مخالفت مجلس با استانی شدن پروژه های عمرانی ملی

نمایندگان مجلس با واگذاری مدیریت پروژه های عمرانی ملی به استان ها به دلیل احتمال عدم تخصیص اعتبار کافی مخالفت کردند.

به گزارش صدای بورس،نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه، ۲۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با جزء یک بند (الف) ماده ۱۹ این لایحه با ۱۳۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در جزء یک بند (الف) ماده ۱۹ این لایحه آمده است: در اجرای بند (۳) سیاست های کلی برنامه هفتم، دولت مکلف است نسبت به تعیین تکلیف طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای مطابق آئین نامه مصوب هیأت وزیران اقدام نماید.

همچنین نمایندگان جزء ۲ بند (الف) ماده ۱۹ این لایحه را با ۱۳۷ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس جزء ۲ بند (الف) ماده ۱۹ این لایحه؛ دستگاه های اجرایی نسبت به واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی و انتفاعی و یا قابل واگذاری و یا قابل مشارکت با بخش عمومی یا خصوصی یا تعاونی مطابق قراردادهای نمونه صفحه ۱۰ از۳۳ ابلاغی سازمان اقدام نمایند.

همچنین نمایندگان با جزء ۳ بند (الف) ماده ۱۹ این لایحه موافقت نکردند به همین منظور پیشنهاد حذف آن از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی مطرح شد که با ۱۳۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

حاجی دلیگانی در تشریح پیشنهاد حذف خود، گفت: با اینکه تفویض اختیارات خوب است اما نمایندگان اعتماد ندارند. در حال حاضر میزان واقعی اعتبار عمرانی استان ها چه میزان است و از سوی دیگر اعتبارات ملی که در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد چقدر می باشد؟

وی ادامه داد: استان جوابگوی انتظارات و مطالبات نمایندگان نیست و مقاومت مجلس نیز به همین دلیل است، می دانیم اگر پروژه ای ملی به استانی تبدیل شود هیچ زمانی به نتیجه نمی رسد.

در جزء ۳ حذف شده بند الف ماده ۱۹ این لایحه آمده بود: سازمان مجاز است نسبت به طرح های تملک دارایی های سرمایه ای که در محدوده جغرافیایی یک استان می باشد و استان نیز از لحاظ فنی توان مدیریت آن را داشته باشد مشروط به انتقال اعتبارات مصوب، طرح را از ملی به استانی تغییر دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 483369

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ‌تحقق خداحافظی با بودجه نفتی در ‌سیاست‌گذاری‌های جدید مالیاتی‌

    ‌تحقق خداحافظی با بودجه نفتی در ‌سیاست‌گذاری‌های جدید مالیاتی‌

    افزایش ۸۳.۵ درصدی تعداد مودیان مالیاتی و پیشرفت سامانه جامع مودیان موجب جهش درآمدهای مالیاتی کشور شده است به‌طوری که در ۷ ماهه امسال برای اولین بار در چند دهه اخیر، ۵۶.۸ درصد از کل هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تامین شده و در ۲ سال اخیر، تعداد مودیان مالیاتی جهش ۸۳.۵ درصدی داشته است.

  • ترکمنستان از طریق راه‌آهن ایران، به دریای آزاد متصل می‌شود

    ترکمنستان از طریق راه‌آهن ایران، به دریای آزاد متصل می‌شود

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب هستند، گفت: ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل، متصل و دسترسی‌ این کشور به دریاهای آزاد فراهم می‌شود.

  • امضای تفاهم‌نامه مقابله با پولشویی در بنیاد مسکن

    امضای تفاهم‌نامه مقابله با پولشویی در بنیاد مسکن

    بنیاد مسکن و مرکز اطلاعات مالی کشور در راستای اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، تفاهم‌نامه امضا کردند که در این مراسم، صالحی رئیس بنیاد مسکن گفت: گردش مالی سنگین بنیاد مسکن با توجه به تنوع اجرای پروژه‌های عمرانی و ماموریت‌های آن در طرح‌های مسکونی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده نیازمند نظارت عالیه از سوی دستگاه‌های مسؤول است.

  • پیش‌بینی رشد تولید در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با تداوم سیاست‌های دولت

    پیش‌بینی رشد تولید در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با تداوم سیاست‌های دولت

    با تداوم سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را داشت، به‌نحوی‌که به توان به هدف برنامه هفتم توسعه در رشد اقتصادی ۸ درصد در سال‌های اول برنامه و چه بسا پیش از شروع سال اول برنامه دست‌ یافت.

  • جزئیات پیشرفت نهضت ملی مسکن

    جزئیات پیشرفت نهضت ملی مسکن

    در نهضت ملی مسکن باید برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال برنامه ریزی شود و آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در کل مناطق کشور، یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۷۱۹ واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

  • توافقنامه‌ای برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حوزه انرژی در کشور

    توافقنامه‌ای برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حوزه انرژی در کشور

    ​توافق‌نامه همکاری با موضوع توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حوزه انرژی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد کیش با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و رحیم سرهنگی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه نمایشگاه بزرگ اقتصادی «کیش اینوکس» به امضا رسید. ​

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =