نقش کارگزاران در تعمیق معاملات آتی انرژی

در سال‌های اخیر ابزارهای مشتقه در چهار بورس ایران مبتنی بر انواع دارایی پایه اعم از سهم، کالا، صندوق سرمایه‌گذاری و... توسعه یافته‌اند.

در سال‌های اخیر ابزارهای مشتقه در چهار بورس ایران مبتنی بر انواع دارایی پایه اعم از سهم، کالا، صندوق سرمایه‌گذاری و... توسعه یافته‌اند. با این وجود در یک مقایسه ساده با بورس‌های توسعه‌یافته در جهان می‌توان دریافت که میزان مشارکت انواع فعالان بازار در معاملات این قراردادها در بازار سرمایه ایران بسیار ناچیز است. در این میان مساله آموزش و فرهنگسازی مهم و یکی از موثرترین نهادهای مالی در این بخش کارگزاری‌ها هستند. به نحوی که اگر کارگزاران خود تسلط کافی بر معامله‌گری قراردادهای مشتقه نداشته و مزایا و ریسک‌های آن را به خوبی درک نکرده باشند، نمی‌توانند مشتریان خود را به شکل موثر و کارا به سمت این بازار جذب کنند و چه بسا موجب زیان وسیع برای خود و مشتریان شوند. این معامله‌گران در کارگزاری‌ها باید خود به خوبی از تمامی فرآیند حاکم در معاملات قراردادهای آتی و اختیارمعامله آگاه شده، خود را در چالش عملیاتی معاملاتی در این قراردادها قرار دهند و پس از تسلط بر این بازار به بازاریابی مشتریان خود برای ورود به این بازار بپردازند و به تعمیق بازار کمک کنند.
درحال‌حاضر قراردادهای آتی انرژی به صورت دلاری قیمت‌گذاری شده و واریز وجوه در آنها به صورت ریالی است. این امر به دلیل امکان‌پذیری مقایسه قیمت با معیارهای جهانی صورت گرفته است. امکان معامله قراردادهای آتی انرژی برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی با خرید حداقل یک قرارداد معادل یک بشکه نفت خام/میعانات گازی وجود دارد که با احتساب ضریب وجه تضمین با مبلغ زیر یک میلیون تومان امکان ورود و انجام معامله در این بازار شدنی است همچنین به منظور تسهیل ورود مشتریان به این بازار کد مجزایی برای معاملات لحاظ نشده و کلیه مشتریان می‌توانند با کد سهامداری خود اقدام به انجام معامله کنند. در پایان باید خاطرنشان ساخت بورس نیز تمام تلاش خود را به منظور توسعه این بازار کرده و مواردی را جهت تسهیل ورود نهادهای مالی و مشتریان حقیقی انجام داده است.

  • فریده سعادتی - مدیر معاملات مشتقه بورس انرژی
  • شماره ۵۴۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 498660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =