخ توافقی اقدام کنند.

  • ده سیاه چاله مدیریتی در ایران 

    ده سیاه چاله مدیریتی در ایران 

    به وفور دیده می‌شود مدیری راجع به فرد یا موضوعی دستوری کتبی یا شفاهی می‌دهد که توسط زیرمجموعه انجام نمی‌شود و آب از آب هم تکان نمی‌خورد؛ زیرا به سرانجام رسیدن این دستورات یا اساسا توسط مدیر سازمان پیگیری نمی‌شود و یا از کانال انحصاری دفتر یا یک فرد خاص می‌گذرد که بعضا با کارشکنی و شیطنت آنان مواجه می‌گردد.

  • گاف عجیب معاون وزیر اقتصاد

    گاف عجیب معاون وزیر اقتصاد

    معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده درآمد سرانه ایرانیان در دهه گذشته بالغ بر ۳۰ درصد کاهش داشته است، این در حالیست که محاسبات صورت گرفته اختلاف فاحشی با رقم اعلام شده دارد.

  • چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

    چرا استقلال بانک مرکزی مهم است؟

     با وجود اینکه مساله استقلال بانک مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان پذیرفته شده است و دیگر بدیهی به نظر می‌رسد این مساله همچنان در اقتصاد ایران در مرحله امتناع قرار دارد.

  • متخلفان  مالیاتی نقره داغ می‌شوند

    متخلفان مالیاتی نقره داغ می‌شوند

    قانونگذار در راستای اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در کنار مشوق‌های مالیاتی تعیین شده یکی از سنگین‌ترین ضمانت‌های اجرایی موجود در نظام مالیاتی را در این قانون در نظر گرفته است.

  • تازه ترین خبر درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

    تازه ترین خبر درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

    رییس سازمان برنامه و بودجه درباره آخرین پیگیری ها در افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: این موضوع در حال بررسی است و در صورت تامین منابع طی همین ماه تصمیم گیری و در نهایت لایحه برای تصویب به مجلس ارایه می شود.

  • اقتصاد ایران زیر آوار این متغیر خواهد ماند!

    اقتصاد ایران زیر آوار این متغیر خواهد ماند!

    بانک مرکزی در گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان اعلام کرده است که حجم نقدینگی در پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۵۲۵۰۱.۴ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، معادل ۸.۶ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۹.۹ درصد) به میزان ۱.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

  • ساعت کاری بانک‌های خصوصی از پنجم شهریور اعلام شد

    ساعت کاری بانک‌های خصوصی از پنجم شهریور اعلام شد

    کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ساعت کاری و پذیرش مشتریان بانک‌های خصوصی از پنجم شهریورماه را اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =