چگونه مشکلات مالی را برای کودکان خود توضیح دهیم

مهم نیست کودک شما چند سال دارد، آموزش پول به بچه ها مهم است.

صدای بورس - مهراز حبیبی، در طول زندگی بزرگسالی، شانس تجربه یک موقعیت استرس زا از نظر مالی زیاد است. و دانستن اینکه چگونه آن را مدیریت کنید، چه یک رکود ملی یا یک شرایط شخصی، بسیار مهم است. اما صرفاً به این دلیل که تصمیمات مالی مهم معمولاً بین بزرگسالان گرفته می شود، به این معنی نیست که بچه ها باید کاملاً دور از حلقه باشند.

استرس اقتصادی واقعی است و می تواند نه تنها بر شما، بلکه بر فرزندان شما نیز تأثیر بگذارد. در سال ۲۰۱۰، انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) دریافت که در طول رکود اقتصادی بزرگ، ۹۱ درصد از بچه‌ها می‌دانستند که والدینشان تحت فشار اقتصادی هستند و از رفتار والدینشان استرس گرفته اند.

برای مثال در سال‌های پر استرس مالی مانند ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱،به دلیل شیوع کرونا و فشار اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری، همین آمار ممکن است صادق باشد. به گفته آقای تیم شیهان، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت گرین لایت و صادرکننده کارت های نقدی برای بچه ها، وقتی بچه ها به صحبت ها گوش می دهند، بسیاری از خانواده ها این فرصت را دارند که در مورد پول به گونه ای صحبت کنند که قبلاً هرگز چنین مکالمه ای نداشته اند.

شیهان گفته است: "این در را به بحث بزرگ‌تری در مورد پس‌انداز پول، کمک به سازمان‌های خیریه، خرج کردن عاقلانه و داشتن صندوق‌های پس‌انداز اضطراری باز می‌کند."

برای اطمینان از موثر بودن آن مکالمات و درس های پول، کارهای خاصی وجود دارد که باید انجام دهید. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه مشکلات مالی را برای فرزندانتان تعریف کنید، مکالمات را به درستی زمان بندی کنید، و مطمئن شوید که درس های پولی که می آموزید با فرزندتان همراه است.

خوراکی های کلیدی

مطالعات نشان می‌دهد که بچه‌ها می‌توانند بفهمند که والدین چه موقع استرس دارند، بنابراین ممکن است عاقلانه باشد که مشکلات مالی را به‌موقع به بچه‌ها توضیح دهیم و از این لحظات برای آموزش درس‌های مهم در مورد پول استفاده کنیم.

برنامه ای در مورد زمان و نحوه صحبت با فرزندان خود در مورد مشکلات مالی خود ایجاد کنید.

زمانی را انتخاب کنید که توجه کامل فرزندتان را داشته باشید و مراقب لحن خود باشید.

آنچه را که می گویید متناسب با سن فرزندتان تنظیم کنید و از اجازه دادن به بچه های بزرگتر در مشارکت در بخش هایی از زندگی مالی شما، مانند بودجه بندی، نترسید.

چه زمانی با فرزندان خود صحبت کنید

صحبت کردن در مورد مشکلات مالی در خانواده شما کاری نیست که از روی هوس انجام دهید. زمان و مکانی را در نظر بگیرید که شدت وضعیت را نشان می دهد، اما در عین حال کودک شما را در آرامش نگه می دارد. صبح های بی دغدغه قبل از مدرسه یا زمان داستان خواندن قبل از خواب احتمالاً بهترین زمان برای صحبت در مورد پول نیست.

درعوض، زمانی که فرزندانتان از شلوغی مدرسه یا فعالیت ها عجله ندارند، این کار را در آخر هفته انجام دهید. به عنوان مثال، وقتی به عنوان یک خانواده برای شام می نشینید، یا با هم در یک رانندگی طولانی هستید، بهترین زمان برای صحبت و توضیح دادن درباره مسایل مالی است.

توجه داشته باشید

حتی با برنامه ریزی دقیق، فرزندان شما ممکن است ذهنیت درستی برای شنیدن حرف های شما نداشته باشند. اگر ناراحت هستند، روی پروژه‌ای کار می‌کنند، یا حواسشان پرت است، گفتگو را به زمان دیگری منتقل کنید.

چگونه با فرزندان خود صحبت کنیم

در حالی که استرس به طور خاص در مورد پول چالش برانگیز است، مهم است که از سطح استرس عمومی کودکان و نوجوانان آگاه باشید. افسردگی و اضطراب در میان کودکان و نوجوانان افزایش یافته است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، ۷.۱٪ از کودکان ۳ تا ۱۷ ساله (تقریبا ۴.۴ میلیون) در ایالات متحده افراد مضطربی تشخیص داده شده اند.

به همین دلیل، هنگام نزدیک شدن به موضوعی مانند مشکلات مالی، مهم است که با احتیاط پیش بروید.

اطلاعاتی را که به اشتراک می گذارید درک کنید: قبل از صحبت با فرزندان خود در مورد مشکلات مالی، مهم است که مطمئن شوید واقعاً می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. برای مثال، اگر در حال بحث در مورد نوسانات در بازار سهام و تأثیر آن بر کشور هستید، باید تحقیقات خود را زودتر از موعد انجام دهید. یا اگر یکی از اعضای خانواده به تازگی شغل خود را از دست داده است، مطمئن شوید که شرایط را درک کرده اید و آماده هستید که آنها را با شرایطی که کودک شما می تواند درک کند، منتقل کنید.

مراقب زبان تان باشید: کلماتی که می گویید تاثیرگذار هستند. اگر به خاطر پول دچار استرس شده اید، با آنها در میان بگذارید که چه چیزی باعث استرس شما شده است و چگونه بر خانواده شما تأثیر می گذارد. در حالی که بچه ها می توانند تشخیص دهند که چه زمانی اتفاق می افتد، آنها همیشه نمی دانند چه اتفاقی افتاده است. از این زمان برای توضیح آنچه در حال وقوع است به روشی واضح استفاده کنید.

لحن خود را در نظر بگیرید: گاهی اوقات صحبت های جدی می تواند بچه ها را به این فکر بیاندازد که کار اشتباهی انجام داده اند. مهربان و دعوت کننده باشید تا فرزندانتان در پرسیدن سؤال راحت باشند. به آنها اطمینان دهید که حتی اگر جدی می‌گویید، مشکلی ندارند و اتفاقی که می‌افتد تقصیر آنها نیست.

گفتگو را ادامه دهید: اگر مشکلات مالی طولانی مدتی دارید، ممکن است یک مکالمه کافی نباشد. اگر شغل خود را از دست داده اید و آن را با فرزندان خود به اشتراک گذاشته اید، وقتی شغل جدیدی پیدا کردید، پیروزی را جشن بگیرید. اگر به دلیل شغل یا فرصتی مجبور به نقل مکان هستید، آن ها را نیز در جریان بگذارید. در یک مکالمه متوقف نشوید: اجازه دهید یاد بگیرند که به شما اعتماد کنند و اطلاعات مهم را به اشتراک بگذارید.

گفتگو را باز کنید: به فرزندان خود اجازه دهید سؤالاتی بپرسند و از پاسخ دادن به آنها نترسید، حتی اگر ابزار پاسخگویی را نمی دانید. به گفته شیهان: «بچه ها با انجام دادن یاد می گیرند، بنابراین آنها را بخشی از راه حل قرار دهید. آن را سرگرم کننده و عملی کنید. آنها این درس ها را در طول زندگی خود با خود خواهند برد. فرزندان شما احساس مشارکت خواهند کرد و شما فرصتی برای رشد با هم خواهید داشت. همچنین گفتن "نمی‌دانم» کاملاً خوب است - گاهی اوقات این تنها چیزی است که شما دارید، و آنها آن را می‌دانند."

توجه داشته باشید

هنگامی که با فرزندان خود در مورد مشکلات اقتصادی یا مشکلات مالی صحبت می کنید، مهم است که به اشتراک بگذارید که وضعیت مالی هر خانواده متفاوت است و این مشکلی ندارد. اگر با بچه های دیگر در مورد پول در مدرسه صحبت می کنند، باید بدانند که از قضاوت کردن خودداری کنند و با همدلی به گفتگو بپردازند.

با توجه به سن کودکان خود به آنها چه بگویید

آنچه به فرزندتان می گویید ممکن است به سن و سطح درک او در مورد مسائل مالی شخصی و اقتصادی بستگی داشته باشد.

شیهان گفت است: "کودک ۵ ساله شما سؤالات بسیار متفاوتی با پسر ۱۷ ساله شما خواهد داشت. بنابراین بسته به سن و تجربه آنها در مدیریت پول آماده گفتگوهای مختلف باشید."

پیش دبستانی و مهدکودک

بچه های کوچکتر ممکن است تفاوت های ظریف پول را درک نکنند، اما احتمالاً می توانند مفهوم پول را درک کنند.

توضیح دهید که نداشتن پول کافی برای خانواده شما چه معنایی دارد. شاید این به این معنی باشد که در سال آینده تعطیلی نداشته باشید یا در طول تعطیلات هدایایی کمتری ارائه کنید. برای برخی از خانواده ها، این می تواند به معنای بیرون رفتن از خانه باشد. هنگامی که فرزندانتان سؤال می پرسند، در توضیحات خود شفاف باشید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است مسائل را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین بهتر است از استفاده از اشکال گفتاری خودداری کنید، زیرا کودکان کوچکتر ممکن است آنها را به معنای واقعی کلمه درک کنند.

ابتدایی

بچه های بزرگتر و دبستانی شما ممکن است کمی بیشتر از بچه های کوچکتر در مورد پول بدانند. برای مثال، اگر دیگر از خانه بیرون نروید تا سر کار بروید، ممکن است بفهمند که این بدان معناست که دیگر درآمد ثابتی ندارید.

موضوع مورد نظر را به اشتراک بگذارید، مثلاً اگر باید برای یک صورتحساب بزرگ بپردازید یا چرا دیگر رانندگی نمی‌کنید. مهم است که جزئیات را بدون زیاده‌روی توضیح دهید. ممکن است فرزند شما متوجه نشود که چرا قبض های بیمارستان یا داشتن ماشین اینقدر گران است، اما آنها متوجه خواهند شد که برای پرداخت آن چیزها به پول نیاز دارید و ممکن است در حال حاضر آن را نداشته باشید.

به گفته شیهان: "برای بچه‌های کوچک‌تر، آن را در دنیای خود قرار دهید. شیهان به جای در میان گذاشتن حقایق سخت با بچه‌های کوچک‌تر، توصیه می‌کند که آن را با رویدادهای بزرگ جهان، مانند رکود اقتصادی ۲۰۲۰ مرتبط کنید و توضیح دهید که چگونه این رویدادها تأثیر مستقیمی بر نحوه مدیریت پول مردم دارند."

توجه داشته باشید

بسته به سن و بلوغ فرزندتان، حتی ممکن است بخواهید برنامه های خود را برای حل یا مدیریت مشکلات مالی به اشتراک بگذارید. یا حتی بیشتر، ممکن است بخواهید یک درمانگر مالی را وارد گفتگو کنید. این متخصصان خدمات یک درمانگر و یک برنامه ریز مالی را برای کمک به افراد برای رسیدگی به جنبه های احساسی مدیریت پول خود ترکیب می کنند.

راهنمایی و دبیرستان

بیشتر بچه های بزرگتر توانایی درک خیلی بیشتر از آنچه را که ما به آنها می دهیم را دارند. در حالی که این ایده خوبی است که توضیح دهید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، می توانید از آنها به عنوان یک کمک کننده برای توضیح به بچه های کوچکتر نیز استفاده کنید.

شیهان گفته است: "اگر آنها به اندازه کافی بزرگ هستند، می توانید حقایق سطح بالا را به اشتراک بگذارید." "مثل اینکه چگونه ممکن است شما یا اعضای جامعه شما تحت تاثیر از دست دادن کار قرار بگیرید و این به چه معناست که برای چند ماه آینده هزینه کنید."

با آنها در میان بگذارید که چگونه قصد دارید برای چیزها هزینه کنید یا از این حفره مالی خارج شوید. اگر شغل خود را از دست داده اید، به اشتراک بگذارید که به دنبال شغل جدیدی هستید. اگر نیاز به پرداخت صورت‌حساب بزرگ دارید، توضیح دهید که در حال تدوین یک برنامه پرداخت هستید. درگیر کردن بچه ها به آنها این حس را می دهد که آنچه می گویند و انجام می دهند بر خانواده شما تأثیر می گذارد.

چگونه فرزندان خود را در امور مالی خود مشارکت دهید

بچه ها نیازی ندارند که از نگرانی های مالی غافل باشند. حتی پس از اینکه در مورد مشکلات مالی که در آن هستید توضیح دادید، می توانید دانش مالی آنها را تقویت کنید.

بچه های جوانتر

به آنها یاد دهید که چگونه پول در می آورید، کجا می رود، چرا باید برای چیزهایی بپردازید، و چه اتفاقی می افتد زمانی که پول کافی برای پوشش قبوض خود را ندارید.

اگر امکانات لازم را دارید، به آنها کمک کنید تا پولشان را پس انداز کنند - چه از طریق یک قلک یا حساب بانکی - و به آنها نشان دهید که چگونه برای چیزهایی که می خواهند باید مبلغ آن را پرداخت کنند. به عنوان مثال، بچه های کوچکتر ممکن است یک اسباب بازی یا بازی ویدیویی بخواهند. اگر پول کافی برای آن ندارند، به آنها بیاموزید که چگونه می توانند برای آن پس انداز کنند یا در عوض چیز دیگری بخرند که توانایی پرداخت آن را دارند. این همچنین به آنها صبر و ارزش نشان می دهد - شاید کالایی که در ابتدا می خواستند ، بعدها وقتی پول کافی داشته باشند، کالای آنچنان جذابی هم نباشد.

بچه های بزرگتر

شیهان گفت: "برای تعیین اهداف پس انداز با هم کار کنید یا با آنها در مورد یک بلیط بزرگ که در گذشته باید برای آن پس انداز می کردید و نتوانستید صحبت کنید. اگر خود را جای بچه ها بگذارید، می توانید متوجه شوید که آنها در موقعیت خوش شانسی هستند زیرا که می توانند در مورد پول یاد بگیرند در حالی که اشتباهات آنها صرفا اشتباه هست و ضرری متوجه آنها نخواهد بود."

اگر بودجه ندارید، از بچه های بزرگترتان برای راه اندازی آن کمک بگیرید. به آنها نشان دهید که چقدر پول وارد می شود، همه چیز باید به کجا برود، و چه اتفاقی می افتد اگر پول نقد اضافی داشته باشید که بتوانید بعداً آن را کنار بگذارید (مانند حساب پس انداز یا سرمایه گذاری، صندوق دانشگاه یا چیز دیگری).

همچنین می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا یک حساب بانکی افتتاح کنند ، و اگر شغلی دارند، نحوه واریز چک و برداشت وجه نقد را به آنها نشان دهید. فراموش نکنید که تفاوت های ظریف هزینه ها و کمبود بودجه را توضیح دهید. به عنوان مثال، اگر آنها پول زیادی برداشت کنند، ممکن است با هزینه اضافه برداشت وجه جهت پرداخت کارمزد، مواجه شوند. حتی ممکن است بخواهید که آنها شروع به پرداخت هزینه لباس یا قبوض خود، مانند بنزین ماشین یا قبض تلفن خود را کنند.

هر آنچه را که انتخاب کنید، آموزش دادن مشکلات مالی به بچه‌ها در حال حاضر - و همچنین راه‌حل‌هایی برای آن مشکلات - ممکن است به آنها کمک کند درس‌های مهمی در مورد پول بیاموزند که می‌توانند در آینده از آنها استفاده کنند.

کد خبر 466907

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =