در مجمع «کاما» چه گذشت؟

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت باما به ازای هر سهم ۱۹ ریال معادل ۱۰ درصد سود تقسیم تصویب شد.

به گزاش صدای بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت باما با حضور ۵۱.۶۳ درصد سهامداران برگزارشد.

عبدالرحیم فروتن، مدیر شرکت عامل باما در مجمع این شرکت گفت: بازسازی خطوط تولید، اجرای عملیات معدن‌کاری در ۸ معدن و خرید سهام سوژیران از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته بودند.

وی افزود: اولین تولیدکننده سولفور روی و سرب کشور و یکی از صادرکنندگان شمش هستیم و قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را داریم.

مدیرشرکت عامل باما با بیان اینکه سیستم توزین جدید در بخش خوراک کارخانه ۳ نصب شده است ، گفت:با وجود کاهش عیار خاک استخراجی، میزان تولید حفظ شد.

فروتن با تاکید براینکه در شرکت کانی کربن طبس، عرضه اولیه و خرید ماشین آلات و تجهیزات را پیگیری می کنیم، افزود: براساس مصوبه هیات مدیره در سال ۱۴۰۳، ۱۶درصد از سهام شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی به شرکت تدبیر معدن امید واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در سهام شرکت جلگه‌های آسمانی به میزان ۹۱۷ میلیارد تومان و پیش پرداخت سرمایه‌گذاری بابت ۳۰ درصد سهام مربوطه به محدوده معدنی دیوان است.

وی اظهارداشت: نوسان عیار خاک در معادن، نوسانات قیمت‌های جهانی، محدودیت‌های زیست‌محیطی و چالش‌ها در بازارهای جهانی از ریسک‌های شرکت هستند.

اهم اقدامات در خط تولید

مدیرشرکت عامل باما به اهم اقدامات انجام شده در خط تولید اشاره کرد و افزود:حفظ میزان تولید از محل خاک استخراجی علیرغم افت شدید عیار ماده معدنی استخراجی ، تعویض مقرههای سرامیکی ، نصب کاور مقره و کراس آرم، جابجایی تیرهای ۲۰ کیلوولت، جمع آوری کابلها و تابلوهای قدیمی و کابل کشی و ساخت تابلو جدید ، راه اندازی پمپ های باطله کارخانه دو ، ساخت پست برق معدن کلاه ،دروازه ساخت پست برق معدن گوشفیل و اجرای شبکه ۲۰ کیلو ولت ،تغییرات و اصلاح ایستگاه گاز و کاهش ۹۵ درصدی هزینه گاز مصرفی شرکت و اصلاح و تغییر سیستم آب رسانی ۱۸ دستگاه از سلولهای آفریقایی کارخانه دو جهت افزایش راندمان از مهمترین اقدامات شرکت در راستای خط تولید است.

عملکرد واحد استخراج

فروتن استخراج از شش معدن فعال شرکت در سال ۱۴۰۲ ، تامین ماده معدنی کارخانجات بطور کامل از محل ، استخراج طی چند سال اخیر و ایجاد ذخیره ماده معدنی ،بهره برداری از ماشین آلات جدید استخراج به منظور افزایش تولید معادن ، اندازه گیری دوره ای و منظم پارامترهای تهویه در معادن و تهیه طرحهای اصلاحی و جدید در استخراج با نگاه فنی و اقتصادی و کاهش هزینه های استخراج سعی شد عیار قابل قبول کارخانه حاصل شود و تهیه طرح های استخراج ماده معدنی باقیمانده در معادن تپه سرخ سه و چهار و برنامه ریزی جهت استخراج در سال ۱۴۰۳ از جمله مهمترین اقدامات شرکت در عملکرد واحد استخراج می توان به آن اشاره کرد.

علل کاهش درآمدهای عملیاتی

مدیرعامل شرکت باما در ادامه مجمع به علل کاهش درآمدهای عملیاتی اشاره و کرد و اظهارداشت : عیار خاک با افزایش عمق به ۱.۹درصد رسیده که این امر به افزایش فعالیت‌ها و هزینه‌های معدن‌کاری در عمق منجر شده‌است. قیمت جهانی روی و نرخ تسعیر نیز کاهش داشتند

فروتن تصریح کرد: جلگه‌های آسمانی ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. چهارشنبه گذشته، تخصیص ارز داشته و در حال ابطال کوتاژ و تخصیص ارز هستیم. براساس زمان‌بندی، در تابستان تست سرد انجام می‌شود. مشکل تخصیص آب آن حل شده است. در انتقال برق مشکل پیش آمده و پیش‌بینی می‌کنیم که برق در زمستان تخصیص پیدا کند و تولید تجاری آن شروع شود.

وی افزود: میانگین عیار خاک حدود ۲درصد است. ۲۰ میلیون تن ذخیره داریم. برای تأمین خاک، افزایش استخراج و افزایش خطوط خردایش، خرید داخلی، خرید از بورس کالا و واردات را بررسی می‌کنیم.

به گفته وی در راستای حفظ تولید، ۵۰۰هزار تن باطله‌های سنواتی با عیار ۱.۵درصد را به خط تولید بازگرداندیم.

مدیرعامل شرکت باما تصریح کرد: افزایش پروانه به ۲۵۰هزار تن برای کانی‌ کربن اخذ شده است‌. در دوره کرونا با افزایش مصرف و قیمت زغالسنگ دو مقطع صادرات داشتیم، اما در حال حاضر فروش‌ها داخلی است و برنامه‌ای برای صادرات نداریم.

کانی‌ کربن در راه بورس

فروتن با بیان اینکه اغلب سهم‌ها و شرکت‌ها به تدبیر معدن منتقل شده است، گفت: پیگیر افزایش سرمایه تدبیر معدن هستیم و بعد هم پذیرش آن را دنبال می‌کنیم. پیش‌بینی میشود که پذیرش در تابستان صورت بگیرد. در صورت انجام آن ، امکان ارزش‌گذاری معدن صاحب‌ دیوان جلگه‌های آسمانی هم فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت باما گفت:اکثر اقدامات اجرای عرضه کانی‌ کربن از جمله کارشناسی دادگستری انجام شده است و مجمع آن در دو روز آینده برگزار می‌شود. احتمالاً اقدامات لازم آن تا اوایل مردادماه از سوی شرکت تمام می‌شود و باقی امور در فرابورس طی خواهد شد.

ارز را نیمایی نمی‌فروشیم

رضا طاهرخانی، رئیس هیات مدیره شرکت باما در پاسخ به سوال سهامدار مبنی بر کوتاژ صادراتی و نرخ عرضه ارز در سامانه نیما گفت: در گذشته نرخ عرضه ارز به صورت نیما با نرخ‌های متفاوتی بوده است و از ۳۸ هزار تومان و ۴۶ هزار تومان رسید و در حال حاضر ارز را نیمایی نمی‌فروشیم و این موضوع به نفع‌شرکت است.

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت باما به ازای هر سهم ۱۹ ریال معادل ۱۰ درصد سود تقسیم تصویب شد.

کد خبر 499088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =