تمایل کشورهای عرب خلیج‌فارس به کریدور شمال‌-جنوب

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکرات با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای استفاده از کریدور شمال‌-جنوب، گفت: به‌دنبال تبدیل ایران به پل ارتباطی شمال و جنوب هستیم.

به گزارش صدای بورس، خسرو سرایی در نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال‌-جنوب در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص آخرین وضعیت مذاکره با برخی کشورها برای سرمایه گذاری در کریدور شمال‌-جنوب ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است، مذاکراتی را با کشورهای عرب خلیج‌فارس انجام داده ایم. این کشورها خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند.

وی ادامه داد: همزمان مذاکراتی با روس ها انجام شده تا ایران به عنوان پل ارتباطی شمال و جنوب عمل کند، گرچه کریدور شمال‌-جنوب محدود به این کشورها نیست.

وی افزود: گفت‌وگو و مذاکرات جذب سرمایه گذاری با کشورهای عرب خلیج فارس در حال انجام است که ترجیح می دهیم تا زمانی که نهایی نشده آنرا اعلام نکنیم.

مدیرکل امور لجستیکی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید براینکه باید حمل و نقل ترانزیتی را در کشور پیگیری کنیم در خصوص حضور هندی ها در بندر چابهار گفت: حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه ای این بندر نیست. نقش هند و روسیه در کریدور شمال‌-جنوب کاملا به تسهیلاتی بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می کند.

سرایی با اشاره به اینکه امروز بحثی تحت عنوان جنگ کریدورها مطرح است، اضافه کرد: مطمئنا هر چه در کریدور شمال‌-جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی نفع ترجیح می‌دهند از این مسیر تردد داشته باشند.در این راستا هماهنگی های خوبی بین دستگاههای دولتی و بخش خصوصی شکل گرفته است.

وی یادآور شد: ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می شود تا اگر نیاز به همواره سازی مسیر به لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، انجام شود. از سوی دیگر ترانزیت یک موضوع چند وجهی است که نیازمند هماهنگی‌های زیادی است و بخش خصوصی می تواند نقش بالایی در این موضوع داشت باشد.

منبع: تسنیم

کد خبر 484235

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برنامه ریزی وزارت اقتصاد برای تقویت اقتصاد دریامحور

    برنامه ریزی وزارت اقتصاد برای تقویت اقتصاد دریامحور

    مدیرکل دفتر آینده پژوهی وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد درصدد توسعه سهم ایران از اقتصاد دریا محور است، یادآور شد: منطقه مکران یکی از مناطق مورد تاکید مقام معظم رهبری برای هدف گذاری در جهت توسعه اقتصاد دریامحور است.

  • سواحل مکران در چارچوب پهنای اصلی حرکت خواهد کرد

    سواحل مکران در چارچوب پهنای اصلی حرکت خواهد کرد

    معاون فناوری اطلاعات دانش‌بنیان دبیرخانه سواحل مکران گفت: یکی از الزامات منطقه مکران وجود سازمانی است که به صورت یکپارچه سیاست‌گذاری کند.

  • ارسال کالا از بندر چابهار به هندوستان ظرف ۴ روز

    ارسال کالا از بندر چابهار به هندوستان ظرف ۴ روز

    با برقراری سرویس حمل دریایی مستقیم کانتینری در راستای سیاست‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر فعال‌سازی سواحل مکران و عملیاتی کردن بندر چابهار، صادرات و واردات محصولات باغی و یخچالی بین ایران و هند آغاز شد.

  • چرا ایران و هند قرارداد امضا نکردند؟

    چرا ایران و هند قرارداد امضا نکردند؟

    درحالی وعده معاون وزیر راه برای نهایی شدن قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار در مهر امسال محقق نشد که مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دلیل این تاخیر را برگزاری مراسم روز دریانوردی اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =