از کم کاری تیروئید گرفته تا بیماری کبد

وزن ما اغلب به دلیل عوامل مختلف سبک زندگی مانند سن، بیماری، رژیم غذایی، هورمون ها و سطح فعالیت بدنی در نوسان است. معمولاً وزن می تواند در طی چند روز چند گرم یا کیلو کاهش یابد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ این نوسان وزن می تواند در طی چند ماه یا سال زیاد باشد. با این حال، اگر متوجه افزایش وزن ناگهانی یا غیرمنتظره در مدت زمان کوتاهی شدید، ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد.

اکنون اینکه چه دوره زمانی و چه مقدار وزن به عنوان "افزایش وزن ناگهانی" واجد شرایط می شود به عوامل مختلفی مانند وزن پایه، ترکیب بدن و شرایط سلامت زمینه ای فرد بستگی دارد. در اینجا برخی از شرایط سلامتی احتمالی که می تواند منجر به افزایش وزن غیر منتظره شود، آورده شده است.

کم کاری تیروئید

کم کاری غده تیروئید که به عنوان کم کاری تیروئید نیز شناخته می شود، می تواند متابولیسم شما را کند کند و منجر به احتباس مایعات شود. کاهش میزان متابولیسم همچنین به این معنی است که کالری کمتری در زمان استراحت سوزانده می شود که می تواند به افزایش وزن کمک کند.

کم کاری تیروئید همچنین به دلیل کاهش کارایی هورمون های تیروئید در تنظیم تعادل مایعات در بدن می تواند باعث احتباس آب شود. این می تواند منجر به افزایش موقت وزن شود.

تجمع چربی در بدن به دلیل کم کاری تیروئید نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به تیروئید کم کار ممکن است تغییراتی را در اشتهای خود تجربه کنند، که همچنین می تواند منجر به افزایش غذا خوردن و افزایش وزن بعدی شود.

نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی

به گفته کارشناسان بهداشت، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی نیز می تواند باعث احتباس مایعات در بدن شود. این می تواند منجر به افزایش ناگهانی وزن بدن شود.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ زمانی رخ می دهد که بدن مقدار زیادی کورتیزول تولید می کند - هورمونی که متابولیسم را تنظیم می کند. در این وضعیت، افزایش وزن به ویژه قسمت‌های بدن مانند صورت، قسمت بالایی پشت و شکم است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز می تواند باعث افزایش وزن در افراد دارای تخمدان شود. این به دلیل مقاومت به انسولین و عدم تعادل هورمونی رخ می دهد.

در صورت افزایش وزن ناگهانی چه باید کرد؟

افزایش وزن غیرقابل توجیه می تواند دلایل پزشکی مختلفی داشته باشد. بنابراین توصیه می شود علائم خود را توسط پزشک بررسی کنید. قبل از تشخیص پزشک خود عجله نکنید.

اگر یک بیماری زمینه ای به عنوان علت افزایش وزن شناسایی شود، توصیه می شود برای درمان به موقع خود و همچنین بازگرداندن وزن طبیعی بدن خود، یک برنامه درمانی مناسب را برای همین موضوع دنبال کنید.

کد خبر 477122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =