تجدید ارزیابی از بورس رفع ابهام نمی‌کند

کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ بازار سرمایه درگیر مسائل مهم تری است،‌ تجدید ارزیابی می تواند موتور محرک یکبار مصرفی برای کوتاه مدت بازار سرمایه باشد، کاش این فرصت سازی را به جا تجدید ارزیابی در جای دیگری انجام می دادیم.

الیاس کردی در گفت و گو با «صدای بورس» با بیان اینکه تجدید ارزیابی یک شمشیر دو لبه است،‌ گفت: روند تجدید ارزیابی برای هر شرکت و کارخانه ای تاثیر متفاوتی دارد به طوری که می تواند مثبت یا منفی و حتی بی تاثیر باشد، باید توجه داشت واقعی شدن دارایی شرکت ها می تواند به شفاف شدن فضای اقتصاد بسیار کمک کند اما مسئله ای که وجود دارد این است که فضای بازار سرمایه پر از ابهام است و اغلب سهامداران خرد در حال خریداری ابهامات هستند. این که مسئولان با تجدید ارزیابی به دنبال بهبود کوتاه مدت بازار هستند درست نیست و نمی‌تواند مفید واقع شود.

وی در رابطه با افرادی که اصرار بر اجباری شدن تجدید ارزیابی دارند، افزود: با توجه به اینکه کارخانه ها همواره سعی داشتند سهام خود را سودده جلوه دهند، دولت نیز به دنبال گرفتن عوارض، ‌مالیات و بالا بردن نرخ خوراک بوده است، با تجدید ارزیابی دست دولت کوتاه شده و این مسئله حل می شود. اما اگر قصد دولت در راستای دست بردن به جیب صنایع در قالب عوارض، ‌مالیات، گران کردن نرخ خوراک، قیمت گذاری دستوری روی فروش باشد، با وجود تجدید ارزیابی نیز اتفاق می افتد.

کردی تاکید کرد: اصولا نگاه سیاستمداران به فعالان بازار سرمایه گرفتن امتیاز است، چرا که بر این باورند که می توانند با امتیازی که به بازار می دهند، مانور دهند. بازار سرمایه درگیر مسائل مهم تری از تجدید ارزیابی است،‌ ، کاش این فرصت سازی را به جا تجدید ارزیابی در جای دیگری انجام می دادیم. تجدید ارزیابی می تواند موتور محرک یکبار مصرفی برای کوتاه مدت بازار سرمایه باشد که برای پس از آن راه حلی وجود نخواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مواردی که بهتر بود به جای تجدید ارزیابی مطرح شود،‌ بیان کرد: در لایحه بودجه باید پارامترهای مهمی اعم از نرخ خوراک، نرخ بهره مالکانه معادن یا نرخ های فروش با یک افق میان مدت یا بلند مدت تعریف شود که روزانه دستخوش تغییر قرار نگیرد. در کلیت اقتصادی که با ابهامات مواجه است انتظار نمی رود صرفا به کمک شفافیت تجدید ارزیابی مشکلات حل شود.

کد خبر 486226

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =