۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
کدام بازار جذاب‌تر است 

چند بازار داریم که اشتباهاٌ به آنها بازارهای سرمایه‌گذاری گفته می‌شود، در حالی که سرمایه‌گذاری یعنی شخصی هزینه‌ای می‌کند.

چند بازار داریم که اشتباهاٌ به آنها بازارهای سرمایه‌گذاری گفته می‌شود، در حالی که سرمایه‌گذاری یعنی شخصی هزینه‌ای می‌کند، نهاده‌های تولید را استخدام یا خریداری می‌کند و در نهایت یک تولید راه می‌اندازد و از کنار آن اشتغال و تولید ایجاد و این کالا فروخته می‌شود؛ اما به‌طور کلی گذاشتن پول در بانک و بورس، به معنای سرمایه‌گذاری نیست. البته در ایران باتوجه به اینکه مردم مجبورند با تورم موجود قدرت پول خود را حفظ کنند هر کالایی حتی برنج را هم خریداری و نگهداری می‌کنند.
در شرایط فعلی بازار خودرو باتوجه به بحث واردات، تولید داخل و مونتاژی که در حال حاضر می‌شود، بازار خوبی برای ورود و سرمایه‌گذاری نیست که کسی فکر کند می‌تواند الآن خودرو را بگیرد و نگه ‌دارد. بنابراین در حال حاضر این بازار نامطمئن است مگر اینکه یا واردات بهم بخورد، یا کارخانه‌ها گران کنند و یا ارز افزایش پیدا کند.
درخصوص بازار مسکن هم که باید به این نکته اشاره که این بازار سرمایه زیادی نیاز دارد، مثلا با مبلغ دو، سه میلیارد نمی‌توان در شهرهای بزرگ خانه خرید مگر اینکه شخص قصد داشته باشد پول خود را در زمین‌های کوچکی در شمال یا مناطقی که هنوز بکر مانده، ببرد. البته همانطور که گفته شد در شرایط فعلی همه به دنبال حفظ قدرت خرید پولشان هستند و اگر تورمی نبود، دلیلی نداشت به دنبال چنین چیزی بروند که احتیاجی هم به آن ندارند. بنابراین مسکن پول می‌خواهد و کماکان باتوجه به اینکه بازیگران خوبی در بازار مسکن وجود دارد، در حال حاضر این بازار راکد و قدرت خرید پایین است. ضمن آنکه از طرف دیگر هزینه تولید مسکن هم در حال افزایش است یعنی هم زمین در حال گران شدن است و هم مصالح. درمجموع مسکن بازار خوبی است اما کسی نباید فکر کند که اگر در حال حاضر پول خود را در این بازار گذاشت، می‌تواند دو ماه دیگر خارج کند.
درخصوص روند بازار طلا و ارز هم که در حال حاضر بستگی به رئیس بانک مرکزی و سیاست‌های ارزی دولت دارد که آیا تغییر می‌کند یا خیر. اگر رئیس بانک مرکزی تغییر کند که نرخ ارز بالا می‌رود. ضمن آنکه با روی کار آمدن دولت جدید باتوجه به پاسخ‌هایی که داده بودند مبنی بر اینکه دنبال تک نرخی کردن ارز باشیم، باید دید این تک نرخی چه نرخی است و آیا قرار است نرخ‌های ۲۸۵۰۰ به ۴۲ هزار تومان برسد یا خیر بنابراین به نظر ارز برای دو، سه ماه آینده کماکان در همین نرخ برقرار است و یک نوسان کوچک دارد و دارای ریسک است.
بازار طلا هم به تبع ارز است، در این میان باتوجه به انتخابات آمریکا ممکن است با آمدن ترامپ بازار ارز نگران کننده شود و اگر بخواهد تحریم‌ها را تشدید کند یا بر سر مذاکره نباید به نظر افزایش خواهد داشت ولی این موضوع هم تا آخر پاییز ادامه‌دار است بنابراین در حال حاضر بازار ارز و طلا هم بازار خوبی برای ورود نیست. درخصوص بانک هم که سپرده‌های بانکی کم‌ترین ریسک را دارند و نرخ‌های فعلی مثل ۳۳_۳۰ درصد هم در حال حاضر جذابیت دارد و بدون ریسک هم است. بنابراین، این بازار توصیه می‌شود و همچنین توصیه می‌شود افراد در شرکت‌های سرمایه‌گذاری واحد خریداری کنند که این موضوع باعث توسعه بیشتر خواهد شد.
در حال حاضر بازار سرمایه خیلی در کف قرار گرفته است. همچنین بازدهی این بازار به خاطر بازیگرانی که دارد، امور دیگری که باعث نقل و انتقال بلوکی سهام می‌شود و سهام بازها که می‌توانند به راحتی با صف خرید و فروش درست کردن قیمت‌ها را در طول یک نصفه روز بالا و پایین کنند، به‌طور متوسط همان نرخ تورم است. به این بازار باید دید میان مدت شش ماهه تا یک‌سال و به‌طور کلی بلندمدت نگاه کرد تا بتوان سود برد و نباید به نوسانات کوتاه مدت و منفی‌ها اعتنایی کنند. در این بازار افرادی که با نوسان‌گیری فعالیت کنند، برد کردند که کار هرکسی نیست.

  • آلبرت بغزیان - کارشناس اقتصادی
  • شماره ۵۴۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 499857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =