پیش بینی قیمت دلار امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

معامله گران در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران دو پیش بینی متفاوت را مطرح کردند که هر کدام منوط به پاسخ ایران به این اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش صدای بورس، بازار ارز تهران در حالی امروز به استقبال آخرین روز کاری هفته خواهد رفت که قیمت دلار در جریان معاملات روز چهارشنبه رنج بود و حتی در نیمه دوم روز میل کاهشی پیدا کرد. روندی که تنها تا زمان انتشار خبر تصویب صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تداوم داشت و قیمت دلار پشت خطی پس از اعلام این خبر افزایشی شد و سپس ساز کاهش کوک کرد.

قیمت دلار هرات روز چهارشنبه را با نرخ ۵۹ هزار تومان آغاز کرد و در ادامه معاملات با کاهش قیمت درهم نزولی شد و این کانال را از دست داد تا در نهایت با نرخ ۵۸۷۵۰ تومان بسته شود. این در حالی‌ست که قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی پس از خبر صدور قطعنامه به سمت مرز مقاومت ۵۹۲۵۰ تومان حرکت کرد اما نتوانست از این مرز عبور کند و دوباره به پایین بازگشت و ۵۸۸۳۰ تومان قیمت خورد. همچنین قیمت درهم امارات هم معاملات روز گذشته را با نرخ ۱۶۱۶۰ تومان آغاز کرد و در نیمه دوم روز با کاهش نسبی در قیمت ۱۶۱۳۰ تومان به کار خود پایان داد.

براساس اعلام رویترز، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه از تهران خواسته تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد. این خبرگزاری همچنین به نقل از دیپلمات‌های اروپایی درباره جزئیات بیشتر این قطعنامه، نوشته است: «شورای حکام از ایران خواسته تصمیم خود در لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه را به عقب برگرداند.»

خبر صدور قطعنامه شورای حکام، در بازار ارز با گمانه‌زنی‌های مختلفی همراه شد که عمده آن‌ها بر دو محور اصلی استوار بود، برخی از معامله گران این قطعنامه که از سال ۲۰۲۲ بی سابقه بوده است را بسیار مهم ارزیابی کرده و معتقدند سیگنال افزایشی به بازار ارز خواهد داد. در مقابل گروهی دیگر از فعالان بازار با تاکید بر اینکه بازار با انتشار این خبر می‌تواند روند افزایشی را در پیش بگیرد؛ تصور می‌کنند بازارساز هم با تزریق می‌تواند نوسان بازار را تا حدودی تعدیل کند. آمار گمرک ایران از درآمدهای ناشی از صادرات نفتی ایران در سال ۱۴۰۲ هم گواه این موضوع است که بازارساز دست پری برای تزریق به بازار دارد. طبق اعلام گمرک، صادرات نفت در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲، به میزان ۳۵.۹ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۸.۶ درصدی داشته است.

در نهایت اما موضوع مورد اهمیت برای بازار ارز تهران در روز پنجشنبه، واکنش ایران نسبت به قطعنامه شورای حکام است و معامله گران هم در چشم انتظار این واکنش برای پیش بینی روند بازار ارز هستند. واکنشی که روز گذشته توسط بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صورت گرفت و او ضمن تاکید بر اینکه «مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آییم»، از کشورهای غربی خواست «راه تعامل و همکاری را در پیش گیرند.»

به گزارش اقتصاد نیوز،کمالوندی همچنین تاکید کرد: «قبلا گفته بودیم که صدور قطعنامه اقدامی غیرسازنده است.»

کد خبر 496834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =