راه‌اندازی یک مرکز جدید برای تعادل بازارهای ارز و سکه

هفته گذشته شورای پول و اعتبار نسخه کامل تر از بازار متشکل ارزی را این بار با محوریت ارز و طلا رونمایی کرد و به این ترتیب مقرر شد همانطور که به منظور کنترل بازار ارز و ایجاد تعادل و توازن بین عرضه و تقاضا برای ارز بازار متشکل ارزی فعالیت دارد، بازار متشکل طلا نیز با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا برای طلا فعال شود.

به این ترتیب شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات مورد اشاره به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.

با آغاز به کار رئیس کل جدید بانک مرکزی، بازار متشکل ارزی با تغییراتی روبه‌رو شد و امروزه تنها دو ارز دلار و یورو در این بازار معامله می‌شوند، اما راه‌اندازی مرکزی برای معامله سکه نیز در دستور کار وی قرار گرفت و حالا بازارساز با مداخله در بازارهای ارز و طلا می‌تواند در شرایط مختلف تعادل بازار را ممکن سازد. هرچند تجربه بازار متشکل نتوانسته به تعادل در بازار ارز منتهی شود اما با این حال برخی معتقدند اقداماتی از این دست در کاهش تنش حاکم بر بازار بی‌اثر نیستند.
بررسی بازار ارز و طلا و سکه در مدت اخیر نشان می‌دهد تنش‌های این بازارها با شیب نسبتا تندی در حال افزایش است؛ در مدت یک ماه اخیر طلا در حدود ۱۰ درصد، سکه بهار آزادی ۱۷ درصد، سکه امامی ۱۶ درصد، نیم سکه ۱۸.۳ درصد و ربع سکه ۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و این نشان می‌دهد همچنان روند حرکت بازار طلا و سکه تند است.
در بازار ارز نیز قیمت دلار در یک ماه گذشته در محدوده ۴۳ هزار تومان باقی ماند و هرچند شاهد کاهش قیمت در روزهایی هستیم اما مقاومت قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده ۴۳ هزار تومان قرار دارد و حتی میل به افزایش بیشتر دارد. با تمام این احوال قیمت دلار در یک ماه ۸.۵ درصد افزایش یافته است که این موضوع در مقایسه با رشد ۴۳ درصدی آن در مدت شش ماه نشان می‌دهد بازار همچنان متشنج است و سیاست‌هایی که در حوزه بازار متشکل ارزی اتخاذ شده نتوانسته اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و مشخص نیست مرکز مبادله ارز و طلای ایران چه تاثیری روی بازارهای ارز و سکه بگذارد.
به عقیده کارشناسان، تغییر شکل بازارها تاثیرگذار نیست و بانک مرکزی باید با تزریق به موقع و کافی ارز و سکه و یا اتخاذ سیاست‌هایی برای تشویق عرضه این موارد به بازار، زمینه تعادل و کاهش قیمت‌ها را فراهم سازد و در غیر این صورت بازار با وعده و وعیدها و یا تغییر نام نهادهای زیرمجموعه و تغییر برخی ساختارهای جزیی تاثیرگذار نیست و یا اگر تاثیری داشته باشد در بلندمدت ناپایدار است، بنابراین ضروری است که مسیر تعادل بازارهای ارز و سکه از طریق متغیرهای واقعی متعادل شود.

  • شماره ۴۸۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 467006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =