کاهش قیمت مسکن ملی با سرکوب قیمت فولاد؛ راهکار نادرست!

ارز فولادی ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز وردی به کشور است و در مقایسه با صنایعی مانند فرش  سهم قابل توجهی است.

به گزارش صدای بورس،سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال اختصاصی در نشست خبری انجمن اعلام کرد:آزادسازی نرخ ارز یک مطالبه جدی است؛ به طوری که با حل این مشکل در سال جاری حداقل ۱۰ میلیارد دلار صادرات و در سال آینده ۱۲ میلیارد دور از دسترس نیست.

ارز فولادی ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز وردی به کشور است و در مقایسه با صنایعی مانند فرش سهم قابل توجهی است.

در مقایسه ارزآوری این دو صنعت می توان گفت سال گذشته ارزآوری صنعت فرش ۴۰ میلیون دلار و در بهترین حالت ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، ولی صنعت فولاد ۸۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

عدد بقیه صنایع هم همین است و صنعت فولاد به عنوان یک صنعت محوری در کنار صنایع نفت و پتروشیمی امکان تامین ارز مورد نیاز کشور را دارد؛ این مسأله نیازمند باز شدن بندها از پای این صنایع است.

مسأله دیگر سرکوب قیمت فولاد به بهانه های مختلف از جمله کنترل قیمت مسکن ملی است و این کنترل نیز از طریق مکانیزم کنترل قیمت در بورس کالا انجام می شود.

با در نظرگیری سهم قیمت فولاد در قیمت تمام شده مسکن، کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهم است.

در بحث انرژی نرخ پرداختی فولادی ها ده برابر سیمانی هاست، اما در هنگام خاموشی و اعمال محدودیت نیز باز به سراغ فولادی ها می آیند.

این صنعت می تواند برای حل مشکل بحران انرژی کشور پیشقدم باشد. از درآمد حاصل از فروش برق به فولادی ها امکان ایجاد نیروگاه‌های کافی وجود داشت و اگر این مهم انجام می شد، امروز با کمبود برق در کشور و در صنایع مواجه نبودیم.


منبع:چیلان

کد خبر 499892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =