تخصیص بنزین به کد ملی؛ هیاهویی برای هیچ

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت: به محض اینکه تعطیلات به پایان رسید مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و اکنون روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر متوسط مصرف کشوری است.

به گزارش صدای بورس،همایون صالحی ، درباره روند مصرف بنزین اظهار داشت: مصرف بنزین پس از کاهش شیوع کرونا و افزایش مسافرت‌ها بالا رفت، به طوری که در برخی روزها تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز هم رسید و این موجب نگرانی شد که مصرف بالا تا کجا و چه زمانی ادامه پیدا می‌کند زیرا تولید در کشور محدود و نهایت در حد ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بوده، در حالی که مصرف بالاتر از این رقم بوده است.

وی تصریح کرد: کمبود سوخت منجر به این شد که در برخی استان‌ها محدودیت سوخت‌رسانی و کارت سوخت اعمال کردند، یعنی باعث شد در برخی استان‌ها و مناطق بیش از ۳۰ لیتر در روز هم به شکل سهمیه و کارت آزاد در اختیار خودروها قرار نگیرد، اما این پروژه در استان‌هایی که مصرف بالاتری دارند، اجرایی نشد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت: به محض اینکه تعطیلات به پایان رسید مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و اکنون ۱۰۵ میلیون لیتر متوسط مصرف کشوری است که در واقع از روند افزایش تا پایان تابستان جلوگیری شد و مصرف روند کاهشی نسبی را طی کرده و اکنون در حد همان ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که اگر روند مصرف بنزین در یک بازه زمانی طولانی ادامه پیدا کند چاره‌ای نیست جز اینکه واردات داشته باشیم و یا اینکه پروسه تولید به طریقی تغییر داده شود که پاسخگوی افزایش مصرف باشد.

به گزارش ایلنا، صالحی در ادامه به موضوع اجرا و توقف تخصیص سوخت به کارت ملی در کیش اشاره و خاطرنشان کرد: ما در کشور هر کاری را با آزمون و خطا انجام می‌دهیم، باور شخصی بنده این است وقتی کاری بدون کار کارشناسی دقیق صورت می‌گیرد به اینجا منجر می‌شود که کار با هیاهو شروع می‌شود ولی به سرانجام نمی‌رسد، در طرح پایلوتی که در کیش در حال اجرا بود بنا بود برای هر کارت ملی مقداری سهمیه در نظر بگیرند و سهمیه خودروها برچیده شود، در حالی که این کار بسیار پیچیده است و نیاز به بسترسازی دارد. از طرف دیگر ما معتقدیم هرگونه سهمیه‌بندی، دونرخی و چندنرخی کردن موجب فساد می‌شود، باید راهکار اساسی برای نحوه توزیع فراورده پیدا کنیم اینکه هر چند وقت یک بار شیوه جدید اعمال و بعد آن را متوقف می‌کنند به جز آسیب بیشتر و نگرانی برای مردم حاصلی ندارد، این طرح هم چون امکان نداشت تعمیم داده شود، مسکوت باقی ماند.

کد خبر 461733

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نحوه توزیع یارانه بنزین تغییر می کند؟

    نحوه توزیع یارانه بنزین تغییر می کند؟

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ایجاد ساز و کاری برای مقابله با قاچاق سوخت از نیروگاه ها خبر داد و گفت: باید نحوه بازتوزیع یارانه بنزین تغییر کند تا عادلانه شود، به طوری که افراد چه خودرو داشته باشند و چه نداشته باشند باید سهمی از یارانه بنزین ببرند.

  • از ۵۰ سال مسیر اشتباهی تا جایگزین‌هایی برای بنزین

    از ۵۰ سال مسیر اشتباهی تا جایگزین‌هایی برای بنزین

    مدیر عامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما اکنون لیتری ۴۰۰ تومان برای توزیع نفت‌گاز ۳۰۰ تومانی هزینه می‌کنیم یعنی اگر کسی به رایگان از درب پالایشگاه سوخت را تحویل بگیرد دولت ۱۰۰ تومان درهر لیتر ضرر کمتری متحمل می‌شود. وقتی قیمت ارزان باشد مصرف‌کننده انگیزه‌ای ندارد که مصرف را مدیریت کند، هرچند اکنون اقتصاد ما دیگر تحمل واقعی شدن قیمت را ندارد.

  • سهمیه بنزین آذر ماه امشب شارژ می‌شود

    سهمیه بنزین آذر ماه امشب شارژ می‌شود

    ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذر امشب بدون تغییر واریز خواهد شد.

  • واردات این ۷ خودرو قطعی شد+ قیمت

    واردات این ۷ خودرو قطعی شد+ قیمت

    سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه پیش از این اسامی ۷ شرکت به عنوان واردکننده خودرو اعلام شده بود، گفت: با اضافه شدن ۵ شرکت به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو تا امروز به ۱۲ شرکت رسیده است. همچنین ۷ خودرو قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.

  • امتیاز جدید برای مالکان خودروهای فرسوده

    امتیاز جدید برای مالکان خودروهای فرسوده

    سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری با اشاره به تحویل ۲ ماهه خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده، جزئیات سن فرسودگی خودروهای فرسوده را تشریح کرد و گفت: مطابق ماده ۲ آئین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری کار) ۱۵ سال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =