تأمین منافع سهامداران با شفافیت در گزارشگری مالی

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی تأکید کرد صورت‌های مالی بر اساس آخرین تغییرات استانداردهای حسابداری تهیه می‌شود.

به گزارش صدای بورس، سید مصطفی علوی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس قانون و اساسنامه سازمان حسابرسی، مرجع تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی، سازمان حسابرسی است و شرکت‌ها موظفند صورت‌های مالی را براساس این دستورالعمل‌ها تهیه کنند.

وی با بیان اینکه حسابرس‌ها نیز گزارش‌های خود را بر اساس استانداردهای حسابرسی تنظیم و صادر می‌کنند، تصریح کرد: در همین راستا اخیراً تهیه گزارش‌های حسابرسی براساس استانداردهای جدید لازم‌الاجرا شده است، به گونه‌ای که گزارش‌های حسابرسی قابل مشاهده در سال ۱۴۰۲ برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹، براساس استانداردهای جدید گزارش حسابرسی خواهد بود.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی یکی از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در گزارش‌های حسابرسی را درج اظهارنظر حسابرس به عنوان اولین گزینه بیان کرد و گفت: صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی مورد استفاده در بازار سرمایه براساس آخرین استانداردهای روز دنیا تهیه و تنظیم می‌شود. ضمن اینکه در بحث قوانین و مقررات نیز حسابرس‌ها به تناسب، دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان بورس را در گزارش‌های خود منعکس می‌کنند.

به گفته وی، استانداردهای حسابداری ایران به مرور در حال تطبیق با استانداردهای بین‌المللی است، هر چند تحت عنوان استانداردهای ملی شناخته می‌شود، اما محتوای آن براساس استانداردهای بین‌المللی است.

علوی با اشاره به اینکه در چند سال قبل برخی شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها ملزم بودند گزارشگری مالی خود را علاوه بر استانداردهای ملی، براساس IFRS نیز ارائه دهند، خاطرنشان کرد: براساس رویکرد جدید، دیگر نیازی به ارائه گزارش براساس IFRS وجود ندارد.

رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی همچنین تهیه صورت وضعیت مالی به جای ترازنامه را از مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در گزارشگری دانست و افزود: به دلیل حساسیت بالای بازار سرمایه، کیفیت گزارشگری مالی از چند بعد بررسی می‌شود، به طوری که علاوه بر نظارت مقدماتی که توسط مدیریت ناشران در زمان گزارشگری مالی میان‌دوره‌ای و پایان دوره‌ای صورت می‌گیرد، از منظر گزارشگری مالی و کیفیت گزارش حسابرسی هم مجدداً پایش انجام می‌شود تا منافع سهامداران از منظر داشتن اطلاعات قابل اتکا تأمین شود و در عین حال بتوان ضمن تخصیص بهینه منابع، به شفافیت رسید.

کد خبر 464716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =